Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ: Ανεξήγητη η παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας του 2ου ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού από τη Διεύθυνση ΔΕ Δ΄ Αθήνας.

21/11/2011
Προς: 
την κυρία Υπουργό Εθνικής Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

 

αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:156/7.11.2011

επανακατάθεση με αριθμό πρωτοκόλλου:189/21.11.2011

Απάντηση: 

Το λόγο έχει ο κ. Αναστάσιος Κουράκης για να αναπτύξει την ερώτησή του.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής):  Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
 Πρόκειται για το διαπολιτισμικό λύκειο και γυμνάσιο, το οποίο είναι, όπως γνωρίζουμε, το μοναδικό σε όλο το λεκανοπέδιο και εξυπηρετεί πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών. Οι μαθητές αυτοί ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Οι περισσότεροι είναι πολιτικοί πρόσφυγες, μετανάστες, παλιννοστούντες ομογενείς. Πολλά από τα παιδιά που παίρνουν αυτήν την εκπαίδευση προέρχονται από εμπόλεμες χώρες ή χώρες με έκρυθμη πολιτική κατάσταση και φιλοξενούνται σε ξενώνες των μη κυβερνητικών οργανώσεων.
Για πάνω από είκοσι πέντε χρόνια τα σχολειά αυτά λειτουργούν και παράγουν ένα πολύ σημαντικό έργο. Τα σχολεία αυτά λειτουργούν με ένα νόμο, ο οποίος ψηφίστηκε υπό υπουργίας Γεωργίου Παπανδρέου στις 11 Σεπτεμβρίου του 1996 όπου προβλέπονται ορισμένες θετικές –θα έλεγα- διακρίσεις ώστε να μπορούν αυτά τα παιδιά να εξυπηρετούνται καλύτερα.
Έτσι λοιπόν, προβλέπεται στο νόμο ότι η κατάταξη των μαθητών σε τμήματα γίνεται κατόπιν διαγνωστικών τεστ σύμφωνα με το επίπεδο της ελληνομάθειας που διαθέτουν. Προβλέπεται διευρυμένο πρόγραμμα επτάωρο, έτσι ώστε να ενισχύονται οι ώρες διδασκαλίας των ελληνικών. Είναι μειωμένος ο αριθμός των μαθητών που είναι αρχάριοι στα ελληνικά ανά τμήμα. Ισχύουν διάφορες τέτοιες ρυθμίσεις.
Έρχεται λοιπόν τώρα αυτήν την επιτυχημένη πορεία των δυο σχολείων του Ελληνικού από τα τέλη του Σεπτεμβρίου να ανακόψει η διοίκηση. Με συνεχείς προφορικές εντολές η διευθύντρια Δ’ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ. Χαριτίδου απαίτησε αρχικά από αυτά τα δυο σχολεία να αναπτυχθούν τα τμήματα αλφαβητικά, να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών, να, να, να… χιλιάδες άλλα πράγματα.
Τελειώνω σύντομα, κύριε Πρόεδρε.
Έγιναν επανειλημμένες προτάσεις, παρεμβάσεις, παραστάσεις από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΜΕ, αλλά δυστυχώς η κατάσταση εξακολουθεί να είναι όπως είναι.
Σε αυτό που θέλουμε να μας απαντήσει η κυρία Υφυπουργός –και φαντάζομαι θα δώσει λύση στο πρόβλημα- είναι αν θα λειτουργήσει επιτέλους αυτό το σχολείο σύμφωνα με τις διατάξεις με τις οποίες λειτουργούσε μέχρι τώρα και όχι σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις που αφορούν τα υπόλοιπα λύκεια εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων αυτού του σχολείου. Υπάρχει κάποια μελέτη ή έρευνα που να τεκμηριώνει ότι τα διαπολιτισμικά σχολεία της χώρας δεν επιτέλεσαν το ρόλο τους; Πώς θα αντιμετωπίσετε εν τέλει –και κλείνω- το ζήτημα της εκπαίδευσης των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων της χώρας;
Ευχαριστώ πολύ.
