Ομιλίες

Ομιλία Τάσου Κουράκη στη Βουλή 5.9.2013 στη συζήτηση του σχεδίου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων». (4η συνεδρίαση – β΄ ανάγνωση).

05/09/2013

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Ε.Κ.Μ.): Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Υπουργοί, θα αρχίσω με ένα θέμα εξαιρετικής σπουδαιότητας, το οποίο δεν συζητήσαμε τις προηγούμενες ημέρες και  θεωρώ ότι εάν παραμείνει ως έχει, θα έχουμε προβλήματα και έξω από κομματικές, πολιτικές ή άλλες προτιμήσεις.

Το θέμα αυτό, λοιπόν, είναι ότι από τα 5 πεδία που ορίζονται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το 5ο είναι αυτοτελές των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Αυτό σημαίνει με την υπάρχουσα κρίση και τα προβλήματα που έχουν για διορισμό οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων, ότι δεν θα έχουν καμία άλλη δυνατότητα, εάν δεν περάσουν στο συγκεκριμένο πεδίο να πάνε ούτε σε Τ.Ε.Ι. ούτε σε τίποτα άλλο.

Αυτή τη στιγμή η παρούσα κατάσταση είναι, ότι όποιος ήθελε να πάει σ' ένα Παιδαγωγικό Τμήμα, μπορούσε από οποιαδήποτε άλλη κατεύθυνση να πάει και εάν δεν περνούσε σε εκείνο, περνούσε στο άλλο και πήγαινε.. Τώρα με το να βάζουμε μόνο ένα πεδίο σημαίνει ότι, περίπου, κανένας ή ελάχιστοι θα προτιμήσουν και θα δηλώσουν να πάνε σε Παιδαγωγικό Τμήμα.

Αυτό σημαίνει, ότι σε λίγα χρόνια, αρχής γενομένης από τα Περιφερειακά Παιδαγωγικά Τμήματα, θα κλείσουν όλα και δεν το θέλει κανείς αυτό.

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων ή των Προέδρων ζητάει καταρχήν να φύγει η παράγραφος 3 του άρθρου 4 και να ενεργοποιηθεί η διάταξη του ίδιου του νομοσχεδίου που λέει τα εξής: « Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζεται και τροποποιείται ο αριθμός, η ονομασία των επιστημονικών πεδίων, καθώς και η ένταξη των σχολών, των τμημάτων και των εισαγωγικών κατευθύνσεων σε αυτά όχι αργότερα της 30ης Μαΐου εκάστου διδακτικού έτους και ισχύουν για το επόμενο διδακτικό έτος» και παρακάτω λέει « με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο την 15η Μαρτίου εκάστου έτους καθορίζεται ο αριθμός των εισακτέων και τα ειδικά μαθήματα ανά σχολή, τμήμα η εισαγωγική κατεύθυνση».

Καταλαβαίνετε,  ότι εάν μείνει ως έχει, δηλαδή, ένα ξεχωριστό πεδίο, δεν θα έχουμε καθόλου αριθμό φοιτητών και θα κλείσουν τα Παιδαγωγικά Τμήματα έτσι απλά. Νομίζω ότι αυτό δεν το θέλει κανείς.

Θα πρέπει, λοιπόν, να το δούμε με πολύ μεγάλη σοβαρότητα και νομίζω ότι θα το κάνετε δεκτό, γιατί δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά. Δεν μπορεί, δηλαδή, να παραμείνει έτσι, γιατί  θα είναι συνολικά μεγάλο ατόπημα.

Καλώ όλους τους συναδέλφους να το δουν μεγάλη σοβαρότητα.

Το δεύτερο ζήτημα στο οποίο δεν είχα αναφερθεί είναι σχετικά με το μάθημα των  Θρησκευτικών. Πρέπει να σας πω, ότι την ίδια στιγμή που έχουμε μια μεγάλη υποβάθμιση μαθημάτων γενικής παιδείας, όπως είναι η Αισθητική Αγωγή, οι Ξένες Γλώσσες, η Πληροφορική, η Φυσική Αγωγή και η Αγωγή του Πολίτη και μάλιστα στα ΕΠΑΛ έχουμε μείωση της Φυσικής που διδάσκεται από τις 8 ώρες στις 4, προσθέτουμε μία ώρα Θρησκευτικών.

