Ομιλίες

Απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας Τάσου Κουράκη σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή στις 26.3.2015 για τα κενά στην εκπαίδευση.

26/03/2015

Σειρά έχει να συζητηθεί η με αριθμό 54/17-3-2015 επίκαιρη ερώτηση του Ζ’ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή Λαρίσης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Γεωργίου Λαμπρούλη προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις χαμένες διδακτικές ώρες σε εκατοντάδες σχολεία της χώρας εξαιτίας των κενών θέσεων σε εκπαιδευτικούς.

Στη ερώτηση θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Αναστάσιος Κουράκης.

Κύριε Λαμπρούλη, έχετε το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Για μία ακόμη χρονιά, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, παραμένει ανοιχτή η χρόνια πληγή των χαμένων διδακτικών ωρών στα σχολεία όλης της χώρας, καθώς οι μόνιμοι διορισμοί και φέτος, αυτή τη σχολική χρονιά που διανύουμε, ήταν μηδενικοί, αλλά και οι προσλήψεις των αναπληρωτών ήταν αρκετά μειωμένες σε σχέση με τις αρχικές εξαγγελίες της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Την τελευταία πενταετία –εννοώ το 2010-2014- τα στοιχεία είναι γνωστά: Είχαμε έντεκα χιλιάδες αποχωρήσεις εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αντίστοιχα περίπου δεκαέξι χιλιάδες περίπου αποχωρήσεις στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες λόγω των πολύ λίγων προσλήψεων έχουν οδηγήσει σε χιλιάδες κενά και στην Πρωτοβάθμια, αλλά και στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αποτέλεσμα αυτού, χιλιάδες κενά σε όλη την εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια. Στο σημείο αυτό, θέλω να τονίσω ότι επίσης και στην Ειδική Αγωγή η κατάσταση είναι εκρηκτική.

Αποτέλεσμα, τα σχολεία να έχουν απογυμνωθεί από το απαραίτητο εκπαιδευτικό δυναμικό, ολοένα να αυξάνουν οι χαμένες διδακτικές ώρες και να υποβαθμίζεται η λειτουργία τους με ό,τι αυτό βεβαίως συνεπάγεται για την εκπαίδευση των μαθητών, αλλά παράλληλα και για τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, αφού χιλιάδες εκπαιδευτικοί συνεχίζουν να βρίσκονται σε εργασιακή ομηρία, περιπλανώμενοι χρόνια τώρα σε όλη την Ελλάδα με την ιδιότητα του αναπληρωτή.

Με βάση αυτά, τα ερωτήματα προς το Υπουργείο έχουν να κάνουν με το τι μέτρα θα ληφθούν στην κατεύθυνση να μη χαθούν πλέον άλλες διδακτικές ώρες σε βάρος των μαθητών των λαϊκών οικογενειών, αλλά και σε τι μέτρα θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα το Υπουργείο στην κατεύθυνση προσλήψεων μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού και μονιμοποίησης όλων των συμβασιούχων εκπαιδευτικών.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας): Ευχαριστούμε τον κ. Λαμπρούλη.

Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Λαμπρούλη, σας ευχαριστώ για την ερώτηση που μου δίνει την ευκαιρία να παρουσιάσω τον προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας στο κρίσιμο αυτό ζήτημα, το οποίο αφορά την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών και τις δράσεις που έχουμε στο νου μας.

Θα ήθελα βέβαια να επισημάνω το πρόβλημα το οποίο γνωρίζετε κι εσείς, ότι το πρόβλημα των εκπαιδευτικών κενών και των χαμένων διδακτικών ωρών σε όλο το φάσμα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της Ειδικής Εκπαίδευσης βεβαίως δεν είναι δυστυχώς πρόσφατο. Διαχρονικά η ελληνική εκπαίδευση ταλαιπωρείται από χρόνια κενά που πλήττουν ιδιαίτερα τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό στο δημόσιο σχολείο. Ως εκ τούτου επιβαρύνονται σημαντικά οι μαθητές και οι οικογένειες τους και βεβαίως η εκπαιδευτική διαδικασία.

