Βιβλιοθήκη

Κίνδυνος διάλυσης των δημόσιων ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών

16/10/2013
Προς: 
τους Υπουργούς: Παιδείας και Θρησκευμάτων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

Αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:2791/16.10.2013 

Κίνδυνος διάλυσης των δημόσιων ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών

Με την πρόσφατη Κοινή Υπουργική  Απόφαση ΚΥΑ (135211/Β22/23-09-2013, ΦΕΚ Β 2384/24/09/2013) τίθενται σε διαθεσιμότητα, μεταξύ άλλων, 94 βιβλιοθηκονόμοι, (50 από το ΕΚΠΑ, 23 από το ΑΠΘ, 8 από το ΕΜΠ, 4 από το Πανεπιστήμιο Πατρών, 5 από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και 4 από το Πανεπιστήμιο Κρήτης),  καθώς και προσωπικό άλλων κλάδων που υπηρετούν στις βιβλιοθήκες, των οκτώ μεγαλύτερων  πανεπιστημιακών ιδρυμάτων  της χώρας μας.

Απάντηση: 

Δείτε την απάντηση εδώ: http://bit.ly/1cjRd0z

Καμία συγχώνευση της Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής βιβλιοθήκης Σιάτιστας /Μανούσεια/, ούτε και άλλων Δημοσίων βιβλιοθηκών ανά την Επικράτεια.

20/06/2013
Προς: 
τον κ. Υπουργό: Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:12098/20.6.2013

Καμία συγχώνευση της Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής βιβλιοθήκης Σιάτιστας /Μανούσεια/, ούτε και άλλων Δημοσίων βιβλιοθηκών ανά την Επικράτεια.

Η τρικομματική συγκυβέρνηση ακολουθώντας   την καταστροφική πολιτική των Μνημονίων και της λιτότητας και στο όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής καταργεί, συγχωνεύει, περιορίζει  τη λειτουργία δομών και υπηρεσιών παιδείας, υγείας, οικονομίας απειλώντας το επίπεδο διαβίωσης του λαού.

Απάντηση: 

Δείτε την απάντηση εδώ: http://bit.ly/J69jL5 

Αδιανόητη η συγχώνευση των Δημόσιων Βιβλιοθηκών Ζαγοράς και Μηλέων

20/06/2013
Προς: 
τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού

Αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:12070/20.6.2013

 

Αδιανόητη η συγχώνευση των Δημόσιων Βιβλιοθηκών Ζαγοράς και Μηλέων 

Τις τελευταίες μέρες παρουσιάζεται σειρά δημοσιευμάτων σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα στα οποία αναφέρεται το ενδεχόμενο συγχώνευσης 46 Δημόσιων Βιβλιοθηκών. Στον κατάλογο των 46 Δημόσιων Βιβλιοθηκών συμπεριλαμβάνονται και οι Βιβλιοθήκες Ζαγοράς και Μηλεών.

Απάντηση: 

Δείτε την απάντηση εδώ: http://bit.ly/ILIkTW 

Να μην κλείσει η Δημόσια Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας αλλά και καμία Δημόσια Βιβλιοθήκη ανά την Επικράτεια

29/05/2013
Προς: 
τους κ.κ. Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Εσωτερικών

Αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:11147/29.5.2013

«Να μην κλείσει η Δημόσια Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας αλλά και καμία Δημόσια Βιβλιοθήκη ανά την επικράτεια».

 

Απάντηση: 

Δείτε την απάντηση εδώ: http://bit.ly/1f3yCr1 

Διαλύονται οι παιδικές βιβλιοθήκες για χάρη του μνημονίου

Ημερομηνία: 
26/01/2012

Διαλύονται οι παιδικές βιβλιοθήκες για χάρη του μνημονίου
Επίκαιρη ερώτηση στην υπουργό Παιδείας κα Διαμαντοπούλου σχετικά με το μέλλον των Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών και των εργαζομένων τους, κατέθεσε σήμερα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης. Ο Τ. Κουράκης, μετά το τέλος της διαδικασίας, δήλωσε σχετικά τα εξής:

