Ομιλίες

Ομιλία Τάσου Κουράκη 22-12-2014 για την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τις μετεγγραφές, τους Πρυτάνεις, τους διοικητικούς υπαλλήλους κ.α. στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας.

22/12/2014

Εαν θέλετε να δείτε και το κείμενο κάντε κλικ στον τίτλο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Το λόγο έχει ο κ. Κουράκης.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ Παιδείας, χαίρομαι που είστε εδώ, γιατί υπάρχουν αρκετά ζητήματα που έχουν σχέση με την τροπολογία που έχει κατατεθεί από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και άλλα.

Θα έλεγα ότι υπάρχει ένα ζήτημα το οποίο δεν αντιμετωπίζεται εδώ, παρόλο που αναφέρεστε σε ζητήματα που έχουν σχέση με τις μετεγγραφές. Είναι το πελώριο θέμα που έχει προκύψει –και το ξέρετε καλά- για τις μετεγγραφές των φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής στο Μετσόβιο και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.

Γνωρίζουμε ότι οι σύγκλητοι των πανεπιστημίων αυτών έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας με αποτέλεσμα οι φοιτητές που είναι προς μετεγγραφή να αντιμετωπίζονται ως φοιτητές δεύτερης κατηγορίας και να μην εγγράφονται.

Πρέπει να σας πω ότι ευθύς εξαρχής αναγνωρίζουμε ότι πραγματικά υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, καθώς ο αριθμός των φοιτητών που έχουν μετεγγραφεί αλλά και των υπολοίπων που έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι υπερβολικά μεγάλος για τις αντοχές των ιδρυμάτων αυτών, καθώς δεν έχουν ενισχυθεί ούτε σε προσωπικό ούτε σε υποδομές.

Θα λέγαμε ότι στο σημείο αυτό ευθύνεται το Υπουργείο γιατί δεν έχει ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. Δεν είναι δυνατόν το Υπουργείο να ασκεί κοινωνική πολιτική σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης.

Παρ’ όλα αυτά, αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου οι οικογένειες και οι ήδη μετεγγραφόμενοι διαμαρτύρονται δικαίως. Οι τελευταίοι που ευθύνονται είναι οι φοιτητές. Περνάει ο χρόνος και τα μαθήματα δεν αρχίζουν, καθώς δεν γίνονται μετεγγραφές.

Θα έλεγα, λοιπόν, ότι στο βαθμό που δεν ευθύνονται οι φοιτητές και στο βαθμό που η πολιτεία δι’ υμών έκανε τις μετεγγραφές –καθώς τα μηχανογραφικά δελτία έγιναν σύμφωνα με τις υποσχέσεις του Υπουργείου-, παρ’ όλη τη διαδικασία προσφυγής που έχουν κάνει τα ιδρύματα αυτά –αναφέρομαι στις Αρχιτεκτονικές Σχολές- θα πρέπει το Υπουργείο –και ξέρω τη θέση σας- να πάρει μια θέση και να λυθεί αυτό το ζήτημα νομοθετικά. Αυτό θα μπορούσε να γίνει ενδεχομένως με μια νομοθετική παρέμβαση, το πνεύμα της οποίας θα λέει να εγγραφούν αμέσως οι φοιτητές που έχουν το δικαίωμα της μετεγγραφής και να αρχίσουν αμέσως τα μαθήματα.  

Δεν είναι δυνατόν να μπλέξουν σε μια διαδικασία νέοι άνθρωποι που έχουν καταβάλλει τόσο κόπο. Ξέρω τη θέση σας. Είναι αυτή που εκφράζω κι εγώ. Αλλά θα πρέπει να το λύσουμε.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μπορώ να πω κάτι;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Αφού τελειώσει ο κ. Κουράκης.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Πρέπει να βρούμε μία λύση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Πρέπει να βρούμε μια λύση. Έχει δίκιο ο συνάδελφος. Γιατί, κύριε Πρόεδρε; Ενώ, καλή ή κακή, η διάταξη της 4ης Μαΐου εφαρμοζόταν, δύο σχολές με πολύ μεγάλο αριθμό μελών ΔΕΠ, Αρχιτεκτονική Μετσοβίου και ΑΠΘ, έκαναν αίτηση ακυρώσεως. Δεν υπάρχει απόφαση. Προσωρινή διαταγή υπάρχει ενόψει της εκδίκασης της αίτησης αναστολής. Δεν πάει μακριά. Νομίζω ότι κάτι άκουσα για 1η Φεβρουαρίου.