 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος):  Σας ευχαριστούμε, κύριε Κουράκη.
Το λόγο έχει η Υπουργός κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
 Κύριε συνάδελφε, θέσατε ένα πολύ ουσιαστικό ερώτημα στο τέλος. Αφού αναπτύξω την απάντησή μου θα προσπαθήσω στη δευτερολογία μου να πω το γενικό. Θα ξεκινήσω με το συγκεκριμένο σχολείο για να πάμε στο γενικότερο ζήτημα που θέτετε.
Καταρχήν να σας θυμίσω ότι στον πρόσφατο νόμου που ψηφίσαμε στη Βουλή το ν. 3966 για το θεσμικό πλαίσιο των προτύπων και πειραματικών σχολείων, οι διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 2413/96 όπου εφαρμόζονται μειωμένα ωράρια εκπαιδευτικών στα διαπολιτισμικά σχολεία καταργήθηκαν μαζί με τις άλλες διατάξεις που αφορούν τα πειραματικά.
Ως εκ τούτου το διδακτικό και εργασιακό ωράριο του διευθυντή, του υποδιευθυντή και των λοιπών εκπαιδευτικών των σχολείων αυτών –υπάρχει και στις Αχαρνές άλλο ένα τέτοιο διαπολιτισμικό σχολείο δεν είναι το μόνο εκείνο στο λεκανοπέδιο του Ελληνικού- είναι ίδιο με το ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στις λοιπές βαθμίδες. Αυτό είναι σαφές.
Τώρα, όπως είπατε και εσείς, εφαρμόζονται τα προγράμματα των σχολειών της χώρας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά βεβαίως μπορεί να εφαρμόζονται ειδικά αναλυτικά προγράμματα, πρόσθετα εναλλακτικά μαθήματα και βεβαίως να έχουμε και μειωμένο αριθμό μαθητών.
Εγώ από τα στοιχεία που έχω αυτή τη στιγμή για το συγκεκριμένο σχολείο- αυτά που αναφέρατε τα πολύ θετικά του νόμου- είναι ότι πρέπει να ανιχνεύεται με διαγνωστικό τεστ το επίπεδο ελληνομάθειας, να επιζητείται η δήλωση του γονέα ότι επιθυμεί να φοιτήσει το παιδί του την τάξη υποδοχής ενώ σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να παραπεμφθεί το παιδί σε ομάδα ψυχοκοινωνικής στήριξης και βεβαίως να υπάρχει το κατάλληλο διδακτικό υλικό προσαρμοσμένο και ει δυνατόν να βρίσκουμε και εκπαιδευτικούς φιλολόγους, οι οποίοι να έχουν μια εξειδίκευση στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας. Όλα αυτά είναι ευκταία και πολύ σημαντικά.
Ωστόσο, από τα στοιχεία που έχω στη διάθεσή μου και πάλι βλέπω ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία προετοιμασίας ίδρυσης τάξεων υποδοχής. Εγώ αναγνωρίζω ότι μπορεί να είναι και θέμα γραφειοκρατίας του Υπουργείου, αλλά μπορεί να είναι και ολιγωρία το ότι δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες, ότι δεν υποβλήθηκαν τεκμηριωμένες προτάσεις για ίδρυση και λειτουργία τάξεων υποδοχής στο συγκεκριμένο σχολείο, ως όφειλαν, εγκαίρως. Αντίθετα, αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα πρόβλημα. Έχουμε εγγραφές καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, κάτι που, όπως καταλαβαίνετε, και την ίδια τη λειτουργία της τάξης την παρεμποδίζει.
Δεύτερον, έχουμε πάρα πολλούς μαθητές, επειδή ακριβώς σε αυτό το σχολείο -σε αντίθεση με εκείνο των Αχαρνών, όπου έχουμε εγκατεστημένες τοπικά κοινότητες Ελλήνων Ποντίων, που όμως είναι Πόντιοι που ήρθαν πολύ πρόσφατα και η ελληνική γλώσσα δεν τους είναι οικεία και τα παιδιά τους, όπως τα παιδιά των μεταναστών, δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα- στο Ελληνικό έρχονται παιδιά από όλη την Αθήνα και δεν συνδέονται και με τη γειτονιά. Δεν υπάρχει δυνατότητα σ’ αυτό το σχολείο για πραγματική κοινωνική ένταξη, που διευκολύνεται με τις γύρω-γύρω ενέργειες των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας, μιας πολιτικής που έρχεται, εάν θέλετε, να συμπληρώσει και να διευρύνει την πολιτική για τα διαπολιτισμικά σχολεία.
