Ομιλίες

Απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας Τάσου Κουράκη σε επίκαιρη ερώτηση στη βουλή για τα Πειραματικά Σχολεία 19.3.2015

19/03/2015

Επόμενη, λοιπόν, είναι η υπ’ αριθμόν 8/9-3-2015 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αττικής του Ποταμιού κ. Γεωργίου Μαυρωτά προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία και τη συνακόλουθη υποβάθμιση του θεσμού.

Στην ερώτηση του κ. Μαυρωτά θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Αναστάσιος Κουράκης.

Κύριε Μαυρωτά, έχετε το λόγο για δύο λεπτά με ανοχή.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

Κατ’ αρχάς, θα ήθελα να πω ότι ως «Ποτάμι» θεωρούμε το θεσμό των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, όπως αυτός διαμορφώθηκε μετά το ν. 3966/2011, ως ένα πράγμα για το οποίο μπορεί να υπερηφανεύεται η δημόσια εκπαίδευση και ιδιαίτερα η δευτεροβάθμια δημόσια εκπαίδευση. Γι’ αυτό, άλλωστε, στο προεκλογικό μας πρόγραμμα είχαμε προτείνει την επέκταση του θεσμού.

Και τώρα έρχομαι στο προκείμενο. Στις προγραμματικές δηλώσεις του για την παιδεία στις 8/2/2015ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι οι όποιες αλλαγές προμηνύονται για την παιδεία θα έχουν ορίζοντα τετραετίας και θα γίνουν μέσα από εξαντλητικό διάλογο χωρίς αιφνιδιασμούς και εκπλήξεις. Την επόμενη μέρα, κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων κ. Μπαλτάς είχε επισημάνει ότι δεν θα αλλάξει το καθεστώς των εξετάσεων στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία για φέτος, διότι, όπως είπε επί λέξει, «δεν θέλει να αναστατώσει τη χρονιά» και «δεν θέλει να βάλει πάγο στην έστω στρεβλή αυτή φιλοδοξία παιδιών και γονέων».

Αντίθετα, στις 25/2/2015 ο κύριος Υπουργός αιφνιδίασε εξαγγέλλοντας ότι καταργούνται από φέτος οι εξετάσεις εισαγωγής στα πενήντα πέντε Πειραματικά Σχολεία της χώρας, ενώ στα πέντε Πρότυπα Σχολεία που διατηρήθηκαν, καταργούνται οι εξετάσεις εισαγωγής από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Μάλιστα, στις 5/3/2015 ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Κουράκης έστειλε εγκύκλιο στα Πρότυπα Σχολεία, η οποία βασίζεται σε ένα νόμο που θα ψηφιστεί, με σκοπό ουσιαστικά να τα αποτρέψει από το να κάνουν εισαγωγικές εξετάσεις -επικαλούμενος την έλλειψη πόρων- και να προχωρήσουν σε κλήρωση, μετά από αποφάσεις βέβαια των επιστημονικών τους επιτροπών.