Αλλά αυτό όπως και να έχει, κύριε Πρόεδρε, πάει πίσω την όλη διαδικασία. Λέω στο συνάδελφο ότι για όσους ζητούν μεταγραφή με βάση τα οικονομικά κριτήρια, η διαδικασία προχωράει κανονικά για όλα τα πανεπιστήμια και όλα τα τμήματα της χώρας πλην αυτών των δύο. Για όσες μετεγγραφές έχουν γίνει, συντελέστηκαν. Τελείωσε. Για τα υπόλοιπα τμήματα, αν δεν προσφύγουν αυτά, η διαδικασία προχωράει. Ακούω ότι κάποιοι θα προσφύγουν. Δεν το είδα. Άρα, μένουν δύο τμήματα, αν θέλουμε να μιλάμε πολύ συγκεκριμένα. Τι νομοθετική ρύθμιση να κάνουμε;

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Θα έλεγα ότι θα μπορούσε να υπάρχει μια τροποποίηση, που θα λέει ότι οι μεταγραφές που έχουν γίνει με έναν νόμιμο τρόπο, υλοποιούνται αυτομάτως.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μα, κύριε Κουράκη, αυτοί προσβάλλουν αυτό, το νόμιμο. Σου λένε ότι αντίκειται στην εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων. Έχουν μια επιχειρηματολογία. Να παρέμβουμε πάνω σ’ αυτό, πώς; Θέλω να το κάνω. Θα παραμείνω μέχρι το τέλος της συνεδρίασης, κύριε Πρόεδρε. Ποια λύση να βρω;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Δεν νομίζω ότι μπορεί βρεθεί λύση σ’ αυτή τη φάση μ’ αυτόν τον τρόπο. Να τελειώσει ο συνάδελφος, να συζητήσετε και να βρείτε λύση.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, έκανα τρεις διευκρινίσεις με ευκαιρία την παρέμβαση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ. Κρατάω το θέμα μέχρι το πέρας της συνεδρίασης για να βρούμε μια λύση πρόσφορη.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Όχι μ’ αυτή τη μορφή διαλόγου.

Συνεχίστε, κύριε Κουράκη.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Θεωρώ ότι ο διάλογος είναι γόνιμος, κύριε Πρόεδρε. Ευχαριστώ που επιτρέψατε να γίνει.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Είναι γόνιμος, αλλά δεν βρίσκεται λύση έτσι.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Να προσπαθήσουμε να βρούμε μια λύση ώστε αυτά τα παιδιά να εγγραφούν αμέσως και να αρχίσουν τις σπουδές τους.

Το δεύτερο είναι το εξής, κύριε Υπουργέ: Σε σχέση με αυτό που δημιουργήθηκε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο όσον αφορά στην ακύρωση της εκλογής του Πρύτανη εξαιτίας μη νόμιμης διαδικασίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, αυτό που προτείνετε για να μην είναι ακέφαλο το ίδρυμα, είναι να αναπληρώνεται από τον αναπληρωτή Πρύτανη.

Θα έλεγα ότι αυτή η διαδικασία είναι εσφαλμένη και θα ήθελα να σας προτείνω μια άλλη διαδικασία, που κατά την άποψή μας είναι σωστή. Δεν είναι δυνατόν ο Πρύτανης που έχει εκλεγεί και έχει ακυρωθεί η εκλογή του να αντικαθίσταται στα καθήκοντά του για όσο καιρόν χρειαστεί από τον αναπληρωτή που έχει ορίσει ο ίδιος. Οι αναπληρωτές δεν έχουν εκλεγεί. Οι αναπληρωτές έχουν οριστεί από τον Πρύτανη. Επομένως, η ακύρωση του συγκεκριμένου Πρύτανη με τις διαδικασίες που θα έπρεπε να ληφθούν, αλλά δεν ελήφθησαν από το συμβούλιο του ιδρύματος, αφορούν το σύνολο της πρυτανικής αρχής, που είναι ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις που έχουν οριστεί από τον ίδιο.

Όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ως παλιός πανεπιστημιακός, σε τέτοιες ή ανάλογες περιπτώσεις το ζήτημα αναλαμβάνει να το διευθετήσει η Σύγκλητος και μάλιστα δια του αρχαιότερου διδάσκοντα. Είναι μια λύση που εφαρμόστηκε αρκετές φορές με επιτυχία, θα έλεγα. Δεν είναι δυνατόν η διαδικασία εκείνη που ορίζει κάποιον, αυτός που όρισε, να προΐσταται του ιδρύματος. Θεωρώ ότι είναι μια διαδικασία που προσβάλει πρωτίστως το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων. Το ίδρυμα μπορεί με τις διαδικασίες του να διοικηθεί. Σας ανέφερα μια λύση με τον αρχαιότερο διδάσκοντα.

Επομένως, θα παρακαλούσα να αποσυρθεί αυτή τη διάταξη, γιατί προσβάλει πρωτίστως το αυτοδιοίκητο και δημιουργεί περισσότερα προβλήματα απ’ αυτά που υποτίθεται έρχεται να λύσει.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Κύριε Πρόεδρε, αν έχετε την καλοσύνη, θα ήθελα λίγο χρόνο ακόμα.

Στις άλλες διατάξεις που έχετε φέρει θα μας βρείτε αντίθετους όσον αφορά στα τμήματα που συστήνονται για να γίνουν σε ξένη γλώσσα και να εισάγονται αλλοδαποί φοιτητές, που θα πληρώνουν δίδακτρα.

Θεωρούμε ότι είναι μια διαδικασία που, παρά τις προθέσεις, ανοίγει δύο ζητήματα:

Πρώτον, τα πανεπιστήμια να βρουν κι άλλους πόρους έξω απόν κρατικό προϋπολογισμό. Δηλαδή ουσιαστικά αποσύρεται το κράτος από την υποχρέωση να χρηματοδοτεί την Ανώτατη Εκπαίδευση και δεύτερον, ανοίγει ένας δρόμος για να επιβληθούν δίδακτρα όχι μόνο σε αλλοδαπούς φοιτητές, αλλά και σε άλλους.

Θεωρούμε ότι είναι μια αντιδραστική στον πνεύμα της διάταξη, που παρά τις προθέσεις –επαναλαμβάνω- δημιουργεί καινούρια προβλήματα και κυρίως νομιμοποιεί την απόσυρση του κράτους από την χρηματοδότηση των ιδρυμάτων.

Επίσης, έχετε στην περίπτωση 5 μια διάταξη την οποία δεν περίμενα να φέρετε. Η διάταξη αυτή λέει ότι αυτοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα των μεταπτυχιακών σπουδών και θα είναι αλλοδαποί φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν πτυχίο με ισοτιμία από ΔΟΑΤΑΠ -δηλαδή το ΔΟΑΤΑΠ για κάποιους λόγους δεν έδωσε ισοτιμία στο πτυχίο τους- θα μπορούν να εγγράφονται μετά από τον σχετικό έλεγχο της κοσμητείας.

Θεωρούμε ότι αυτή είναι μια διάταξη που υποβιβάζει το πανεπιστήμιο. Στην προσπάθεια να βρεθούν χρήματα πάση θυσία, δεχόμαστε φοιτητές που το πτυχίο τους παρουσιάζει προβλήματα, αφού δεν έχει πάρει την έγκριση από το ΔΟΑΤΑΠ. Επομένως, νομίζουμε ότι και αυτή η διάταξη κινείται σε αρνητική κατεύθυνση όσον αφορά το δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του

κυρίου Βουλευτή)

Τέλος –ολοκληρώνω σε τριάντα δευτερόλεπτα, κύριε Πρόεδρε- έχουμε καταθέσει μια τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας, όσον αφορά το πρόγραμμα της διαθεσιμότητας-κινητικότητας των διοικητικών υπαλλήλων. Ξέρουμε ότι αυτό το θέμα έχει δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα.