Επίκαιρη Ερώτηση: Καταργούνται οι Παιδικές και Εφηβικές Βιβλιοθήκες;

23/01/2012
Προς: 
κα. Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:419/23.1.2012

Καταργούνται οι Παιδικές και Εφηβικές Βιβλιοθήκες;

Απάντηση: 

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012
Θα συζητηθεί, λοιπόν, η με αριθμό 419/23-1-2012 επίκαιρη ερώτηση του Ζ΄ Αντιπροέδρου της Βουλής και Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, κ. Αναστασίου Κουράκη, προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την κατάργηση του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών (ΟΠΕΒ).
Το λόγο έχει ο ερωτών συνάδελφος και Ζ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Αναστάσιος Κουράκης, προκειμένου να αναπτύξει προφορικά την ερώτησή του.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Η ερώτησή μας αφορά την κατάργηση του Οργανισμού Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών. Για κάποιο λόγο, που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε, είκοσι οκτώ παιδικές και εφηβικές Βιβλιοθήκες, οι οποίες βρίσκονται κυρίως σε μικρές πόλεις και χωριά και σε αρκετές περιπτώσεις σε ακριτικά χωριά όπου τα παιδιά στερούνται πολλαπλώς ευκαιριών για την ουσιαστική μόρφωσή τους με το βιβλίο, καταργούνται.
Το έργο, το οποίο έχουν παρουσιάσει αυτές οι βιβλιοθήκες είναι τεράστιο. Να αναφέρω ορισμένα στοιχεία τα οποία έχουν εξαιρετική σημασία από τη συνέντευξη που έδωσε η διοίκηση του Οργανισμού το Μάρτιο του 2011:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δυο χιλιάδες τετρακόσια παιδιά κατά μέσο όρο επισκέπτονταν καθημερινά τις βιβλιοθήκες, όσο λειτουργούσαν και δανείζονταν ημερησίως περίπου επτακόσια βιβλία αναζητώντας υλικό για τις σχολικές εργασίες τους, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις, σε αναγνώσεις και σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Οι βιβλιοθήκες αγαπήθηκαν από τις τοπικές κοινωνίες.
Και θα έλεγα ότι είναι περίεργο που, ενώ από το 2003 το Υπουργείο, η πολιτεία, καλύπτει το 90% των δαπανών, από το 2009 το Υπουργείο περιέκοψε τη δημόσια χρηματοδότηση. Και τώρα, με την τροπολογία που κατατέθηκε στο πολυνομοσχέδιο δρομολογείται η ουσιαστική κατάργηση του Οργανισμού.
Η θέση η δική μας είναι ότι όχι μόνο δεν θα πρέπει να καταργηθούν –και βεβαίως, θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου και στους τριάντα δυο εργαζόμενους, οι οποίοι έχουν να πληρωθούν δυο χρόνια- αλλά θα πρέπει να ενισχυθεί η λειτουργία τους, καθώς επιτελούν ένα τεράστιο έργο.
Οι  ερωτήσεις μας προς την Υπουργό κυρία Διαμαντοπούλου είναι: τι μέτρα θα λάβει ώστε να μην διαλυθούν οι παιδικές και εφηβικές βιβλιοθήκες και να συνεχιστεί, αλλά και να ενισχυθεί το έργο τους; Προτίθεται με κάποιο τρόπο η πολιτική ηγεσία να εξασφαλίσει τη λειτουργία του θεσμού αυτού, που παρουσιάζει εξαιρετικά θετικό έργο; Τι θα γίνει με τα δεδουλευμένα των τριάντα δυο υπαλλήλων του Οργανισμού και πότε; Ποιο βεβαίως είναι το εργασιακό μέλλον αυτών των υπαλλήλων σε περίπτωση διάλυσης του Οργανισμού;