Προφανώς στην περίπτωση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων δεν έγινε καμία διαβούλευση, όπως υποσχέθηκε και ο Πρωθυπουργός στις προγραμματικές του δηλώσεις. Άλλωστε, αυτό το θέμα των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, σχετικά με το ότι θα αλλάξει ή καταργηθεί κάτι, δεν υπήρχε καν στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Επίσης, ο μύθος περί τάχα «ελιτισμού» αυτών των σχολείων που εντέχνως διακινείται από τους πολέμιούς τους, δεν φαίνεται να ισχύει, γιατί σ’ αυτά τα σχολεία φοιτούν και παιδιά του «13» και του «14», παιδιά μεταναστών και παιδιά φτωχών οικογενειών, που αλλιώς δεν θα είχαν την ευκαιρία να βρεθούν σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Οι εξετάσεις επιβάλλονται ουσιαστικά για να εξασφαλίζεται ένα ελάχιστο επίπεδο στην τάξη, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν νέες πρωτοποριακές μέθοδοι εκπαίδευσης, χωρίς να αφήνουν κάποια παιδιά εκτός της διαδικασίας. Αδιάψευστος μάρτυρας για το ότι η κατάργηση των εξετάσεων θα οδηγήσει σε υποβάθμιση, είναι το πώς εκφυλίστηκε ο θεσμός των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων το 1985, όταν και καταργήθηκαν οι εισαγωγικές εξετάσεις.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός, τα εξής: Τι άλλαξε και σπεύδει να εφαρμόσει τις αλλαγές στη μέση της σχολικής χρονιάς, αδιαφορώντας για τη δέσμευσή του στις προγραμματικές δηλώσεις και ανατρέποντας τον προγραμματισμό χιλιάδων οικογενειών. Έγινε καμία αξιολόγηση του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, όπως λειτουργούσαν εδώ και δυόμισι χρόνια με βάση το ν. 3966/2011, ώστε να προταθεί αυτή η εσπευσμένη αλλαγή ή ήταν απλώς απαίτηση κάποιων συνδικαλιστικών φορέων; Για παράδειγμα, αν δούμε ανακοινώσεις της ΕΛΜΕ Πειραιά, θα διαπιστώσουμε ότι είναι «copy-paste» με τις εξαγγελίες του Υπουργείου.

Σε σχέση με τα πρότυπα, ως προς την κατάταξη των εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, αφού και ο ίδιος ο Υπουργός είπε ότι δεν είναι λογικό δωδεκάχρονα παιδιά να δίνουν εξετάσεις εισαγωγής, πώς ουσιαστικά αφήνουμε τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα για τα δωδεκάχρονα και τις καταργούμε για τα δεκαπεντάχρονα;

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Ζωή Κωνσταντοπούλου): Ευχαριστούμε τον κ. Μαυρωτά.

Το λόγο έχει ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Κουράκης.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας): Ευχαριστώ τον κ. Μαυρωτά για την ερώτησή του. Είχαμε την ευκαιρία βέβαια να ανταλλάξουμε απόψεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, όταν είχαμε προτείνει τον κ. Τσελφέ για Πρόεδρο της Διοικούσης Επιτροπής Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.

Αυτό που είπαμε ότι όλες οι αλλαγές που θα γίνουν στην παιδεία θα είναι αποτέλεσμα διαλόγου, ισχύει και σε αυτήν την περίπτωση. Θα πρέπει να σας πω ότι με τις αλλαγές που κάνουμε –θα σας εξηγήσω γιατί τις κάνουμε- δεν αλλάζουμε το περιεχόμενο της διδασκαλίας ούτε τον τρόπο εκλογής των καθηγητών ούτε καμία από τις δράσεις που ήδη γίνονται. Αυτό που αλλάζει μόνο είναι ο τρόπος της εισαγωγής των μαθητών στα σχολεία αυτά.

Εξαγγείλαμε παραλλήλως ότι θα αρχίσουμε έναν εκτεταμένο διάλογο για να μπορέσει να αναμορφωθεί το πλαίσιο, όσον αφορά τόσο τον τρόπο επιλογής και παραμονής των διδασκόντων σε αυτά όσο και τον εκσυγχρονισμό του περιεχομένου, ώστε να αποκρίνονται καλύτερα στην αποστολή τους.

Η αποστολή των Πειραματικών Σχολείων, όπως λειτουργούν  από το 1985 και μετά -και όλοι ομολογούμε ότι ήταν πολύ επιτυχημένα σχολεία- γινόταν με κλήρωση. Για να μπορέσουν δηλαδή να εφαρμοστούν νέες παιδαγωγικές μέθοδοι, να εξαχθούν τα αναγκαία συμπεράσματα, έτσι ώστε στη συνέχεια να διαχυθούν στη συνέχεια σε όλες τις σχολικές μονάδες, θα έπρεπε το δείγμα του πληθυσμού να είναι τυχαίο, δηλαδή από όλες τις κοινωνικές κατηγορίες και μαθητές διαφορετικών ικανοτήτων, επιτυχιών και δυσκολιών.

Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε έρευνα με νέες μεθόδους σε επιλεγμένο μαθητικό δυναμικό, το οποίο προέρχεται από εξετάσεις, να εξάγουμε συμπεράσματα, τα οποία να εφαρμόζουμε στη συνέχεια σε άλλα σχολεία, τα οποία έχουν τυχαίο μαθητικό πληθυσμό. Καταλαβαίνετε ότι αυτό είναι απολύτως αντιεπιστημονικό.

Ο ισχυρισμός που άκουσα στην Επιτροπή -τον άκουσα και σήμερα- ότι με τις εξετάσεις μπαίνουν μαθητές που προσεγγίζουν το τυχαίο δείγμα, δεν ευσταθεί, όπως ξέρετε. Και επίσης, δεν ευσταθεί αυτό που λέγεται ότι φοιτούν παιδιά μεταναστών στα ιστορικά πρότυπα, τα οποία διατηρούμε. Κανένα παιδί μεταναστών δεν υπάρχει ούτε στη Βαρβάκειο ούτε στην Ιωνίδειο, παρά μόνο ελάχιστα στο 2ο Πειραματικό Σχολείο των Αθηνών. Και καταλαβαίνετε ότι στα σχολεία αυτά τα παιδιά υποβάλλονται σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα, τα οποία μπορούν να εξασφαλίζουν μόνο οι οικογένειες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να το κάνουν αυτό το πράγμα.

Σκεφθείτε επιπλέον, από πλευράς παιδαγωγικής, παιδιά τα οποία είναι δώδεκα και δεκατριών χρόνων να υποβάλλονται πολλές φορές σε διετή φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα προκειμένου να μπουν στο Γυμνάσιο. Και αυτό καταλαβαίνετε ότι είναι ό,τι χειρότερο μπορεί να γίνει. Εμείς, τουλάχιστον, έχουμε την αντίληψη ότι αυτές οι διαρκείς εξετάσεις, οι οποίες φορτώνουν τα παιδιά με ένα υπερβολικό άγχος και επειδή ξέρω ότι αυτές οι θέσεις είναι πάρα πολύ λίγες, η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών μένει εκτός της διαδικασίας αυτής, φορτώνονται με μία αποτυχία από τόσο τρυφερή ηλικία, είναι ένα παρεπόμενο της διαδικασίας των εξετάσεων για την εισαγωγή τους.

Εμείς, λοιπόν, είπαμε -από το σύνολο των σχολείων- ότι εδώ και δύο χρόνια –το λέω για να το ξέρει η Εθνική Αντιπροσωπεία και ο ελληνικός λαός- είχαμε μόνο εξετάσεις. Όλο το προηγούμενο διάστημα, στα σχολεία αυτά που λέμε ότι είναι πολύ καλά σχολεία –και όντως είναι πολύ καλά σχολεία- τα παιδιά εισάγονταν με κλήρωση. Δεν έχουμε έρευνα –και δεν θα μπορούσε να υπάρχει- αποτίμησης, σύγκρισης με δύο χρόνια.

Και ένα τελευταίο, για να ολοκληρώσω αυτήν την ενότητα. Το ότι έγιναν εξετάσεις τα δύο τελευταία χρόνια σημαίνει ότι τα παιδιά που αυτή τη στιγμή είναι στη Β’ και Γ’ Γυμνασίου και στη Β’ και Γ’ Λυκείου, δηλαδή ο μαθητικός πληθυσμός, είναι με εξετάσεις, δηλαδή επιλεγμένο δείγμα. Εάν αυτή τη χρονιά –αυτό είναι το εσπευσμένο που κάναμε- αφήναμε να γίνουν εξετάσεις, θα είχαμε σε όλο το Γυμνάσιο, σε όλο το Λύκειο ένα μαθητικό δυναμικό, το οποίο θα ήταν επιλεγμένο. Δεν θα ήταν τυχαίο δείγμα.