Το πρόβλημα, όπως γνωρίζουμε όλοι, των εκπαιδευτικών κενών κατέστη ακόμη πιο οξύ τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα τα δύο τελευταία, καθώς περικόπηκαν δραστικά από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας με την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμού Πλαισίου Δημοσιονομικής Πολιτικής 2013-2016 -το Φεβρουάριο για το 2013- οι εγγεγραμμένες πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

 Γνωρίζουμε όλοι ότι δυστυχώς εδώ και πέντε ολόκληρα χρόνια δεν πραγματοποιούνται προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, εξαιτίας της γνωστής πολιτικής που επιλέχθηκε από τις προηγούμενες ηγεσίες για τη συρρίκνωση του  δημόσιου τομέα.

Σε αυτήν την πολύ δύσκολη κατάσταση, αν προσθέσουμε και τις χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών κάθε χρόνο, οι οποίες δεν αναπληρώνονται, εξαιτίας ακριβώς του περιορισμού των προσλήψεων, καταλαβαίνουμε ότι η κατάσταση που παρέλαβε η νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και το θέμα που κληθήκαμε να διαχειριστούμε στο μέσο της χρονιάς με περιορισμένες πιστώσεις και με τρομακτική πίεση χρόνου είναι πάρα πολύ μεγάλο.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονίσουμε ότι η λύση του θέματος υπερβαίνει της αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, γιατί γνωρίζετε ότι η διαδικασία των προσλήψεων για όλο το δημόσιο τομέα είναι βασικό αντικείμενο συνολικά της Κυβέρνησης και βεβαίως του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, όπως ονομάζεται πλέον.

Πρέπει, επίσης, να γνωρίζουμε όλοι ότι οι διατάξεις αυτές τα τελευταία χρόνια ήταν άκρως περιοριστικές και αφορούσαν και την εκπαίδευση, δηλαδή το ένα προς πέντε και το ένα προς δέκα το οποίο δεν ίσχυσε, με αποτέλεσμα να μη γίνει απολύτως καμία πρόσληψη σε κανέναν εκπαιδευτικό κλάδο.

Επιπλέον, είχαμε και το δυσμενέστατο αποτέλεσμα για την εκπαίδευση των χιλιάδων απολύσεων εκπαιδευτικών της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, μέσω της διαθεσιμότητας, χωρίς –επαναλαμβάνω- να προσθέτουμε και να συνυπολογίζουμε και τις συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σας πω ότι από την ενημέρωση που είχαμε από τις αρμόδιες υπηρεσίες το μόνο αίτημα που είχε υποβληθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία αφορούσε τριακόσιες μόνο θέσεις εκπαιδευτικών και στο οποίο δεν έχει υπάρξει καμία ανταπόκριση από την αρμόδια Επιτροπή που εγκρίνει τα θέματα αυτά, όπως προβλέπεται από την πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006. Από τη σχετική υπηρεσιακή ενημέρωση που είχαμε από το Υπουργείο προέκυψε ότι το αίτημα αυτό υποβλήθηκε τον Ιούλιο του 2014 και δεν απαντήθηκε ποτέ.

Επίσης, σύμφωνα με την ενημέρωση που πήραμε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, σ’ ό,τι αφορά τους αναπληρωτές για την τρέχουσα χρονιά μέχρι τις 23 Μαρτίου για το σύνολο της εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκαν έντεκα χιλιάδες εννιακόσιες δεκατέσσερις προσλήψεις αναπληρωτών πλήρους και μειωμένου ωράριο με πιστώσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ. Αυτή είναι η κατάσταση.

Με βάση τα γνωστά δημοσιονομικά δεδομένα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, ώστε να ολοκληρωθεί η φετινή χρονιά με όσο το δυνατόν μικρότερες απώλειες για τους μαθητές και να προγραμματίσουμε τις παρεμβάσεις μας για το νέο σχολικό έτος, ώστε του χρόνου να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα. Για τον τρόπο αυτό θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Ο κ. Λαμπρούλης έχει το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Άκουσα με προσοχή τον κύριο Υπουργό.