Ολοκληρώνοντας την πρωτομιλία μου, σας λέω ότι θα επανέλθω, γιατί είναι μεγάλο το ζήτημα που ανοίγει αυτή η ερώτηση. Θέλουμε να μπορεί να υπάρχει γύρω-γύρω από το σχολειό η δυνατότητα ψυχοκοινωνικής στήριξης και εκτός διδακτικών ωρών και η στήριξη και των γονιών, αλλά τέτοιου είδους σχολεία, όπως το Ελληνικό, φοβούμαι ότι καταντούν ένα είδος γκέτο, που είμαι σίγουρη ότι ούτε εσείς το επιθυμείτε ιδεολογικά. Δεν επιθυμείτε να γκετοποιηθούν τα παιδιά των μεταναστών και να είναι σε ένα κλειστό σχολείο. Επιθυμούμε να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία μας.
Σταματώ εδώ, κύριε Πρόεδρε. Αφού ακούσω τον κ. Κουράκη, θα επανέλθω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε την Υφυπουργό Παιδείας, δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου.
Το λόγο έχει ο κ. Αναστάσιος Κουράκης, προκειμένου να δευτερολογήσει.
Κύριε Πρόεδρε, έχετε το λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρία Υφυπουργέ, το πράγμα είναι απλό. Αυτό το σχολειό λειτουργούσε επί είκοσι πέντε χρόνια με ορισμένους κανόνες. Αυτοί οι κανόνες, απ’ όσο γνωρίζω τουλάχιστον, στο Διαπολιτισμικό της Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να λειτουργούν. Εδώ έχουν ανατραπεί. Περί αυτού πρόκειται. Θα παρέμβετε, έτσι ώστε να εξακολουθεί να λειτουργεί με τις διατάξεις που διέπουν αυτά τα διαπολιτισμικά σχολεία ή όχι;
Εγώ λέω ότι μπορεί να έγιναν ενδεχομένως –οι εκπαιδευτικοί ισχυρίζονται το αντίθετο- ορισμένες καθυστερήσεις και παραλήψεις. Τελικά, αυτές τις παραλήψεις θα τις πληρώσουν τα παιδιά;
Εδώ πρέπει να ξέρουμε ότι γι’ αυτό το ζήτημα έκανε παρέμβαση και κλήθηκε να πάρει θέση η σχολική σύμβουλος που έχει την παιδαγωγική εποπτεία, προκειμένου να διαμορφώσει μια αντίληψη. Αυτό που της είπαν, είναι ότι μέχρι να εγκριθεί η εισήγηση της σχολικής συμβούλου θα πρέπει να ακολουθηθούν οι κείμενες διατάξεις, όπως ισχύει δηλαδή για όλα τα σχολεία, χωρίς ιδιαίτερη μεταχείριση, με τη δημιουργία τμημάτων είκοσι πέντε μαθητών. Θα το επιτρέψουμε αυτό το πράγμα;
Εν τέλει, υπάρχει ακόμα ένα ζήτημα. Κατά πόσο η χάραξη της πολιτικής στο θέμα της εκπαίδευσης των μεταναστών έχει εναποτεθεί από το Υπουργείο Παιδείας στα χέρια της οποιασδήποτε δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο έργο. Την εποπτεία την ασκείτε εσείς. Δεν είναι δυνατόν, δηλαδή, να ασκείται μια τέτοια πολιτική, που εγώ φαντάζομαι και θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό, δηλαδή, το οποίο λένε οι συγκεκριμένοι διευθυντές που ασκούν εποπτεία δεν πιστεύω ότι ταυτίζεται με τη δική σας αντίληψη.