Κατά συνέπεια, δεν θα μπορούσαν να εξαχθούν όχι μόνο συμπεράσματα, όπως είπα προηγουμένως, για να διαχυθούν στην υπόλοιπη κοινότητα, αλλά και η εκπαίδευση των φοιτητών και φοιτητριών των Παιδαγωγικών Σχολών, που έρχονται και παρακολουθούν για να γίνουν καλύτεροι, θα βρισκόταν μπροστά σε ένα δείγμα που δεν θα αντιστοιχούσε μετά με αυτό, το οποίο θα εφάρμοζαν στις σχολικές μονάδες.

Και χαριτολογώντας θα έλεγα –επειδή είμαι και γιατρός- ότι είναι σαν να εφαρμόζουμε μια θεραπεία σε έναν άρρωστο αρίστης υγείας. Περί αυτού πρόκειται. Έχουμε επιλεγμένο καλό δείγμα, εφαρμόζουμε νέες μεθόδους, για να πάμε να τις εφαρμόσουμε μετά σε τυχαίο δείγμα, κάτι το οποίο είναι απολύτως αντιεπιστημονικό.

Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Ζωή Κωνσταντοπούλου): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.

Το λόγο έχει ο κ. Μαυρωτάς για τρία λεπτά.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Υπουργέ, για την πρώτη απάντηση.

Θα ήθελα να πω, σε σχέση με το τυχαίο και με το αντιπροσωπευτικό, ότι στην απάντηση που μας έστειλε ο κ. Μπαλτάς σε γραπτή ερώτηση που είχαμε κάνει, λέει: «Σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του μαθητικού πληθυσμού και συνεπώς σε ένα τυχαίο δείγμα».

Εδώ υπάρχει μία σύγχυση και επιτρέψτε μου να επικαλεστώ την ιδιότητά μου σαν Καθηγητής σε Σχολή Μηχανικών που ασχολούμαστε με σχεδιασμό πειραμάτων ότι άλλο είναι το αντιπροσωπευτικό και άλλο είναι το τυχαίο. Το τυχαίο δεν είναι αντιπροσωπευτικό και το αντιπροσωπευτικό δεν είναι τυχαίο στην προκειμένη περίπτωση. Γιατί με το τυχαίο δείγμα μπορεί να προκύψουν με κλήρωση καλοί μαθητές σε ένα σχολείο -όλοι ή οι περισσότεροι- και σε ένα άλλο να προκύψουν κακοί μαθητές πάλι με τη διαδικασία της κλήρωσης. Οπότε, αν θέλουμε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, θα πρέπει ουσιαστικά να το κάνουμε με σχεδιασμό. Μια ιδέα θα ήταν, για παράδειγμα, να προκύψει το 50% με εξετάσεις και το 50% με κλήρωση, ώστε να εξασφαλίσουμε αυτή την αντιπροσωπευτικότητα.

Τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία δεν είναι για άριστους μαθητές, όπως ουσιαστικά έχουμε αφήσει να εννοηθεί. Θέλουμε ουσιαστικά να εφαρμόσουμε άριστες ή βέλτιστες πρακτικές εκπαίδευσης. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει, αν δεν υπάρχει κάποιο επίπεδο στην τάξη, το οποίο διασφαλίζεται με τις εξετάσεις. Οι εξετάσεις είναι ουσιαστικά σαν ένα συμβόλαιο του μαθητή, σαν μία δέσμευση ότι ο μαθητής έχει τη θέληση να συμμετέχει σε πρωτοποριακές και καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες.