Καταλαβαίνετε, ότι εδώ θα έπρεπε να αλλάξει πρωτίστως το περιεχόμενο των Θρησκευτικών και θα έπρεπε να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές χωρίς ένα κατηχητικό περιεχόμενο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριοι Υπουργοί, ιδιαίτερα στις μέρες μας, που επικρατεί σε πολλές χώρες του κόσμου ο θρησκευτικός φανατισμός και η μισαλλοδοξία και οι αντίστοιχοι πόλεμοι ανά την ανθρωπότητα, είναι απαραίτητη η γνώση, η κατανόηση του φαινομένου και η αποφυγή του.

Επιπλέον, έχουμε την έξαρση της βίας, της ξενοφοβίας, της απαξίωσης της έννοιας της αλληλεγγύης και του σεβασμού στη διαφορετικότητα και στο σημείο αυτό οι Θεολόγοι και ένα αναβαθμισμένο και σύγχρονο περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, μπορεί προσφέρει πολλά.

Νομίζω, ότι συνολικά το περιεχόμενο των σπουδών και με τα μαθήματα που λείπουν και με την αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών και την σπουδαιότητα που έχει στις μέρες μας, θα πρέπει να μας απασχολήσει.

 

Σχετικά με την φυσική αγωγή. Σήμερα, στο Γενικό Λύκειο, στην ά την β΄ και την γ΄ λυκείου έχουμε από 2 ώρες και με το νέο νομοσχέδιο, έχουμε μείωση των ωρών και ιδιαίτερα αυτό συμβαίνει στην β΄ λυκείου. Θα έλεγα, όχι μόνον μείωση αλλά θα πρέπει να έχουμε μία αύξηση των ωρών, όπως επίσης και αύξηση των υποδομών. Πρέπει να σας πω, βέβαια, ότι όλα τα παιδιά χρειάζονται την φυσική αγωγή, γιατί συμβάλλει απολύτως - όπως το είπα και προχθές - στην συνολική ψυχική και σωματική τους ανάπτυξη.

Σχετικά με την τροπολογία που ανέφερε και ο κ. Πασχαλίδης και αφορά μία κατηγορία της ανωτέρας Σχολής Νοσηλευτριών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού που είναι 4ετούς φοίτησης και που διαθέτει ένα πολύ αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης και απαριθμεί 360 αποφοίτους που υπηρετούν σε διάφορους ιδιωτικούς χώρους παροχής υγείας και ζητούν ουσιαστικά επαγγελματικά δικαιώματα - πράγμα που ούτος ή άλλως κάνουν - και προτείνουν να θεωρούνται ισότιμοι από το 1993 με τις αντίστοιχες Σχολές Νοσηλευτών των Τ.Ε.Ι., ώστε να αποκτήσουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και το λέω αυτό γιατί νομίζω ότι έχει μία πολύ μεγάλη σημασία σε αυτή την κατηγορία που προσφέρει τόσα πολλά.

Δεν ξέρω την τροπολογία αλλά και τις άλλες νομοτεχνικές βελτιώσεις και αν έχει γίνει βελτίωση γύρω από τα εικαστικά, κύριε Υπουργέ, αλλά καταλαβαίνετε ότι είναι μία μεγάλη αδυναμία η υποχώρηση στον τομέα αυτό αντί για την ενίσχυση  την στιγμή αυτή και ιδιαίτερα στην εποχή που ζούμε, έχει εξαιρετική σημασία στην πρόωρη ηλικία η ανάπτυξη της αισθητικής αγωγής και της καλλιτεχνικής παιδείας και αφορά το σύνολο των μαθητών και όχι μόνον όλους όσους προορίζονται για αντίστοιχα επαγγέλματα σχετικά με την τέχνη.

