Ομιλίες

Ομιλία του Τάσου Κουράκη στη βουλή στη συζήτηση επί της αρχής των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Σύγχρονες διατάξεις για την ελληνική ιθαγένεια και την πολιτική συμμετοχή ομογενών και νομίμως διαμενόντων μεταναστών και άλλες ρυθμίσεις».

10/03/2010

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Καταρχήν, θέλω να πω ότι το σχέδιο νόμου μας βρίσκει επί της αρχής σύμφωνους, καθ’ ότι πηγαίνει προς την κατεύθυνση –και θα το πούμε πολύ ωμά, θα διαμαρτυρηθεί βέβαια ο λαός- να αλλάξει αυτό που είναι ο ελληνικός λαός. Προφανώς, κάνει αυτό.

Η διαδικασία της πολιτογράφησης και της απόδοσης ιθαγένειας ουσιαστικά αλλάζει το τι είναι λαός και το τι είναι ελληνικός λαός. Και ακόμη ότι στο συμβολικό ιδεολογικό επίπεδο για πρώτη φορά φέρνει στην ελληνική πολιτική συζήτηση το θέμα της ιδιότητας του πολίτη.
Εάν δεν κάνω λάθος, κύριε Πλεύρη –άκουσα την ομιλία σας- είπατε σε ένα σημείο, νομίζω για το Θουκυδίδη και το ομόαιμο. Στα σοβαρά μπορεί κανένας σήμερα να ισχυριστεί ότι το αίμα –και όταν λέμε αίμα φαντάζομαι εννοεί ο καθένας όχι βέβαια το αίμα ως ιστός...
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ: Την καταγωγή.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Λέω, δεν εννοείτε προφανώς μόνο το αίμα, αλλά και το DNA. Γιατί έχουν επέλθει τόσες πολλές επιμειξίες, άρα δεν μπορεί κανένας να πει κάτι. Βεβαίως, έχει κάθε λόγο ο ελληνικός λαός να επαίρεται για τον πολιτισμό του, αλλά προφανώς, ευτυχώς και στη χώρα μας -όχι σε όλες τις άλλες χώρες- έχει καταρριφθεί πια η διάκριση σε ανώτερες και κατώτερες φυλές. Πρέπει να σας πω όμως ότι σε ένα άρθρο που είχα γράψει σε μια εφημερίδα -το είχα κάνει για να προκαλέσω περισσότερο- αναφερόμενος στο ζήτημα της εξέλιξης του ανθρώπου, ο τίτλος του άρθρου ήταν «ο Αδάμ ήταν μαύρος», καταθέτοντας το επιστημονικό επιχείρημα και τη γνώση βεβαίως -δεν αμφισβητείται- ότι η κοιτίδα στην οποία εμφανίστηκε –τα ξέρει και ο συνάδελφος ο κ. Αποστολάτος αυτά βεβαίως- ο σύγχρονος άνθρωπος, ο homo sapiens sapiens, ήταν πριν από διακόσιες περίπου χιλιάδες χρόνια στην υποσαχάρια Αφρική. Με την έννοια της τοποθεσίας είπα λοιπόν ότι ο Αδάμ ήταν μαύρος. Προφανώς δεν ήταν ένα πρόσωπο, ήταν μία κοινότητα δέκα χιλιάδων ατόμων από την οποία άρχισε…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΙΛΤΙΔΗΣ: Είμαι περίεργος να μάθω ποιος επιστήμων το λέει.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Τολμάτε, κύριε συνάδελφε, να κάνετε αυτήν την ερώτηση; Ποιος επιστήμονας το λέει; Σας πληροφορώ ότι διδάσκω το μάθημα της εξέλιξης του ανθρώπου στο Πανεπιστήμιο, έχω πλήρη βιβλιογραφία, διδάσκεται σε όλα τα Πανεπιστήμια του κόσμου! Όχι μόνο οι παλαιολιθικές έρευνες αλλά και οι έρευνες του DNA το έχουν δείξει. Θα σας προσκομίσω όλη τη βιβλιογραφία και θα σας καλέσω μετά να δώσετε και εξετάσεις και ελπίζω να τις περάσετε τις εξετάσεις. Είναι σήμερα γνωστό ότι ο homo sapiens sapiens εμφανίστηκε στην υποσαχάρια Αφρική πριν περίπου από διακόσιες χιλιάδες χρόνια.
Κύριε Κιλτίδη, δεν περίμενα τέτοια ερώτηση. Δεν το λέει ένας επιστήμονας, ο κάποιος επιστήμονας. Μιλάμε ότι σε όλα τα text book όλων των Πανεπιστημίων του κόσμου…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ: Για τον Αδάμ ρώτησε.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΙΛΤΙΔΗΣ: Βέβαια.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Για τον Αδάμ; Καταλαβαίνετε ότι είναι ένα ευφυολόγημα, θέλοντας να δείξω ότι ο άνθρωπος που ήταν σε εκείνη την περιοχή ήταν μαύρος. Με αυτή την έννοια το είπα. Μάλιστα, πρέπει να σας πω ότι η ανάλογη εργασία που μιλάει για τη μελέτη του μιτοχονδριακού DNA που ανακαλύφθηκε, λέει ότι η Εύα, η Βιβλική Εύα, εμφανίστηκε σε εκείνη την περιοχή. Προφανώς δεν ήταν ένα άτομο γιατί δεν θα μπορούσε να επιβιώσει, ήταν μια κοινότητα όπως είπα και προηγουμένως.