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον Αντιπρόεδρο, κ. Κουράκη.
Παρακαλείται η Υπουργός Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κυρία Άννα Διαμαντοπούλου, να λάβει το λόγο, προκειμένου να απαντήσει στον ερωτώντα συνάδελφο.
Ορίστε, κυρία Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Το θέμα της πολιτικής για τις βιβλιοθήκες συνολικά είναι ένα πολύ σοβαρό, ένα μείζον θέμα για τη χώρα, μια και εκτός από της εθνικής εμβέλειας βιβλιοθήκες, την Εθνική Βιβλιοθήκη, τη Βιβλιοθήκη της Βουλής, τις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες, υπάρχουν σαράντα πέντε δημόσιες βιβλιοθήκες, πολλές δημοτικές βιβλιοθήκες και υπήρχαν και οι παιδικές βιβλιοθήκες, οι οποίες είχαν ιδρυθεί από το συγκεκριμένο Οργανισμό.
Πρέπει να σας διατυπώσω ξανά -γιατί το έχω πει πάλι στη Βουλή- ότι οι βιβλιοθήκες αυτές δεν ήταν ενταγμένες σε μια συγκροτημένη πολιτική και στις περισσότερες φορές και στα περισσότερα χρόνια οι άνθρωποι που ήταν εκεί με πάρα πολύ μεγάλο μεράκι και πάθος έχουν δημιουργήσει και έχουν ανταποκριθεί στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.
Πέρυσι, μετά από ένα διεθνές συνέδριο ανακοινώσαμε την εθνική πολιτική για τις βιβλιοθήκες. Ομολογώ ότι από πλευράς κοινοβουλευτικού έργου δεν πήρε το δρόμο προς τη Βουλή λόγω των πολλών προτεραιοτήτων και διαφορετικών προβλημάτων που είχαμε όλο αυτό το διάστημα και θα φέρω σύντομα ένα πρώτο κομμάτι κοινοβουλευτικού έργου, που θα δημιουργεί αυτόν τον ιστό της εθνικής πολιτικής για τις βιβλιοθήκες, με την Εθνική Βιβλιοθήκη να παίζει έναν κεντρικό ρόλο και το συντονισμό ως κόμβος, όπως συμβαίνει σε όλες τις χώρες, όπου η Εθνική Βιβλιοθήκη είναι ο κόμβος της πολιτικής για όλες τις βιβλιοθήκες. Σ’ αυτή τη συνολική πολιτική θα εντάσσεται βεβαίως και το θέμα των παιδικών και εφηβικών βιβλιοθηκών.
Οι παιδικές και εφηβικές βιβλιοθήκες είναι μια δραστηριότητα την οποία μπορούν πολύ καλά να αναπτύξουν σήμερα και οι δημόσιες βιβλιοθήκες και οι δημοτικές βιβλιοθήκες, εφόσον ασχοληθούν και το θεωρήσουν ως προτεραιότητα. Ήδη πολλές  δημόσιες βιβλιοθήκες στη χώρα έχουν ως προτεραιότητα και έχουν αναπτύξει δράσεις για την παιδική και εφηβική βιβλιοθήκη.
Έρχομαι, λοιπόν, στο συγκεκριμένο κομμάτι, στο συγκεκριμένο θέμα που θέσατε και είναι ο Οργανισμός Παιδικών και Εφηβικών Βιβλιοθηκών. Δεν χωράει αμφιβολία ότι έγινε ένα πολύ σοβαρό έργο, ότι έγινε μια σημαντική προσπάθεια σε πολλά σημεία της χώρας. Έχω ιδία εμπειρία, έχω δουλέψει πολύ με την Βιβλιοθήκη Βελβεντού την περίοδο που ήμουν στην Κοζάνη, ένα πραγματικά πολύ σοβαρό έργο. Ο Οργανισμός αυτός δεν είναι Οργανισμός του Υπουργείου Παιδείας. Είναι ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, είναι κοινωφελής Οργανισμός, σε αυτόν συμμετέχει η Εταιρεία Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου και είναι υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας.