Μία τροπολογία ακόμη που καταθέτουμε αφορά τις μετεγγραφές και αυτό που ζητούμε - το ζητούσαμε και την προηγούμενη φορά, γιατί τα πράγματα δυστυχώς στο οικονομικό επίπεδο έχουν χειροτερέψει πολύ, κύριε Υπουργέ. Θα κάνει την ανάπτυξη αυτής της τροπολογίας ένας άλλος συνάδελφος, κύριε Υπουργέ, αλλά θα σας πω μόνον το εξής: Να αυξηθεί το ποσό. Δηλαδή, λέμε, δικαίωμα μεταγραφής έχουν επιτυχόντες των οποίων το ετήσιο κατά το προηγούμενο οικονομικό έτος οικογενειακό κατά κεφαλήν εισόδημα, δεν ξεπερνά το ποσόν των 12.000 ευρώ. Την προηγούμενη φορά, θυμάμαι, ότι είχατε κάνει μία υποχώρηση και ανεβάσατε το ποσόν και νομίζω ότι οι ημέρες επιτάσσουν να αυξηθεί. Επίσης, έχουμε και ορισμένα άλλα στοιχεία που θα τα αναπτύξουν άλλοι συνάδελφοι του ΣΥ.ΡΙΖ.Α..

Τώρα, μία τροπολογία που έπεσε στην αντίληψή μου ότι κυκλοφορεί, είναι σε ότι αφορά την αύξηση του ορίου ηλικίας των πανεπιστημιακών δασκάλων. Το έχω αυτό τονίσει κατ’ επανάληψη στην Βουλή αλλά και σε άλλες περιπτώσεις και είχα πάρει και διαβεβαίωση από τον κ. Υπουργό, ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αδιανόητο. Θα ήταν αδιανόητο, γιατί, ναι μεν αυτή την στιγμή «μπορεί κάλυπτε ορισμένες τρύπες» σε ότι αφορά τον διορισμό πανεπιστημιακών διδακτικού προσωπικού - σε αυτό αναφέρομαι - αλλά ταυτόχρονα θα καταδίκαζε τα Πανεπιστήμια σε μία γεροντοκρατία, ανεξάρτητα και εάν υπάρχουνε και μερικές φωτεινές εξαιρέσεις που θα μπορούσανε να προσφέρουν, γιατί νομίζω ότι αυτό θα μπλόκαρε την οποιαδήποτε εξέλιξη νέων συναδέλφων, την εισροή με νέο αίμα. Ήδη αυτή την στιγμή, το ότι δεν μπαίνουν νέοι συνάδελφοι ή σχεδόν το διδακτικό προσωπικό είναι ανώτερες βαθμίδες.

ΜΑΞΙΜΟΣ ΣΕΝΕΤΑΚΗΣ: Πήραν 402 άτομα.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Ε.Κ.Μ.): Ναι, αναγνωρίζω ότι πήραν 402 άτομα, αλλά εάν δείτε τι βελτιώσει έχει γίνει ηλικιακά εξαιτίας αυτών των ατόμων, θα καταλάβετε ότι η κατάσταση εξακολουθεί να είναι τραγική. Βεβαίως, το αναγνωρίζω, δηλαδή αναγνωρίζω το γεγονός ότι αυτό έγινε με καθυστέρηση 2 και 2,5 ετών. Όπως, επίσης αναγνωρίζω ότι υπάρχουν άλλοι 360 συνάδελφοι και θα ήθελα αν γίνετε να έχουμε μία διαβεβαίωση χρονικής δέσμευσης από το Υπουργείο για αυτούς τους υπόλοιπους 360 που αναμένετε, γιατί οι συνταξιοδοτήσεις, κύριοι συνάδελφοι, έχουν υπέρ-καλύψει το ποσό ή μάλλον το νούμερο των 402 συναδέλφων των οποίων υπογράφτηκε ο διορισμός. Θα έλεγα ότι δεν νομίζω ότι μπορεί να υπάρξει συνάδελφος μέσα στην αίθουσα, που να εγκρίνει, την αύξηση του ορίου των πανεπιστημιακών δασκάλων. Θα είναι τραγικό ανάμεσα σε όλα τα άλλα.

Τέλος, καταθέτουμε μία τροπολογία, η οποία αναφέρετε στο άρθρο 82 του ν.4172/ 2013 με την οποία τέθηκαν σε διαθεσιμότητα 2.122  εκπαιδευτικοί, ενώ 302 εκπαιδευτικοί μετατάχθηκαν σε διοικητικές θέσεις. Θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο και μάλιστα αυτό έγινε πριν ψηφιστεί στην Βουλή, δηλαδή πρώτα έφυγαν αυτοί οι εκπαιδευτικοί και μετά ερχόμαστε να εγκρίνουμε ένα πρωθύστερο σχήμα στην Βουλή για την διάρθρωση του Τεχνικού Λυκείου.