Συνεχίζω λοιπόν στο χρόνο που μου μένει, λέγοντας ότι είναι μία πείρα με πολύ ενδιαφέρον το ότι αυτή τη στιγμή συζητούμε πώς μπορεί κάποιος να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά του Έλληνα πολίτη και επικεντρώνω κατ’ ευθείαν, γιατί δεν έχω χρόνο, στο ζήτημα των παιδιών των μεταναστών της δεύτερης γενιάς, όπως λέγεται. Δεν μπορώ να καταλάβω κάτι και αναφέρομαι κυρίως στο ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Το επιχείρημα το οποίο καταθέτει ο ΛΑ.Ο.Σ. και οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας είναι, γιατί σε κάποια παιδιά να αποδίδεται η ελληνική ιθαγένεια όταν οι γονείς τους είναι νόμιμοι και όχι σε άλλα. Πολύ εύλογο το ερώτημα του ΛΑ.Ο.Σ. Τι διαφέρουν δηλαδή; Εμείς λέμε ότι, πραγματικά, δεν υπάρχει απολύτως καμιά διάκριση. Όταν υπάρχουν ορισμένες minimum προϋποθέσεις, ότι είναι οι γονείς τους εδώ -μπορούμε να το συζητήσουμε- νόμιμοι ή παράνομοι, τα παιδιά τους πάνε στο σχολείο -και ορθώς πηγαίνουν τα παιδιά τους στο σχολείο- δεν έχουμε κανένα λόγο να τους αρνηθούμε το δικαίωμα στην ιθαγένεια.
Ξέρουμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η ιστορία δεν είναι ποτέ στατική. Το πρόσωπο του άλλου κάθε φορά αλλάζει. Κάποτε οι «άλλοι» ήταν οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, σε κάποια άλλη ιστορική περίοδο ήταν οι γυναίκες, οι κομμουνιστές, οι ομοφυλόφιλοι, οι αναρχικοί. Τώρα οι «άλλοι» της ελληνικής κοινωνίας είναι οι μετανάστες.
Στην Ελλάδα, καλό θα ήταν να θυμηθούμε -το γράφει και ο ιός της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ- το απόσπασμα άρθρου του Γεωργίου Βλάχου το 1928 που αναφερόταν στους πρόσφυγες του 1922 και έλεγε «δεν τους θέλουμε ούτε ως ψηφοφόρους, ούτε ως εκλογείς, ούτε ως εκλέξιμους, ούτε ως πολίτες δικαιωμένους να κυβερνούν την Ελλάδα» κ.λπ., κ.λπ.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι το νομοσχέδιο έχει εξαιρετικές παλινωδίες. Διαφέρει προφανώς επί τα χείρω από το προηγούμενο νομοσχέδιο που είχατε φέρει. Υπάρχει μία αντίφαση, κύριε Υπουργέ. Από τη μία έχουμε τη δήλωση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Θεσσαλονίκης με τις ακραίες εκφράσεις του που υιοθετήθηκε και χειροκροτήθηκε από τους Βουλευτές του ΛΑ.Ο.Σ. και από την άλλη, έχετε την εξαιρετική ενέργεια για την επαναπρόσληψη της Διευθύντριας του 132ου δημοτικού σχολείου, της κυρίας Πρωτονοτάριου, επειδή έχει επιδείξει μία εξαιρετική συμπεριφορά στο ζήτημα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας στους γονείς των μεταναστών και τη μητρική στα παιδιά, που χρειάζεται να μάθουν τη μητρική τους γλώσσα, γιατί έτσι αναπτύσσεται καλύτερα η νοημοσύνη τους.
Δεν έχω χρόνο να επεκταθώ περισσότερο. Θα επιμείνουμε στις βελτιώσεις που εμείς προτείνουμε, κατά τη δική μας αντίληψη, στα επιμέρους άρθρα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Λεβέντης): Κλείνετε, παρακαλώ.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Και θα δούμε στο τέλος τη στάση μας, αλλά σας λέω ότι επί της αρχής τοποθετούμαστε θετικά.
Σας ευχαριστώ.