Περιμένοντας την απάντησή σας, θέλω να πω και εγώ ότι, ως ΣΥΡΙΖΑ, καταγγέλλουμε απολύτως την εισβολή των ΜΑΤ στην κατάληψη της ΔΕΗ. Είπε ο κ. Δριβελέγκας προηγουμένως ότι σε μια ευνομούμενη κοινωνία πρέπει να σεβόμαστε τους νόμους. Είναι δυνατόν σε μία ευνομούμενη κοινωνία να κόβεται το ρεύμα από αρρώστους, από μικροσυνταξιούχους, από φτωχούς ανθρώπους; Αυτή την κοινωνία θέλετε; Αυτό που κάνουν οι συνδικαλιστές και οι υπόλοιποι είναι να υπερασπίζονται το δικαίωμα στη ζωή. Περί αυτού πρόκειται.
Και έχουμε τώρα συλλήψεις όχι μόνο συνδικαλιστών, αλλά και πολιτών, οι οποίοι συμπαρίστανται. Δεν υπάρχει, δηλαδή και το δικαίωμα στη συμπαράσταση. Αυτή τη δημοκρατία να τη χαίρεστε. Πραγματικά να τη χαίρεστε.
Να είστε σίγουροι ότι ο ελληνικός λαός θα συνεχίσει και θα καταρρίψει στην πράξη αυτούς τους νόμους που καταστρέφουν και εξαθλιώνουν απολύτως τη ζωή του. Δεν είναι δυνατόν να μιλούμε για μία κοινωνία, για μία νέα δημοκρατία και να έχουμε αυτή τη στιγμή αυτή την κατάσταση: άνθρωποι να προσπαθούν να βγάλουν το χειμώνα χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα με τα φάρμακά τους μέσα στο ψυγείο, το οποίο δεν έχει ρεύμα.
Ε, λοιπόν, αυτή την πολιτική και αυτή τη δημοκρατία να τη χαίρεστε.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βαΐτσης Αποστολάτος): Ευχαριστούμε, κύριε Κουράκη.
Το λόγο έχει η κα Χριστοφιλοπούλου για δευτερολογία τριών λεπτών.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων):  Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Επιτρέψτε μου, κύριε Πρόεδρε, να απαντήσω, κάνοντας το δικό μου σχολιασμό. Η δική μου ευχή είναι αυτή η δημοκρατία, που βασίζεται σε ένα συγκεκριμένο Σύνταγμα, να περάσει από μια δημοκρατία, αν μου επιτρέπετε, του πολιτικού λόγου που μοιάζει με πινγκ πονγκ: «Μου είπες, σου είπα, σου απαντώ, μου απάντησες».
Να απαντήσω από καρδιάς, λοιπόν, εγώ στον κ. Κουράκη και να πω ότι βεβαίως και σέβομαι -και σεβόμαστε όλοι, πιστεύω, σε αυτόν εδώ το ναό της δημοκρατίας- το δικαίωμα της απεργίας, το δικαίωμα της διαμαρτυρίας, το δικαίωμα κάποιου πολίτη να αναζητήσει το δίκιο του με όποιο νόμιμο τρόπο μπορεί σε αυτή την πολιτεία. Αυτό, όμως, που επίσης πρέπει να δούμε είναι η ανθρωπιά και η ευαισθησία, την ίδια ώρα που το ακούσαμε –δεν θέλετε να το πιστέψετε; Μπορεί να μην θέλετε- από τη συγκεκριμένη τοποθέτηση του Υπουργού των Οικονομικών, ότι βρισκόμαστε στη διαδικασία αλλαγής της εγκυκλίου. Εγώ μπορεί να παραδεχθώ και λάθη και καθυστερήσεις και καθυστερήσεις κυρίως των μεταρρυθμίσεων. Αυτό, όμως, που δεν μπορώ να παραδεχθώ σε καμία περίπτωση είναι το να μην έχουμε όλοι μας και τη νηφαλιότητα που πρέπει και τη δυνατότητα να τηρήσουμε το νόμο. Και ναι, υπάρχει αυτή τη στιγμή μια τάξη πραγμάτων, παγκόσμια και στην Ευρώπη, η οποία ευνοεί τις αγορές, αντί να ευνοεί τους λαούς. Όμως, πρώτα πρέπει να επιβιώσει το έθνος, η πατρίδα, η χώρα μέσα στην ευρωζώνη, εντός του ευρώ, εντός της ευρωπαϊκής οικογένειας. Γιατί εμείς πιστεύουμε –και αυτή η Κυβέρνηση πιστεύει και το κόμμα, το οποίο εκπροσωπώ εγώ- στην ευρωπαϊκή πορεία αυτής της χώρας. Εντός, λοιπόν, αυτής της ευρωπαϊκής πορείας πρέπει να επιβιώσουμε -και αυτή είναι η προσπάθεια με τη δανειακή συνθήκη και με ό,τι συνοδεύει αυτήν- με όσο το δυνατόν μπορούμε ανθρώπινο τρόπο, εφαρμόζοντας αυτά που πρέπει να εφαρμόσουμε.