Σε ό,τι αφορά αυτό που είπατε για τα φροντιστήρια, να πούμε ότι τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία ουσιαστικά αφορούν λιγότερο από το 1% του μαθητικού πληθυσμού. Οπότε δεν υπάρχει καμία, ας πούμε, αύξηση του τζίρου των φροντιστηρίων με το να γίνονται εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Εξάλλου, οι εξετάσεις όπως γίνονται δεν είναι επιπέδου Πανελληνίων. Τα θέματα είναι βατά, είναι απλά, στα οποία μπορεί κάποιος μαθητής και δώδεκα και δεκαπέντε χρονών να ανταπεξέλθει, ακόμα και χωρίς φροντιστήριο. Το φροντιστήριο μπορεί να είναι και η ανασφάλεια ή η ματαιοδοξία των γονέων, που είναι κάτι άλλο.

Σε ό,τι αφορά τώρα τα θέματα που είπατε για τα Πρότυπα, μια ερώτηση θα ήταν γιατί μόνο πέντε Πρότυπα. Θα βασιστούμε μόνο σε ιστορικά στοιχεία και με βάση τα διατάγματα του 1936 της Μεταξικής εποχής; Γιατί να μην υπάρχουν Πρότυπα και σε άλλες πόλεις, όπως Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο, Ηράκλειο;

Σχετικά με αυτό που είπαμε γιατί να μην υπάρχουν εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, η δικαιολογία που μου είχατε πει και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων ήταν ότι ουσιαστικά τα παιδιά κινδυνεύουν να αλλάξουν το σχολικό τους περιβάλλον από την Γ’ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου.

Θα πρέπει, όμως, να δούμε και την άλλη πλευρά, δηλαδή ότι για κάθε παιδί που κινδυνεύει να χάσει το σχολικό του περιβάλλον, υπάρχουν και δεκάδες άλλα παιδιά, τα οποία ουσιαστικά δεν θα έχουν την ευκαιρία να διεκδικήσουν μια θέση σε ένα καλύτερο σχολείο. Αυτό για εμάς είναι το συμφέρον των πολλών. Αυτό είναι για εμάς ουσιαστικά η αξιοκρατία. Και εδώ είναι η βασική μας διαφορά: Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να διεκδικήσει κάποιος ένα καλύτερο μέλλον με βάση τις ικανότητές του και όχι με βάση την τύχη ή τις γνωριμίες.

Θα κλείσω τη δευτερολογία μου λέγοντας ότι πολύς λόγος γίνεται για ένα Grexit στην οικονομία τις τελευταίες μέρες. Εμείς φοβόμαστε πολύ περισσότερο ένα Grexit στην παιδεία. Γιατί με αυτά που ακούμε από το Υπουργείο Παιδείας σε ό,τι αφορά και την τριτοβάθμια αλλά και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διακρίνουμε ένα όπισθεν ολοταχώς στη δεκαετία του 1980 και με την ανακίνηση, με αυτά που ακούγονται, τις εξαγγελίες για την κατάργηση του ν. 4009/2011 στην τριτοβάθμια και την επιστροφή σε ένα είδος νόμου-πλαίσιο του 1982 -πιστεύουμε ότι έχει περάσει πολύς καιρός από τότε και δεν είναι ίδια τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με αυτά του 1982- και σε ό,τι έχει να κάνει με τα Πρότυπα Σχολεία, δηλαδή με την επαναφορά στο καθεστώς του 1985.

Αυτό το «όπισθεν ολοταχώς», λοιπόν, στην δεκαετία του ΄80 μας φοβίζει. Ελπίζουμε ο διάλογος για το νομοσχέδιο που θα φέρει το Υπουργείο Παιδείας, όπως είπατε -και ο οποίος θα γίνει σύντομα ελπίζουμε- να είναι ουσιαστικός, όπως αναφέρατε και όχι προσχηματικός.