Βεβαίως, ως νέα Κυβέρνηση η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ανέλαβε πρόσφατα τα καθήκοντα, βρίσκοντας μια κατάσταση την οποία όλοι την ξέρουμε, και ο Υπουργός και εμείς, αλλά και όλη η κοινωνία, η οποία την βιώνει. Δηλαδή στην περιγραφή μπορεί να συμφωνούμε. Το ζήτημα είναι στις λύσεις.

Βεβαίως, περιγράψατε όλη αυτή την κατάσταση που ίσχυσε και μας έφερε ως εδώ, στο κομμάτι που αφορά την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά και στα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής. Είναι χρόνιο πρόβλημα. Δεν είναι ούτε των τελευταίων πέντε ετών, γιατί θα σας θυμίσω και πριν από την οικονομική -να το πούμε έτσι- κρίση πάλι τα ζητήματα αυτά, δηλαδή  οι ελλείψεις –να το πω έτσι-, ήταν πάντα στην επικαιρότητα. Και είναι συγκεκριμένες οι πολιτικές που ασκήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, με συγκεκριμένη κατεύθυνση την υποχρηματοδότηση και συρρίκνωση του δημόσιου τομέα της παιδείας.

Μην ξεχνάτε και ότι παράλληλα με τις ελλείψεις σε προσωπικό -αυτό που συζητάμε σήμερα- συνετελέσθησαν τα προηγούμενα χρόνια μια σειρά από καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, με αποτέλεσμα πρόσθετα βάρη σ' ό,τι αφορά τον αριθμό των μαθητών στις τάξεις, δηλαδή είχαμε χιλιάδες τάξεις άνω των είκοσι πέντε μαθητών.

Βέβαια, να πούμε ότι οι προηγούμενες Κυβερνήσεις θεωρούσαν ότι οι χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες αποτελούσαν πρόβλημα για την Κυβέρνηση μόνο όταν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί βρίσκονταν σε κινητοποιήσεις, προκειμένου να διεκδικήσουν λύσεις στα αυξημένα προβλήματα που δημιουργούσαν οι Κυβερνήσεις με τις πολιτικές τους.

Αυτό είναι κατανοητό. Ενδεχομένως στη δευτερολογία σας θα μιλήσετε για κάποιον προγραμματισμό, για κάποιες αρχές για το επόμενο διάστημα. Τα ζητήματα, όμως, είναι υπαρκτά. Είμαστε τέλη Μάρτη και μπροστά μας είναι οι πανελλαδικές. Αν αφαιρέσουμε τις εορτές και κάποιες άλλες ημέρες, οι ημέρες διδασκαλίας που έχουν απομείνει είναι πολύ περιορισμένες.

Και εστιάζω συγκεκριμένα, αν θέλετε, στο ζήτημα των πανελλαδικών εξετάσεων και πιο συγκεκριμένα σε μαθητές, για παράδειγμα, είτε από τη Λάρισα, την Ηλεία και κυρίως από την Κεφαλλονιά, όπου υπήρχε και η σχετική ενημέρωση στο Υπουργείο από τους ίδιους σε ό,τι αφορά το Μάθημα «Αρχές Οργάνωσης, Διοίκησης και Επιχειρήσεων», όπως κυρίως και του Μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», όπου τα παιδιά δεν έχουν διδαχθεί ούτε μία ώρα από το Σεπτέμβρη. Αυτά τα παιδιά, λοιπόν, καλούνται το Μάη, τέλη Μαΐου, να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις σε μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί. Τι θα γίνει, λοιπόν, με αυτά τα παιδιά; Πώς θα λυθεί το πρόβλημα; Πώς μπορούν να βοηθηθούν, έστω αυτό το τελευταίο διάστημα που απομένει ως τις πανελλαδικές εξετάσεις;

Παράλληλα, τονίζω και τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση της Ειδικής Αγωγής. Δείτε τώρα. Η Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει περίπου δεκαπέντε χιλιάδες προσλήψεις για φέτος. Με βάση τον αριθμό των αποχωρήσεων-συνταξιοδοτήσεων, υπάρχουν τεράστια κενά. Ήδη τα κενά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περίπου είκοσι οκτώ χιλιάδες. Αν υπολογίσουμε και τις φετινές αποχωρήσεις, φανταστείτε ότι το επόμενο διάστημα το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο εκρηκτικό.