Άρα, λοιπόν, να τηρηθεί ο νόμος, να υπάρξουν οι εξαιρέσεις για τους αδύναμους συμπολίτες μας. Έχω ενώσει κι εγώ τη φωνή μου –δεν είναι ανάγκη να το κάνουμε πάντα δημόσια, η ευκαιρία μου δίνεται- αυτή τη στιγμή οι ευαίσθητοι συμπολίτες μας να απαλλαγούν από το μέτρο. Περιμένω τη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, όπως έχει δεσμευτεί ο κ. Βενιζέλος.
Κύριε Πρόεδρε, θα μου επιτρέψετε για δύο λεπτά να απαντήσω στη συγκεκριμένη ερώτηση.
Θέλω, λοιπόν, να πω, κύριε Κουράκη, ότι εγώ μπορώ ένθεν και ένθεν να δω προβλήματα. Γιατί αυτό πρέπει να είναι το πνεύμα που μας διέπει. Από την άλλη πλευρά, έχουν γίνει καταγγελίες κι έχει πάει και φάκελος στο συγκεκριμένο σχολείο, όπως και σε άλλα σχολεία. Αυτό, όμως, έχει μια ιδιαιτερότητα, έχετε δίκιο, είναι διαπολιτισμικό. Στο συγκεκριμένο σχολείο έχουν υπάρξει και αποκρύψεις εκπαιδευτικών που δεν έκαναν ωράριο και τμήματα που γίνονταν, χωρίς να γίνονται. Υπάρχουν προβλήματα στο σχολείο αυτό. Και επειδή πολύ σωστά λέτε ότι αυτά τα σχολεία έχουν μια ιδιαιτερότητα και πρέπει να δούμε πώς θα εξελιχθεί ο θεσμός και κυρίως, πώς σήμερα οι μαθητές που φοιτούν θα έχουν την καλύτερη βοήθεια που μπορούν, εγώ θα πάρω την πρωτοβουλία -γιατί μόλις πρόσφατα ανέλαβα αυτή την αρμοδιότητα- να καλέσω στο Υπουργείο και τη Διεύθυνση και το σχολείο, έτσι ώστε να δούμε από κοντά όσα μου αναφέρουν και στα χαρτιά και όσα μου είπατε και εσείς.
Θα μου επιτρέψετε μία τελική κουβέντα: Ο θεσμός που εισάγεται των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας έχει σαν στόχο –απαντώντας εν τάχει στην τελευταία σας ερώτηση- να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε όποιο θεσμό κάναμε ως τώρα, ενδεχομένως τροποποιώντας τον. Πρέπει δε να σας πω ότι αυτή τη στιγμή έχουμε τριακόσιους ογδόντα τέσσερις αναπληρωτές πρωτοβάθμιας και έναν αντίστοιχο αριθμό δευτεροβάθμιας τάξεων υποδοχής σε όλη τη χώρα σε σχολεία γενικής παιδείας, έτσι ώστε να βοηθήσουν μεταναστόπουλα, ποντίους, παιδιά των ROMA, ποντίους Έλληνες που, όπως είπα, δεν μιλούν τη γλώσσα μας κι έχουν δυσκολίες. Αυτές οι τάξεις υποδοχής είναι ένας θεσμός, τον οποίο πρέπει να δούμε πώς θα τον πάμε καλύτερα.