Καλούμε για άλλη μια φορά τον Υπουργό να μην εφαρμόσει τετελεσμένα φέτος, με τη λογική του «αποφασίζουμε και διατάζουμε» όπως γίνεται εδώ με την κατάργηση των εξετάσεων, κάνοντας το χατίρι σε κάποιους συνδικαλιστές, αλλά οι όποιες αλλαγές να προκύψουν με διάλογο και μετά από αξιολόγηση του υπάρχοντος πλαισίου.

            Ευχαριστώ πολύ.

            ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Ζωή Κωνσταντοπούλου): Ευχαριστούμε τον κ. Μαυρωτά.

Το λόγο έχει ο κ. Κουράκης.

            ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας): Κύριε Μαυρωτά, είπατε ότι δεν υπήρχε στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αυτό που κάναμε.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΩΤΑΣ: Εννοούσα αυτό το πρόγραμμα που…

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας): Ναι, καταλαβαίνω.Αν ανατρέξετε στα Πρακτικά της προηγούμενης θητείας της Βουλής, θα δείτε δικές μου τοποθετήσεις, ως υπεύθυνου παιδείας, όταν είχε έρθει το νομοσχέδιο γι αυτόν τον περίεργο όρο «Πρότυπο και Πειραματικά « -κάτι που δεν υφίσταται, διότι το Πειραματικό κάνει άλλα πράγματα και το Πρότυπο άλλα- επανειλημμένως είχα τοποθετηθεί, σαφώς εκ μέρους του κόμματός μας, λέγοντας ότι αυτός είναι ένας ανιστόρητος και αντιεπιστημονικός σχεδιασμός. Ήδη από τότε, δηλαδή, είχαμε πει ορισμένα πράγματα τα οποία τηρούμε.

            Σχετικά με το ζήτημα που αναφέρατε, είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και θέλει πραγματικά μια σωστή απάντηση, κατά την άποψή μου, όσο σωστή μπορεί να είναι, βεβαίως, μια απάντηση που εκφέρεται από ένα πρόσωπο. Ξέρετε, υπάρχει ένα συμβόλαιο σε όλες τις πράξεις της κοινωνικής ζωής. Όταν ένας άνθρωπος ή μια οικογένεια προγραμματίζουν τη ζωή τους με βάση τους κανόνες που έχει καθορίσει η πολιτεία, δεν μπορεί να αλλάζουν αυτοί οι κανόνες στην πορεία και στη διαδικασία πριν ολοκληρωθεί κάτι.

Τα παιδιά αυτά, τα οποία αυτήν τη στιγμή είναι στην Γ΄ Γυμνασίου είχαν μπει με τη ρητή διαβεβαίωση της πολιτείας εν γένει -ανεξάρτητα από κυβερνήσεις- ότι θα μπουν με κλήρωση, θα προχωρήσουν από τη μια βαθμίδα στην άλλη χωρίς εξετάσεις και θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους χωρίς εξετάσεις. Πώς, λοιπόν, εμείς τώρα νομιμοποιούμαστε και πώς νομιμοποιήθηκαν ήδη οι δύο προηγούμενες χρονιές, οι προηγούμενες ηγεσίες, ξαφνικά να λέμε σε αυτά τα παιδιά ότι «μπήκατε μεν με αυτούς τους κανόνες, αλλά εμείς αλλάζουμε τους κανόνες, βάζουμε εξετάσεις και πιθανόν να βρεθείτε έξω από το σχολείο, όχι γιατί δεν είστε καλοί, αλλά γιατί κάποιοι άλλοι είναι καλύτεροι».

Εν τοιαύτη  περιπτώσει, αν θέλουμε να δίνουμε ευκαιρία και σε άλλους να έρχονται, θα έπρεπε οι άνθρωποι να εναλλάσσουν τη δουλειά τους κάθε έξι μήνες, ώστε όλοι να περνούν από όλες τις υπηρεσίες. Αυτό βοηθάει την ψυχολογία των παιδιών αυτών, τα οποία άρχισαν να τρέμουν ότι θα βρεθούν σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον; Για τα παιδιά είναι ό,τι χειρότερο να αλλάζουν σχολικό περιβάλλον και μάλιστα με έναν τρόπο τον οποίο δεν είχαν προβλέψει.