Να γιατί λέμε ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε μέτρα. Εμείς συμφωνούμε με το μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό, με τις προσλήψεις. Βεβαίως, όμως, αυτό σημαίνει πολιτική σύγκρουσης με τα ισχύοντα. Διότι αναφέρατε τα Μεσοπρόθεσμα και όλο αυτό το πλαίσιο. Άρα, λοιπόν, αν δεν έρθετε σε σύγκρουση με αυτά, τότε θα λέτε ότι με βάση αυτή τη νομοθεσία, δεν μπορείτε να προσλάβετε ως το 2016-2017.

Άρα, λοιπόν, ιδού πεδίο δόξης λαμπρό, για να συγκρουστείτε. Δεν ξέρω αν η Κυβέρνηση προτίθεται να κάνει κάτι τέτοιο, όχι μόνο στο ζήτημα της παιδείας, αλλά και σε όλο το φάσμα άσκησης της πολιτικής της.

Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ και για την ανοχή σας. 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Μπαλάφας): Και εμείς σας ευχαριστούμε, κύριε Λαμπρούλη.

Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός για να δευτερολογήσει.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Λαμπρούλη, συμμερίζομαι απολύτως την αγωνία σας και για τα συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία αναφέρατε. Πρέπει να σας πω ότι είμαστε, όχι μόνο αντίθετοι στο να υπάρχουν κενά, αλλά και στο να υπάρχουν εκπαιδευτικοί με διαφορετικές εργασιακές ταχύτητες. Μάλιστα, σύμφωνα με τις αρχές της σύγχρονης παιδαγωγικής επιστήμης, υπάρχει ανάγκη σταθερότητας για την προαγωγή της εκπαιδευτικής πράξης. Μάλιστα, θα έλεγα ότι ιδιαίτερα για την Ειδική Αγωγή το πρόβλημα είναι ακόμα πιο επιτακτικό, γιατί τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν μπορούν να υπόκεινται στην αλλαγή του εκπαιδευτικού κάθε λίγο και λιγάκι.

Σε ό,τι μας αφορά τώρα, εργαζόμαστε σε τρία επίπεδα, γνωρίζοντας βέβαια ότι είναι αδύνατον να λύσουμε το τεράστιο πρόβλημα σε λίγους μήνες. Όμως, ελπίζουμε ότι βάζουμε τις βάσεις, ώστε να λυθεί τα επόμενα χρόνια.

Το πρώτο επίπεδο είναι αυτός της συνεργασίας με το συναρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για να καθορίσουμε τον αριθμό των προσλήψεων. Πρέπει να σας πω με κάθε ειλικρίνεια ότι αυτός ο αριθμός των δεκαπέντε χιλιάδων δυστυχώς δεν αφορά προσλήψεις μόνο στην εκπαίδευση. Η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να καλυφθούν κενά στην εκπαίδευση, στην υγεία και στους μηχανισμούς ελέγχου. Επομένως, ένας αριθμός από αυτούς θα έρθει και στο Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Το δεύτερο επίπεδο είναι αυτό της επιστροφής των διαθέσιμων εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο. Όπως ξέρετε, σ’ αυτό το θέμα έχουν υπάρξει θετικές εξελίξεις. Ήδη στο νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί περιλαμβάνεται η κατηγορία αυτών των συναδέλφων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα επανέλθουν όλοι στην εργασία τους, στην εκπαίδευση.