Τέλος, σε δεκαοκτώ σχολεία στη χώρα, αρχίζοντας από το Λεκανοπέδιο σε περιοχές όπου έχουμε και φτώχεια και προβλήματα ειδικών ομάδων, εφαρμόζονται πιλοτικά επιπρόσθετα μέτρα που έχουν να κάνουν με τους γονείς, που έχουν να κάνουν με την ευρύτερη κοινότητα. Αυτό το πρόγραμμα θα το παρουσιάσουμε προς το τέλος του σχολικού έτους στη Βουλή με προσπάθεια να γενικευθεί αυτό το μοντέλο, έτσι ώστε στις ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας να μπορούν τα παιδιά που αναφέρατε, εκτός από ορισμένες περιπτώσεις που δεν έχουν σπίτι -γιατί έχουμε και τέτοια παιδιά, που τα φέρνουν οι Μ.Κ.Ο., που κάνουν πολύ σοβαρό έργο- αυτά τα παιδιά που δεν έχουν σπίτι, αλλά έχουν τουλάχιστον μια γειτονιά, να μπορέσουν να ενταχθούν στο σχολείο της γειτονιάς και να υπάρχει η βοήθεια εκεί επί τόπου.
Αυτός είναι ο τελικός στόχος, αν θέλετε. Εγώ θα ήθελα να καταργηθεί αυτό για να μπορέσουν αυτά τα παιδιά και τα άλλα παιδιά που έχουμε, που είναι μεταναστόπουλα, να ενταχθούν και να αγκαλιαστούν με όλη την έννοια της λέξης από τις τοπικές κοινωνίες. Προς αυτόν το στόχο θα κοιτάξω να έχουμε μία εξομάλυνση αυτής της διδακτικής χρονιάς και να δούμε πώς θα πάμε του χρόνου.
Ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε και για την ανοχή.
 

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ: Πρωτοφανής διεύρυνση της επισφάλειας στην δημόσια εκπαίδευση.

29/08/2011
Προς: 
την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:1178/29.8.2011

Πρωτοφανής διεύρυνση της επισφάλειας στην δημόσια εκπαίδευση.

Απάντηση: 

 

Στην ερώτηση του κ. Κουράκη θα απαντήσει η Αναπληρωτής Υπουργός κ. Γεννηματά αφού πρώτα ο κ. Κουράκης μας την παρουσιάσει.
Ορίστε, κύριε Αντιπρόεδρε, έχετε το λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος Βουλής): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό σημείο όλης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπου η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εισάγει για πρώτη φορά νέες επισφαλείς σχέσεις εργασίας στο δημόσιο, από το παράθυρο, αδιαφορώντας για την ισχύουσα εργατική νομοθεσία. Αντί δηλαδή να καταργηθούν οι μεσαιωνικού τύπου σχέσεις εργασίας όπως είναι του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού, τελικώς επεκτείνεται η διαδικασία των επισφαλών συμβάσεων που μετατρέπουν το εκπαιδευτικό έργο σε εργολαβία. Δυστυχώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο.
Κατά καιρούς έχουμε καταγγείλει τον θεσμό του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού, ο οποίος γνωρίζουμε ότι δεν απολαμβάνει τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες αμοιβές με τους υπόλοιπους συναδέλφους εκπαιδευτικούς.
Στις 4/8/2011 με απόφαση του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων του ΙΔΕΚΕ, απευθύνεται μία πρόσκληση ενδιαφέροντος για επιλογή εκπαιδευτών με σύμβαση μίσθωσης έργου στα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα επιλεγούν υποχρεούνται για την καταβολή της αμοιβής τους, να εκδίδουν απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Δηλαδή παροχή υπηρεσιών με μπλοκάκι, ανά ώρα. Αυτό σημαίνει ότι οι ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί των σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας θα πληρώνονται με 300 ευρώ το μήνα και θα πρέπει να πληρώνουν οι ίδιοι την ασφάλιση τους 200 ευρώ μηνιαίως. Καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για μία κοροϊδία, για μία υποβάθμιση του κύρους των εκπαιδευτικών και των σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας.