Αυτό που λέμε εμείς είναι ότι στις εισαγωγικές βαθμίδες των περισσότερων, των σαράντα περίπου Πειραματικών σχολείων θα υπάρχει κλήρωση μπροστά στους γονείς με αδιάβλητο τρόπο. Από εκεί και πέρα, έτσι και μπει το παιδί θα συνεχίζει τις σπουδές του κανονικά, αν υπάρχει Γυμνάσιο θα πηγαίνει Γυμνάσιο, αν υπάρχει και Λύκειο θα πηγαίνει στο Λύκειο χωρίς εξετάσεις.

Τι κάνουμε με τα υπόλοιπα πέντε ιστορικά Πειραματικά; Τους δίνουμε τη δυνατότητα με μια διαδικασία τριών σταδίων -το Σύλλογο Διδασκόντων, τους απόφοιτους και το Επιστημονικό Συμβούλιο- να αποφασίσουν τον τρόπο επιλογής, αν θέλουν κλήρωση, αν θέλουν εξετάσεις και πώς θα γίνουν αυτές οι εξετάσεις.

Εμείς είμαστε διατεθειμένοι να συμβάλουμε, ώστε να εξασφαλίσουμε την υλοποίηση της θέσης του με αδιάβλητο τρόπο. Εκτιμώ προσωπικά ότι η συζήτηση η οποία άνοιξε πήρε μια πολύ μεγάλη δημοσιότητα. Άξιζε τον κόπο, πλην όμως υπάρχουν πελώρια άλλα προβλήματα στην εκπαίδευση, τα οποία έχουμε κληρονομήσει σε εκπαιδευτικά κενά, σε αναχρονιστικά προγράμματα, σε χιλιάδες δομές που αυτήν τη στιγμή δεν λειτουργούν, είτε λέγονται υποστηρικτικές δομές, είτε λέγονται ενισχυτικής διδασκαλίας, είτε λέγεται ειδική αγωγή η οποία πάσχει βάναυσα και αυτήν τη στιγμή είμαστε σε μια τεράστια προσπάθεια να μπορέσουμε μέσα σε αυτό το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο να κάνουμε ως στόχο όλα τα σχολεία να είναι άριστα.

Θα έχουμε την ευκαιρία την πρότασή σας –για το αν θα μπορούσαμε να κάνουμε περισσότερα Πειραματικά ή Πρότυπα και σε άλλες πόλεις στη διαδικασία σύνταξης του νέου θεσμού των Πειραματικών σχολείων- να μπορέσουμε να το συζητήσουμε αναλυτικά. Όπως σας είπα, είμαστε διατεθειμένοι αυτά να προκύψουν μέσα από τη μέγιστη δυνατή συναίνεση και το διάλογο με τις επιστημονικές ενώσεις, με τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες και όλους εκείνους, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν.

Κλείνοντας θα έλεγα ότι στο πολυνομοσχέδιο που θα καταθέσουμε, ανάμεσα στα διάφορα άλλα ζητήματα που απασχολούν πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε τροποποιήσεις, βελτιώσεις, αντιρρήσεις, ώστε να κάνουμε στη φάση αυτή ό,τι καλύτερο μπορούμε στο κομμάτι της εκπαίδευσης.

Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Ζωή Κωνσταντοπούλου): Κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστούμε πολύ και λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία σας και την ευαισθησία σας ελπίζω η αναφορά σε  πολυνομοσχέδιο να μην έχει καμία σχέση μ’ αυτά που είχαμε συνηθίσει ως πολυνομοσχέδιο. Ελπίζω να είναι ένα περιεκτικό και συνεκτικό νομοσχέδιο επικεντρωμένο στην παιδεία.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων): Έτσι ακριβώς.