Το τρίτο επίπεδο είναι αυτό της εξασφάλισης επαρκών πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Δεν μπορούμε να μη χρησιμοποιήσουμε κονδύλια από το ΕΣΠΑ για να καλύψουμε τα κενά που έχουμε. Πρέπει να σας πω ότι σε καμία περίπτωση δεν προκρίνουμε τις ελαστικές σχέσεις εργασίας για τη δημόσια εκπαίδευση. Όμως, στην παρούσα δημοσιονομική συγκυρία, κάθε πίστωση, έστω και με τον τρόπο που σας ανέφερα, είναι απολύτως απαραίτητη.

Έτσι λοιπόν, πρέπει να προσθέσω ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε πάρει χρήματα για να πληρώσει τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους 43 εκατομμύρια από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Αυτό εμείς τότε το είχαμε καταδικάσει με την έννοια ότι, εάν παίρνεις χρήματα από τις δημόσιες επενδύσεις, δεν μπορείς να παρέμβεις ούτε στα νέα σχολεία, τα οποία χρειαζόμαστε -στην Κεφαλλονιά λόγου χάρη υπάρχει ανάγκη σχεδόν όλα τα σχολεία να ξαναχτιστούν από την αρχή με νέους αντισεισμικούς κανόνες- ούτε να κάνεις τις απαραίτητες παρεμβάσεις, ιδίως στα νηπιαγωγεία, τα οποία αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται–στεγάζονται σε ισόγεια καταστήματα χωρίς αυλή και άλλες απαραίτητες συνθήκες που χρειάζονται για την εκπαιδευτική αυτή διαδικασία.

Έτσι λοιπόν, τώρα -θα έλεγα- με τις προηγούμενες τρεις κατευθύνσεις κινούμαστε από την πρώτη μέρα, ώστε στην επόμενη σχολική χρονιά φιλοδοξούμε τα κενά να είναι λιγότερα, οι εκπαιδευτικοί να βρίσκονται έγκαιρα στις θέσεις τους και η εργασιακή κατάσταση να είναι βελτιωμένη. Θα τιμήσουμε με όλα τα μέσα που διαθέτουμε το έργο που προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία μας κάνοντας ότι είναι δυνατόν για την αναβάθμισή τους και ταυτόχρονα θα προσπαθήσουμε όλα τα σχολεία της χώρας να ξεκινήσουν τη χρονιά με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες στο εκπαιδευτικό δυναμικό τους.

Έτσι λοιπόν, κλείνοντας θα έλεγα ότι δεσμευόμαστε στο πλαίσιο αυτό απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και σε ολόκληρη την ελληνική  κοινωνία ότι η Κυβέρνηση θα κάνει ότι είναι δυνατόν, ώστε το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης να παρουσιαστεί αισθητά αναβαθμισμένο την επόμενη χρονιά. Στόχος μας ήταν και παραμένει η ανύψωση του αγαθού της παιδείας και η απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των παιδιών σε αυτό. Με αυτήν την απαρέγκλιτη αρχή συνεχίζουμε να εργαζόμαστε και είμαστε βέβαιοι ότι με τη στήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας θα επιτύχουμε για το καλό του δημόσιου σχολείου και της κοινωνίας ό,τι μπορούμε περισσότερο.

Επαναλαμβάνω ότι συμμερίζομαι απολύτως την αγωνία σας και τις επισημάνσεις που κάνατε. Πραγματικά, μερικές εξ αυτών, όπως το να δίνουν και να προσέρχονται παιδιά στις πανελλαδικές εξετάσεις χωρίς να έχουν διδαχθεί το αντίστοιχο μάθημα…

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ: Ενδεικτικά το ανέφερα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αλλά και πολλά άλλα, τα οποία πρέπει να σας πω, μαθήματα …

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, συγγνώμη για τη διακοπή.

Λέω ότι ενδεικτικά το ανέφερα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας

και Θρησκευμάτων): Ναι, ακριβώς είναι ενδεικτικά. Υπάρχουν και άλλα δυστυχώς. Και δεν μας γεμίζουν καθόλου υπερηφάνεια, αλλά μόνο υποχρέωση για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε όσο γίνεται καλύτερα.

Σας ευχαριστώ.