Ξέρουμε, κύριε υπουργέ, ότι εσείς προσωπικά συστήσατε μια Επιτροπή για να γνωματεύσει αν αυτές οι διαθεσιμότητες εξυπηρετούσαν τα ιδρύματα ή χρειάζονταν περισσότεροι αντί για λιγότεροι διοικητικοί υπάλληλοι. Η Επιτροπή γνωμάτευσε ότι χρειάζονται, όντως, περισσότεροι υπάλληλοι για να διοικηθούν τα πανεπιστήμια. Από τότε που εφαρμόστηκε υπάρχουν τεράστια προβλήματα σε οκτώ πανεπιστήμια, τα οποία αδυνατούν να εκπληρώσουν τη συνταγματικά οριζόμενη αποστολή τους.

Σύμφωνα με την τροπολογία τη δική μας -και κλείνω- συστήνονται πεντακόσιες εξήντα πέντε οργανικές θέσεις μόνιμου και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού στα ΑΕΙ, στις οποίες τοποθετούνται οι εργαζόμενοι αντίστοιχων κλάδων και κατηγοριών των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας όπως είναι το Εθνικό Καποδιστριακό, το Μετσόβιο, το Αριστοτέλειο, τα Πανεπιστήμια Πατρών, Ιωαννίνων, Κρήτης, Θεσσαλίας και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Εν κατακλείδι, οι εργαζόμενοι των οποίων οι θέσεις καταργήθηκαν με αποφάσεις του παρόντος άρθρου, βρίσκονται σε διαθεσιμότητα κι επανήλθαν στις θέσεις τους με δικαστικές αποφάσεις…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Παρακαλώ τελειώνετε, κύριε Κουράκη.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: …επανέρχονται –κλείνω- με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Θεωρούμε ότι είναι μια τροπολογία, η οποία παρόλο που κατατέθηκε εκπροθέσμως, μπορείτε να την κάνετε αποδεκτή, έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην επίλυση ενός ουσιαστικού προβλήματος των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

Ευχαριστώ για την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Για να μην δημιουργείται κακό προηγούμενο, ο χρόνος του κ. Κουράκη πήγε στα δέκα-έντεκα λεπτά διότι υπήρξε η ενδιάμεση διακοπή και ο διάλογος με τον κύριο Υπουργό.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω το λόγο;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο επ’ ολίγον.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Κουράκη, έκανα μία παρέμβαση νωρίς σήμερα το απόγευμα για την τροπολογία στην οποία αναφερθήκατε κι έδωσα πάρα πολλές διευκρινίσεις. Σεβόμενος όμως το ρόλο σας, θέλω να δώσω τις εξής περαιτέρω διευκρινίσεις μια και κάνατε εκτεταμένη αναφορά.

Κατ’ αρχάς σχετικά με τον Πρύτανη του ΑΠΘ: Αν δείτε την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, θα δείτε ότι εξετάζει ένα-ένα μια σειρά επιχειρημάτων, σε ό,τι αφορά την τυπική διαδικασία κατά νόμο. Απέρριψε τέσσερα, πέντε μέχρι να φτάσει σε ένα επιχείρημα -που προέβαλλε η αίτηση ακυρώσεως- σύμφωνα με το οποίο ο εν ενεργεία Πρύτανης παρίσταται στη συνεδρίαση –νομίζω- του Συμβουλίου το οποίο κάνει την εκλογή και παρέχει τις οιεσδήποτε εξηγήσεις. Μπορεί να μην θυμάμαι καλά το όργανο, πάντως ήταν ένα επιχείρημα ότι δεν παρίστατο, διότι δεν προσεκλήθη, ο κ. Μυλόπουλος.