Επιπλέον, αυτοί οι εκπαιδευτικοί όταν λήγει η σύμβασή τους δεν θα δικαιούνται πλέον ταμείο ανεργίας, εξαιτίας αυτής της σχέσης εργασίας ούτε καν με αυτό το εξευτελιστικό ποσό. Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, εφόσον τους θεωρείτε, κυρία Υπουργέ, ελεύθερους επαγγελματίες, μήπως θα τους βάλετε να πληρώσουν και έκτακτη εισφορά; Δεν αποκλείεται να το ακούσουμε και αυτό.
Περιμένω να ακούσω ενδεχομένως μία απάντηση ότι αυτή η σύμβαση αφορά ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο είναι συγχρηματοδοτούμενο με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί ο νόμος αυτός είναι νόμος που ψηφίσατε εσείς. Δηλαδή υπάρχει περίπτωση να μου πείτε ότι ψηφίσαμε ένα νόμο ο οποίος τελικώς μας απαγορεύει να κάνουμε κάτι άλλο από αυτό το πράγμα. Εσείς το ψηφίσατε. Επομένως, πρόκειται για μία πολιτική επιλογή.
Τώρα θα έλεγα ότι με τον τρόπο αυτό, όπως καταλαβαίνουμε όλοι, αλλάζει εντελώς η αντίληψη για το εκπαιδευτικό έργο. Δεν πρόκειται πια για ένα συλλογικό αγαθό που προέρχεται από λειτουργούς, αλλά για ένα προϊόν που πουλιέται στους πολίτες από εργολάβους. Κι εδώ τι έχουμε να κάνουμε; Θέλουμε να περάσουμε μία νέα πραγματικότητα εργασιακών σχέσεων στην εκπαίδευση, γι αυτό επιλέγουμε το πλέον ευάλωτο και υποβαθμισμένο πεδίο που είναι τα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, όπως τα έχετε καταντήσει.
Θα θέλαμε σε αυτό, κυρία Υπουργέ, μία ξεκάθαρη απάντηση, καθώς βέβαια οι ελάχιστες προσλήψεις που θα κάνετε θα είναι στη βάση της εργολαβίας, δηλαδή με μπλοκάκια παροχής υπηρεσιών. Και εδώ θα φτιάξετε ένα νέο σχολειό, όπως το έχει ονομάσει η κυρία Υπουργός, χωρίς βιβλία, καθώς γνωρίζουμε ότι τα βιβλία δεν έχουν όχι αποσταλεί, σύμφωνα με την υπόσχεση της κυρίας Υπουργού, αλλά ούτε καν εκτυπωθεί. Οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό Εκδόσεως Σχολικών Βιβλίων έχουν ήδη καταγγείλει, όπως και ο κ. Σπηλιωτόπουλος και πολλοί άλλοι, ότι τα βιβλία θα καθυστερήσουν τραγικά και θα μιλάμε για φωτοτυπίες και cd.
Έτσι, λοιπόν, αυτό το νέο σχολείο χωρίς βιβλία, χωρίς αίθουσες διδασκαλίας, με τον εκπαιδευτικό «εργολάβο» πρωταγωνιστή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θα ρωτούσα πόσο συμβαδίζουν όλα αυτά με την καθημερινή πολιτική σας.
Τέλος, θα ήθελα να πω ότι το Υπουργείο επιλέγει να οξύνει τις ανισότητες στη δημόσια εκπαίδευση με εκπαιδευτικούς πολλούς ταχυτήτων.
Ερωτάται η κυρία Υπουργός: Θα πάρετε πίσω αυτή την εγκύκλιο που καταστρατηγεί την εργατική νομοθεσία και εισάγει νέες αισχίστου είδους εργασιακές σχέσεις στη δημόσια εκπαίδευση;
Ευχαριστώ.