Θέλω να σας θυμίσω ότι όταν έγινε ο Οργανισμός αυτός προβλέποντο πόροι οι οποίοι ήταν από εισοδήματα και εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων, από παροχές και επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις, κληροδοσίες και δωρεές, από παροχές και επιδοτήσεις οργανισμών που έχουν σχέση με την αυτοδιοίκηση ή με το βιβλίο και την ετήσια επιχορήγηση του δημοσίου. Όπως συμβαίνει συνήθως όλα κατέληξαν να εξαρτώνται από το δημόσιο.
Για να δείτε το πώς το ελληνικό δημόσιο ανταποκρίθηκε στον οργανισμό αυτό, να σας πω ότι οι σαράντα πέντε βιβλιοθήκες της χώρας με εκατόν εβδομήντα τέσσερις εργαζόμενους είχαν από το 2004 μέχρι το 2009 συνολικό προϋπολογισμό 3.303.000 ευρώ. Ο ΟΠΕB με τριάντα τέσσερις εργαζόμενους και είκοσι οκτώ βιβλιοθήκες είχε προϋπολογισμό 3.943.000 ευρώ, δηλαδή για πολύ μικρότερο αριθμό βιβλιοθηκών και εργαζομένων είχε πολύ μεγαλύτερη επιχορήγηση. Η επιχορήγηση αυτή δεν χρησιμοποιήθηκε με τρόπο τέτοιο, ώστε να μπορέσει ο οργανισμός να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του χωρίς να δημιουργεί και να συσσωρεύει χρέη.
Το Υπουργείο επιχορήγησε τακτικά και με συνέπεια μέχρι και το 93%, για παράδειγμα το 2009 έφθασε το 90% της επιχορήγησης. Η συσσώρευση χρεών του, παρά τη χρηματοδότηση την οποία σας ανέφερα, έφθασε το 2011 στο 1.121.000 ευρώ. Ενώ υπάρχει τόσο μεγάλη κάλυψη από το δημόσιο και όχι από άλλους πόρους, αυτή η συσσώρευση χρεών δεν μπορεί παρά να αποδοθεί σε ατελή, τουλάχιστον, διαχείριση των οικονομικών του.
Θα μπορούσα να σας αναφέρω τι έχει γίνει με τους προϋπολογισμούς του 2010 και του 2011, όπου δεν κατέστη δυνατόν να εισπραχθούν κονδύλια και υπήρχαν και πολύ σοβαρά προβλήματα στην κατάθεση του προϋπολογισμού.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Κυρία Υπουργέ, παρακαλώ τα υπόλοιπα στη δευτερολογία σας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Βεβαίως, κύριε Πρόεδρε.
Απλώς, κύριε Κουράκη, θα ολοκληρώσω –ως προς το επόμενο κομμάτι των ερωτήσεών σας- λέγοντας ότι υπάρχει, όπως βλέπετε, ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα και διαχειριστικό και σωστής λειτουργίας με βάση τις επιχορηγήσεις του δημοσίου, οι οποίες δεν μπορούν να συνεχιστούν στη συγκεκριμένη κρίση και πρέπει με άλλο τρόπο, τον οποίο και θα εξηγήσω, να αντιμετωπίσουμε το θέμα της εφηβικής και παιδικής βιβλιοθήκης.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε την κυρία Υπουργό.
Παρακαλείται ο Αντιπρόεδρος της Βουλής και ερωτών συνάδελφος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Αναστάσιος Κουράκης να λάβει το λόγο, προκειμένου να ολοκληρώσει την ερώτησή του.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, αν κατάλαβα καλά –και διορθώστε με, αν κάτι δεν κατάλαβα- είπατε ότι επειδή δεν υπάρχει αντιστοίχιση ανάμεσα στο παραγόμενο έργο και στα χρήματα που δαπανήθηκαν –ενδεχομένως υπήρχε κακοδιαχείριση, χίλια δυο πράγματα, έχουμε και εμείς τη βεβαιότητα και τη βάσιμη πληροφορία ότι δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι ισολογισμού του οργανισμού, ώστε να γίνει κατανοητό και διαφανές το πρόβλημα- επειδή δηλαδή υπάρχει πρόβλημα χρηστής διοίκησης, διαλύουμε τον οργανισμό.
Αυτό που είπατε, «ξέρετε θα κάνουμε ένα ιστό συνολικό» είναι πάρα πολύ ωραίο σχέδιο, όμως εδώ και δύο χρόνια δεν χρηματοδοτείται επαρκώς και οι βιβλιοθήκες έχουν κλείσει.
