Βουλή - Ερωτήσεις

Αποκλεισμός ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες από τη λίστα του ΕΟΠΥΥ

12/11/2012
Προς: 
τους υπουργούς Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
Ερώτηση

Αποκλεισμός ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες από τη λίστα του ΕΟΠΥΥ


Πριν από λίγους μήνες υπήρξε τροποποίηση του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ (ΦΕΚ 1233Β΄ 11-4-2012) και ειδικότερα στο άρθρο 17, παρ. Γ, όπου δεν αναφέρονται οι μαθησιακές δυσκολίες, έτσι ώστε να δικαιολογείται η αποζημίωση προς τους ασφαλισμένους του ταμείου για πραγματοποιηθείσες θεραπείες. Ο προηγούμενος κανονισμός (ΦΕΚ 2456Β΄, 3-11-2011) στο σχετικό άρθρο προέβλεπε παροχές σε παιδιά που αντιμετωπίζουν τέτοιας μορφής δυσκολίες. Αντ’ αυτού, αναφέρονται γενικά οι «λοιπές παιδοψυχιατρικές διαταραχές», στοιχείο που έχει αποτελέσει βάση για την εξαίρεση της συγκεκριμένης διαταραχής από αυτές που δικαιολογούν αποζημίωση για τα τέκνα ασφαλισμένους που πραγματοποιούν τις απαραίτητες θεραπείες.
Σύμφωνα με το άρθρο 3, παρ. 1 του ΦΕΚ3699 2-10-2008, στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας – λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες.
Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν δυσλειτουργίες του κεντρικού εκτελεστικού συστήματος του εγκεφάλου, σχετίζονται με μια σειρά γνωστικών διεργασιών, και χαρακτηρίζονται από ανεπαρκές εύρος προσοχής και από σημαντικά ελλείμματα στην οπτική αντίληψη και επεξεργασία, στην ακουστική αντίληψη και επεξεργασία, στη μνήμη (βραχυπρόθεσμη, μακροπρόθεσμη και εργαζόμενη), στο χωροχρονικό προσανατολισμό. Οι πολύπλοκες αυτές δυσκολίες έχουν επίπτωση τόσο στην ακαδημαϊκή επίδοση όσο και στην ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων που τις αντιμετωπίζουν. Αν δεν αντιμετωπιστούν στοχευμένα, τους ακολουθούν σε όλη την ενήλικη ζωή τους, παρεμποδίζοντας την ανάπτυξη και προσαρμογή τους σε όλους σχεδόν τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και τους καθιστούν μη λειτουργικούς σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς τους (π.χ. οργάνωση και διαχείριση χρόνου, δυσχέρειες στην πρόσληψη και επεξεργασία πληροφοριών, δυσκολίες στη διαχείριση προσωπικών σχέσεων).
Μια ολοκληρωμένη παρέμβαση οφείλει να έχει διεπιστημονικό και εξατομικευμένο χαρακτήρα στοχεύοντας στην παρέμβαση για ανάπτυξη και εδραίωση των γνωστικών δεξιοτήτων και εκτελεστικών λειτουργιών στις οποίες τα παιδιά και οι έφηβοι με Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζουν δυσκολίες. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει επίσης γνωμοδοτήσει εξάλλου το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας (αρ. απόφασης 5, 166η Ολομέλεια, 5-4-2001).

Επειδή

1. Το ζήτημα των μαθησιακών δυσκολιών αφορά ένα μεγάλο αριθμό μαθητών, οι οποίοι πέφτουν θύματα κοινωνικού αποκλεισμού. Σύμφωνα με τα πρόσφατες μελέτες, ποσοστό 10-15% των μαθητών με νοημοσύνη εντός των φυσιολογικών ορίων εμφανίζει μαθησιακές διαταραχές, ενώ ποσοστό 6% έχει δυσκολία στις αριθμητικές πράξεις.
2. Η θεραπεία της αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών δεν συμπεριλαμβάνεται, όπως θα έπρεπε, στις παροχές των δημόσιων σχολείων γενικής εκπαίδευσης διότι δεν υπάρχει ένα πλήθος ειδικών που απαιτείται, όπως ψυχολόγοι, ψυχίατροι, νευρολόγοι, αναπτυξιολόγοι, λογοθεραπευτές και ειδικοί παιδαγωγοί.
3. Το κόστος από τη μη αντιμετώπιση της διαταραχής αυτής είναι πολύ μεγάλο και σε πολλές περιπτώσεις δυσβάσταχτο, τόσο για τα ίδια τα άτομα όσο και για το κοινωνικό σύνολο, σε περιόδους λιτότητας και υποτίμησης της εργασίας.
4. Το δικαίωμα στην εκπαίδευση είναι καθολικό και οφείλει να γίνεται σεβαστό από το ελληνικό κράτος.

 

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί

- Προτίθενται να επαναφέρουν τις μαθησιακές δυσκολίες στον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ ως διαταραχή που χρήζει αντιμετώπισης με θεραπείες, που αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ, όπως ίσχυε και μέχρι πρότινος;
- Ποιο είναι το σκεπτικό το οποίο οδήγησε στον αποκλεισμό των μαθησιακών δυσκολιών από τη λίστα του ΕΟΠΠΥ;

 

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Δριτσέλη Παναγιώτα
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Βαλαβάνη Νάντια
Βαμβακά Τζένη
Βαρεμένος Κώστας
Γάκης Δημήτριος
Γελαλής Δημήτρης
Γεωργοπούλου Έφη
Διακάκη Μαρία
Διώτη Ηρώ
Ζαχαριάς Κώστας
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Καφαντάρη Χαρά
Κοντονής Σταύρος
Κουράκης Αναστάσιος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μαντάς Χρήστος
Μιχαλάκης Νίκος
Μπόλαρη Μαρία
Ξανθός Ανδρέας
Ουζουνίδου Ευγενία
Σαμοΐλης Στέφανος
Σταθάς Ιωάννης
Σταμπούλη Αφροδίτη
Στρατούλης Δημήτριος
Συρμαλένιος Νίκος
Τριανταφύλλου Μαρία
Φωτίου Θεανώ
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Χατζηλάμπρου Βασίλης