Μετά από αυτό, δημιουργήθηκαν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, των ΕΠΑΛ και της ΕΠΑΣ. Όπως ξέρουμε, καταργήθηκαν διαμιάς 50 ειδικότητες. Στα ΕΠΑΛ καταργήθηκε ολόκληρος τομέας Υγείας και Πρόνοιας, που περιλαμβάνει το 20,3% των μαθητών – μαθητριών. Σήμερα, μάθαμε από τον κ. Γεωργιάδη - η μία ανακολουθία ακλουθεί την άλλη - και ενώ διαβεβαίωσε ότι θα απορροφηθούν όλοι ότι στα νοσοκομεία οι αντίστοιχοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, σήμερα ακούμε τον κ. Γεωργιάδη ότι εάν δεν υπάρχουν θέσεις εδώ θα υπάρχουν στην επαρχεία. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι αρχίζει μία διελκυστίδα που δεν ξέρω και βεβαίως, θα πρέπει εσείς που έχετε την ευθύνη και εσείς μας διαβεβαιώσατε ότι αυτοί θα αποκατασταθούν και δεν θα απολυθούν, εν τέλει, να συμβεί αυτό το πράγμα. Παρόλο που εμείς διαφωνούμε ακόμη και σε αυτό, γιατί αυτοί οι συνάδελφοι κάνουν την δουλειά τους ως εκπαιδευτικοί και δεν ξέρω καθόλου εάν μπορούν να κάνουν την δουλειά τους μετά από τόσα χρόνια σε διοικητικές θέσεις ή ακόμη και σε εργαστήρια. Σκέπτεστε 1 βιοπαθολόγο, ο οποίος διδάσκει 20 ή 25 χρόνια βιοπαθολογία να τον βάλεις τώρα να χειριστεί καινούργια μηχανήματα και νέες τεχνικές.

Οι επιπτώσεις από αυτή την διαθεσιμότητα, ήτανε πάρα πολλές. Δεν είναι μόνον οι 2.500 εκπαιδευτικοί που τίθενται σε διαθεσιμότητα και με προοπτική απόλυσης μετά από 8 μήνες. Πάνω από 20.000 μαθητές που φοιτούν σε αυτούς τους τομείς δεν θα βρουν το σχολειό τους τον Σεπτέμβριο. Ο ιδιωτικός τομέας, βεβαίως, καραδοκεί και ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι ένα σωρό Ι.Ε.Κ. έχουν ήδη αναπτύξει αυτούς τους τομείς και βομβαρδιζόμαστε  καθημερινά στην τηλεόραση ή από διαφημίσεις για νέους τομείς που έχουν καταργηθεί.

Επίσης, δεν ξέρουμε τι θα γίνει με τα 830 πολυδάπανα εργαστήρια που κατασκευάστηκαν με χρήματα του ελληνικού λαού την τελευταία 15ετία και τα οποία θα τεθούν σε αχρηστία ή θα εκποιηθούν.

Βεβαίως, με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί για να διδάξουν ούτε στους μαθητές της γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ και μην μου πείτε ότι θα καλυφθούν με ωρομισθίους, γιατί κάτι τέτοιο είναι πρακτικά ανέφικτο ή τουλάχιστον είναι εξαιρετικά υποβαθμισμένο και ούτε, λοιπόν, στους μαθητές της β΄ τάξης των ΕΠΑΣ και ούτε να διενεργήσουν εξετάσεις των μετεξεταστέων μαθητών. Δεν είναι δυνατόν, τόσο για εκπαιδευτικούς - όσο και για πρακτικούς λειτουργικούς λόγους, να λειτουργήσουν όλα τα μαθήματα στα σχολεία στα μαθήματα ειδικότητας των παραπάνω ειδικοτήτων, όπως είπα και προηγουμένως, με ωρομισθίους εκπαιδευτικούς.

Πρέπει να πω ότι με την παρ.11 του ιδίου άρθρου, επιβάλλονται υποχρεωτικές μετατάξεις στους εκπαιδευτικούς, παρά το γεγονός πως εκκρεμούν ακόμα οι διαδικασίες των εθελοντικών μετατάξεων εκπαιδευτικών, που δεν υλοποιούνται αυθαίρετα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, κύριε Υπουργέ, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., προτείνει την κατάργηση του άρθρου 82 του ν.4172/2013. Αυτό που προτείνουμε, είναι το εξής: 1ον)  Καταργείτε από την δημοσίευση του νόμου 4172/2013, το άρθρο  82 του νόμου αυτού.