Ως προς το ότι θα αναλάβουν οι δημόσιες βιβλιοθήκες να αντεπεξέλθουν στο έργο που παράγουν ήδη οι υπάρχουσες βιβλιοθήκες, θα μου επιτρέψετε να πω ότι στα διάφορα Πομακοχώρια και στα ακριτικά χωριά δεν υπάρχει καμμία δημόσια βιβλιοθήκη και τα παιδιά –από μαρτυρίες των γονιών- βρίσκονται στο δρόμο, αντί να είναι στις βιβλιοθήκες που μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις οι βιβλιοθήκες είναι και ένας τόπος συνεύρεσης των παιδιών, γιατί δεν υπάρχουν παιδικές χαρές.
Αναφορικά με τα κονδύλια, θέλω να σας πω ότι σε σχετική ερώτηση που είχε υποβάλει ο Νίκος Χουντής στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε πάρει την απάντηση από τον Επίτροπο κ. Χαν πως –επί λέξει- μια συνεισφορά του Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Ταμείου για την ενίσχυση της πρόσβασης σε ποιοτικές υπηρεσίες βιβλιοθήκης θα μπορούσε να θεωρηθεί επιλέξιμη.
Παρακάτω στην απάντηση αναφέρει πως οι βιβλιοθήκες δημόσιας διαχείρισης είναι επίσης επιλέξιμες για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Προγράμματος «Πολιτισμός» και παραθέτει διάφορα άλλα προγράμματα που έχουν χρηματοδοτηθεί, όπως το ABC-The Art of the Book. Λέει επίσης ότι αυτά έχουν γίνει σε διάφορες περιοχές, στο Στρασβούργο, στη Βαρσοβία, στη Βαρκελώνη κ.λπ.. Άρα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε πόρους, κάτι που δεν έχετε κάνει.
Είναι εξωφρενικό το ότι ο κ. Εμφιετζόγλου προσφέρθηκε τον περασμένο Μάιο να χρηματοδοτήσει εξ ολοκλήρου την παιδική βιβλιοθήκη της Μύκης στα Πομακοχώρια και απορρίφθηκε η πρότασή του εξ ολοκλήρου από το Υπουργείο στη λογική ότι έχει δρομολογήσει τη διαδικασία διάλυσης του Οργανισμού, άρα δεν δέχεται τη δωρεά.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι μία τέτοιου είδους αντιμετώπιση δεν συνάδει καθόλου με την ενίσχυση του πνεύματος και γενικώς των βιβλιοθηκών. Για έναν ανεξήγητο λόγο θα έλεγα ότι υπάρχει ένα πρόβλημα δίωξης του βιβλίου. Δηλαδή, την περασμένη χρονιά όλα συνέβησαν γύρω από το βιβλίο: Πρώτον, έχουμε το κλείσιμο των σχολικών βιβλιοθηκών, επειδή το Υπουργείο δεν διορίζει βιβλιοθηκονόμους για να λειτουργήσουν. Το δεύτερο ήταν η καθυστέρηση των σχολικών βιβλίων στα σχολεία. Ακόμα και σήμερα δεν έχουν πάει όλα τα βιβλία σε όλα τα σχολεία. Τώρα, έχουμε τη διάλυση των παιδικών βιβλιοθηκών.
Δεν ξέρουμε την πολιτική. Άκουσα το όραμά σας. Δεν μας ικανοποιεί καθόλου, γιατί εδώ και δύο χρόνια πρώτα καταργείτε και μετά μιλάτε για ένα άλλο όραμα. Εγώ θα έλεγα ότι όταν θα γίνει αυτό το δίκτυο που λέτε, θα είναι πάρα πολύ όμορφο έτσι όπως ακούγεται. Πλην όμως, αυτήν τη στιγμή που μιλάμε σας λέω ότι πρώτον, έχουν κλείσει παιδικές και εφηβικές βιβλιοθήκες και δεύτερον, τι θα γίνουν τριάντα δύο εργαζόμενοι; Θα μεταταχθούν;
Ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι είχαν γίνει κάποιες κινήσεις για τη μετάταξή τους, είχαν εγκριθεί και οι δαπάνες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και εσείς –αν δεν κάνω λάθος- κυρία Υπουργέ, αρνηθήκατε να τις υπογράψετε.
Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα, γι’ αυτό θα θέλαμε μία απάντηση και για τους εργαζόμενους, καθώς είναι ένα μείζον πρόβλημα για ανθρώπους, οι οποίοι είναι απλήρωτοι, ενώ έχουν προσφέρει ένα πολύ μεγάλο έργο. Δέχομαι τα προβλήματα που λέτε, αλλά –επαναλαμβάνω και κλείνω με αυτό- δεν σημαίνει ότι επειδή υπάρχει ένα πρόβλημα κακής, θα έλεγα, διαχείρισης εκ μέρους όλων εκείνων, οι οποίοι κίνησαν αυτόν το Οργανισμό, παρά το τεράστιο έργο που παρήγαγαν, να καταργήσουμε τις παιδικές και τις εφηβικές βιβλιοθήκες.
Είναι ένα πολύ μεγάλο πλήγμα. Εμείς περιμένουμε αναβάθμιση, περιμένουμε ενίσχυση με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και άλλα μέσα, έτσι ώστε να μην στερηθούν παιδιά, που βρίσκονται σε πολύ δυσμενή κατάσταση, αυτού του πολύτιμου αγαθού, που είναι το βιβλίο και η γνώση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Αναστάσιο Κουράκη.
Παρακαλείται η Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, η κ. Άννα Διαμαντόπουλου, να λάβει το λόγο, προκειμένου να ολοκληρώσει την απάντησή της προς τον ερωτώντα συνάδελφο.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ξεκινήσατε λέγοντας ότι είναι εξωφρενικό, επειδή υπήρξε κακή διαχείριση ή επειδή δεν απεδόθη το έργο που χρειάστηκε, να προχωράμε στο κλείσιμο ενός οργανισμού.
Θα σας πω το εξής, κύριε Κουράκη: Επί είκοσι χρόνια έγινε ένα πείραμα με πάρα πολύ θετικές προθέσεις και κατά περίπτωση θετικό έργο. Το πείραμα αυτό, που ήταν μία πιλοτική δράση επί έξι χιλιάδων χωριών της χώρας, αφορούσε είκοσι οκτώ βιβλιοθήκες. Επαναλαμβάνω: Επί έξι χιλιάδων χωριών κάναμε ένα πείραμα, μία πιλοτική δράση, σε είκοσι οκτώ χωριά.
Έπρεπε –και αυτός ήταν ο στόχος- δοκιμάζοντας αυτά τα είκοσι οκτώ, ο θεσμός να επεκταθεί, ο θεσμός να γίνει παντού και να πάμε στη λογική ότι στα περισσότερα χωριά της χώρας θα μπορούσε να υπάρχει η λογική της παιδικής βιβλιοθήκης, όπου θα μπορούσαν –όπως πολύ σωστά είπατε- να πάνε τα παιδιά.
Όταν όμως, μετά από είκοσι χρόνια, έχοντας δώσει διπλάσια λεφτά –κάνοντας την αναλογία σε σχέση με τις δημόσιες βιβλιοθήκες στο συγκεκριμένο οργανισμό- όχι μόνο δεν έχει πολλαπλασιαστεί αυτό το έργο, αλλά έχουμε χρέη, τα οποία έχουν συσσωρευθεί και μάλιστα, με τα νούμερα, τα οποία σας έδωσα, κάτι δεν πάει καλά.
Αν ήμασταν σε εποχή ευημερίας, αν όλα πήγαιναν καλά στη χώρα που το βγάζετε από την εικόνα, θα το συζητούσαμε διαφορετικά. Τώρα, είναι πολύ σαφές. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό το πείραμα με αυτούς τους όρους. Θα συνεχιστεί, όμως, σαφώς το έργο, γιατί είναι αναγκαίο να υπάρχει και η διαχείριση της παιδικής βιβλιοθήκης και του παιδικού βιβλίου.