Αυτό το ελάττωμα αποτέλεσε τη βάση της ακύρωσης της εκλογής. Μάλιστα, το δικαστήριο στο διατακτικό του λέει να εκκινήσει η διαδικασία από εκείνο το σημείο, ούτως ώστε να είναι νόμιμη και στη συνέχεια.

Κάναμε γρήγορα την αναπλήρωση με τον πρώτο Αντιπρύτανη και επειδή πάρα πολλά επιχειρήματα μπορούν αν εγερθούν –εσείς αναφέρατε κάποια- το διευκρινίζουμε και περαιτέρω νομοθετικά, παρότι ο νόμος είναι επαρκής. Το κατοχυρώνουμε, δηλαδή, περισσότερο για να μην έχουμε περαιτέρω ακυρώσεις και άρα ανασφάλειες στη λειτουργία του ιδρύματος.

Δεν συμφωνώ με την άποψη σας. Η άποψη η οποία λέει ότι πρέπει να φύγουμε από αυτήν την αρχή και να πάμε σε κάποια άλλη θα ήταν σωστή εάν ήταν άλλο το σκεπτικό του δικαστηρίου. Το σκεπτικό και το διατακτικό του δικαστηρίου στέκονται σε μια νομική πλημμέλεια, της οποίας ζητούν την επανόρθωση. Περί αυτού πρόκειται.

Δεύτερον, δεν υπάρχει καμία, μα καμία περίπτωση επιβολής διδάκτρων σε Έλληνες. Ευχαριστώ πολύ που κάνετε ένα διαχωρισμό ανάμεσα σε προθέσεις και το τελικό νομοθετικό προϊόν. Είναι κάτι αυτό και το εκτιμώ, αλλά δεν υπάρχει καμία περίπτωση. Υπάρχει το άρθρο 16 του Συντάγματος. Ο ομιλών ανήκει σε αυτούς που το υπερασπίστηκαν και μάλιστα με πολύ αποτελεσματικό τρόπο σε προηγούμενες εποχές. Επιμένω στις απόψεις μου. Δεν έχουμε καμία τέτοια διάθεση. Αναφερόμαστε σε εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλοδαπούς και τα δίδακτρα εδώ δεν έχουν καμία σχέση με τους Έλληνες, αλλά και με τους υπόλοιπους των είκοσι επτά κρατών - μελών.

Τέλος, το θέμα του ΔΟΑΤΑΠ μού ετέθη στην τελευταία Σύνοδο των Πρυτάνεων προ δέκα ημερών από όλους. Δεν μου είπαν να εξετάζουν οι κοσμητείες των Σχολών όσες αιτήσεις ισοτιμίας απέρριψε ο ΔΟΑΤΑΠ. Όχι, ίσως υπήρξε παρεξήγηση εδώ. Επειδή ο ΔΟΑΤΑΠ, ακόμα και όταν υποβάλλεται ένας τίτλος από μια χώρα εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να εγγραφεί ο έχων τον τίτλο σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα που είναι με δίδακτρα, ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση η ολοκλήρωση της εξέτασης κάνει τρία ή τέσσερα χρόνια, μου είπαν ότι αυτό οδηγεί σε απώλεια αυτών των φοιτητών, δεν εγγράφονται ποτέ τελικά. Μου ζήτησαν αυτή η αρμοδιότητα να μεταφερθεί από τον ΔΟΑΤΑΠ στα Πανεπιστήμια, δηλαδή όχι ο ΔΟΑΤΑΠ απορρίπτοντας να έχουμε δεύτερο βαθμό –εφετείο, ας πούμε, τα πανεπιστήμιου- αλλά να φύγει από τον ΔΟΑΤΑΠ η αρμοδιότητα και να περάσει εκεί.

Το θεώρησα πάρα πολύ λειτουργικό, γιατί ξέρω τις καθυστερήσεις του ΔΟΑΤΑΠ προς όλους τους πολίτες, αλλά και προς αυτούς τους αλλοδαπούς. Ρωτήσετε και τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, δηλαδή μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Συντονιστικό τους. Θα σας πουν ό,τι σας λέω. Ήταν δικό τους αίτημα, που αποδέχτηκα ως απολύτως λογικό.

Αυτά είχα να πω.