2ον) Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων κατά κλάδο και κατηγορία που καταργήθηκαν με την παρ.1 του άρθρου 82 του ν.4172/2013, επανέρχονται στην υπηρεσία τους, και στις θέσεις που κατείχαν πριν τις 22 Ιουλίου 2013. Εκπαιδευτικοί που συνταξιοδοτήθηκαν μετά από την παραίτησή τους μπορούν να επανέλθουν στην υπηρεσία. Το διάστημα από 22/7/2013 μέχρι την δημοσίευση του παρόντος νόμου, θεωρείτε ότι κατείχαν την θέση στην οποία βρίσκονταν στις 22/7/2013  για κάθε εργασιακό ή συνταξιοδοτικό δικαίωμά τους.

3ον) Οι μετατάξεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας στην άλλη εκπαιδευτική βαθμίδα αντίστοιχα και στην διοικητική θέση του Υπουργείου Παιδείας, διενεργούνται μόνον εθελοντικά μετά από προκήρυξη των οργανικών θέσεων και με την ισχύουσα νομοθεσία.

   

Τέταρτον, καταργείτε κάθε διαπιστωτική πράξη με υπουργική απόφαση του Υπουργού Παιδείας που εκδόθηκε μετά την υλοποίηση του άρθρου 82 του νόμου 4172/2013. Νομίζω ότι είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για να διασώσουμε ότι μπορεί να διασωθεί από την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Όσον αφορά στις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατέθεσε πριν από λίγο ο κ. Υπουργός, θα τις μελετήσουμε και θα τοποθετηθούμε στη δευτερολογία μας. Σας ευχαριστώ.

 

Δευτερολογία

 

  ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Ε.Κ.Μ.): Πρέπει να πω ότι δυστυχώς λείπουν πράγματα, γιατί είναι μια ματιά δευτερολέπτων.

Θα καταθέσουμε ορισμένες προτάσεις. Δεν ξέρω αν το προβλέπει η διαδικασία, θα ήταν χρήσιμο να μας πείτε ποιες από τις τροπολογίες που έχουν καταθέσει οι Βουλευτές όλων των κομμάτων κάνετε δεκτές, ώστε να μην ερχόμαστε την Δευτέρα και λέμε πάλι τα ίδια, ενώ ενδεχομένως έχει γίνει κάτι δεκτό ή όχι.

Δεν πρόλαβα να δω, αν αυτό το οποίο είχαμε ζητήσει και στο οποίο είχατε δείξει να προβληματίζεστε, σχετικά με το όριο των 20 ετών, για το ημερήσιο. Νομίζω ότι δεν περιλαμβάνεται εδώ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Το βγάλαμε.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Ε.Κ.Μ.): Πολύ σημαντικό. Περιλαμβάνεται εδώ;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ναι.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Ε.Κ.Μ.): Είχα πει κάτι για τα εικαστικά. Είναι μέσα στο σχέδιο νόμου;

ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Δεν προλάβαμε αλλά θα το βάλουμε μέσα στο σχέδιο νόμου.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.- Ε.Κ.Μ.): Μαζί με την αποδοχή ή μη αποδοχή των τροπολογιών την Δευτέρα, θα υπάρχει φαντάζομαι και ένα σημείωμα για τα νομοτεχνικά κ.λπ..

Είχα επιχειρηματολογήσει υπέρ της αύξησης της πολιτειακής παιδείας και την τεράστια σημασία που έχει, αυτό που λένε Αγωγή του Πολίτη, που μειώνονται οι ώρες σε σχέση με το πρώτο σχέδιο που βάλατε. Αν σας προβληματίζει, αν θα έπρεπε να υπάρχει μια αναβάθμιση και ουσιαστικοποίηση αυτού του αντικειμένου, που έχει εξαιρετική σημασία για την διαμόρφωση των πολιτών, χωρίς να μειώνω την αξία των κοινωνιολόγων ή των οικονομολόγων. Νομίζετε ότι μια νομοτεχνική βελτίωση μπορεί να βοηθήσει;