Ξέρετε ότι από το 2010 έχει μπει το μάθημα της φιλαναγνωσίας σε όλα τα σχολεία της χώρας και είναι μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος. Συγγραφείς μπαίνουν σε όλα τα σχολεία της χώρας. Γίνεται ανάγνωση συνολικά ενός βιβλίου και όχι αποσπασμάτων, όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Οι σχολικές  βιβλιοθήκες έχουμε ζητήσει να αναδιοργανωθούν σε όλα τα σχολεία όχι στη λογική της απόσπασης ενός εκπαιδευτικού, ο οποίος έχει απόλυτη απασχόληση, γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα, όπως ξέρετε, κύριε Κουράκη. Μπορεί, όμως, πολύ καλά ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών να διαχειριστεί, όπως γίνεται σε πολλά σχολεία, τη βιβλιοθήκη του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν λύνονται όλα με το να αποσπούμε έναν καθηγητή να ασχολείται μόνο με αυτό, ενώ ξέρουμε ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στα ωράρια.
Άρα και οι σχολικές βιβλιοθήκες λειτουργούν. Για τα βιβλία έχω μιλήσει επανειλημμένως και έχω δώσει στοιχεία από τέλη Οκτώβρη. Υπάρχουν έξι τίτλοι. Ξέρετε πολύ καλά –και το έχω εξηγήσει- ότι είχαμε τεράστια προβλήματα με τις επιχειρήσεις οι οποίες κατέρρευσαν, οι οποίες είχαν καταλήψεις, οι οποίες δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους. Αυτός ήταν ο αριθμός των βιβλίων που είχε προβλήματα. Αντιμετωπίστηκε και αυτός. Άρα, μη γενικεύετε και δημιουργείτε εντυπώσεις.
Εγώ θα ήθελα να έρθω στο τελευταίο ερώτημά σας για τους εργαζόμενους. Είναι σοβαρότατο το πρόβλημα και μας απασχολεί όσο και εσάς. Πρέπει, όμως, να ολοκληρωθεί ο διαχειριστικός έλεγχος ο οποίος είναι πολύ σοβαρό θέμα. Με την ολοκλήρωση του διαχειριστικού ελέγχου θα συμφωνήσουμε και θα είμαστε σε επαφή με τους εργαζόμενους για να δούμε την τελική αντιμετώπιση αυτού του θέματος.
Μέχρι τότε και για ζητήματα, όπως αυτά τα οποία αναφέρατε στη Θράκη, δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχη επικοινωνία με τους δήμους, γιατί οι δήμοι δεν αναλαμβάνουν τη διαχείριση αυτών των βιβλιοθηκών που είναι στην περιοχή τους, αφού τα πράγματα είναι τόσο απλά και τόσο μεγάλης προτεραιότητας. Και οι χορηγοί που θα ήθελαν θα μπορούσαν να έρθουν σε επαφή με τους δήμους και οι δήμοι οι ίδιοι όπου μπορούν να ασχοληθούν με το θέμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Το θέμα, όμως, εφηβική και παιδική βιβλιοθήκη θα αποτελέσει αντικείμενο –και είναι ήδη μέσα στο νόμο- των δημοσίων βιβλιοθηκών οι οποίες βεβαίως αποτελούν πλέον ένα συνολικό δίκτυο με κόμβο την Εθνική Βιβλιοθήκη.

 

Προς κατάργηση 800 σχολικές βιβλιοθήκες

11/10/2011
Προς: 
την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

 

Απάντηση: 

Εμφανής ο κίνδυνος για διακοπή της πρόσβασης σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά για όλες τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες της χώρας.

04/10/2011
Προς: 
προς τους κ.κ. Υπουργούς • Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων • Οικονομικών

 

Απάντηση: 

Απλήρωτοι επί 2,5 έτη υπάλληλοι 9 Δημόσιων Κεντρικών Βιβλιοθηκών της χώρας

12/07/2011
Προς: 
τους Υπουργούς -Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων -Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης -Οικονομικών

 

Απάντηση: 

Το υπουργείο Παιδείας υπονομεύει το έργο των Δημοσίων Βιβλιοθηκών

13/09/2010
Προς: 
την Υπουργό -Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

 

Απάντηση: 

 

Syndicate content