 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Φωτεινή Γεννηματά.
ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Κουράκη, θέλω να σας πω ξεκάθαρα πως ούτε από το παράθυρο προσπαθούμε να φέρουμε πράγματα, ούτε παρανομούμε, ούτε προσπαθούμε να παραβιάσουμε την εργατική νομοθεσία. Σεβόμαστε απολύτως τα δικαιώματα των εργαζομένων. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να υποβαθμίσουμε την εκπαίδευση. Νομίζω πως εσείς υποβαθμίζετε και αδικείτε το θεσμό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας με τον τρόπο που θέτετε την ερώτησή σας.
Εγώ θέλω να σας τονίσω και να σας θυμίσω τα αποτελέσματα αυτών των σχολείων. Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας εκτός από τα πενήντα επτά και τα τριάντα έξι, περίπου, παραρτήματά τους σε όλη την Ελλάδα, επιπλέον έξι λειτουργούν μέσα στις φυλακές. Θεωρώ ότι προσφέρουν εξαιρετικά σημαντικό έργο.
Πριν λίγο καιρό παρευρέθηκα σε μια πάρα πολύ σεμνή τελετή στο ΙΔΕΚΕ για να επιβραβεύσουμε μία κοπέλα που ενώ βρισκόταν στις φυλακές, χάρη ακριβώς σ’ αυτά που της προσέφερε το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, κατάφερε να μπει στη Νομική Σχολή, να αλλάξει τη ζωή της, να έχει πραγματικά μια δεύτερη ευκαιρία.
Σε καμία περίπτωση, λοιπόν, δεν υποβιβάζουμε την εκπαίδευση. Αντίθετα, σε καιρούς κρίσης και μεγάλης ανάγκης, δίνουμε τη δυνατότητα σε ανθρώπους, που για οποιοδήποτε λόγο εγκατέλειψαν το σχολείο και δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση, να έχουν πραγματικά μια δεύτερη ευκαιρία.
Προφανώς, κύριε Κουράκη, μιλάμε εδώ για προγράμματα του ΕΣΠΑ κι αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Προφανώς οι συμβάσεις πρέπει να διαρκούν όσο διαρκεί η χρηματοδότηση του προγράμματος. Προφανώς υπάρχουν νόμοι. Οι νόμοι ψηφίζονται από την πλειοψηφία της Βουλής. Αυτό είναι το πολίτευμά μας. Αν διαφωνείτε με τους νόμους και με την πλειοψηφία αυτή, θα πρέπει να έχετε την ευκαιρία στο μέλλον να διαμορφώσετε μια τέτοια πλειοψηφία έτσι ώστε να φτιάξετε τους νόμους που εσείς θα έχετε την εντολή του ελληνικού λαού να κάνετε. Αλλά αυτή τη στιγμή είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε και να τηρούμε τους νόμους που αυτή η Βουλή κατά πλειοψηφία ψηφίζει.
Είναι λοιπόν πάγια και θεσμοθετημένη πρακτική να ακολουθούνται αυτές οι συμβάσεις έργου για να υλοποιούνται προγράμματα συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο απ’ αυτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Ο ερωτών Βουλευτής και Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Αναστάσιος Κουράκης έχει το λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Κυρία Υπουργέ, με εκπλήσσει ο τρόπος που τοποθετήστε. Λέτε ότι η Βουλή ψήφισε ένα νόμο και πρέπει να τον ακολουθούμε. Εσείς συμφωνείτε με αυτό το νόμο; Συμφωνείτε δηλαδή με το να μετατρέψουμε την εργασιακή σχέση των εκπαιδευτικών σε εργαζόμενους με μπλοκάκι; Δεν ψήφισε κάποιος άλλος αυτό το νόμο. Δεν επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εσείς τον ψηφίσατε. Ψηφίσατε ένα νόμο –που δεν ξέρω αν συμφωνείτε, αλλά μάλλον συμφωνείτε- και λέτε: Τι να κάνουμε; Υπακούμε στο νόμο.
Συμφωνείτε δηλαδή με το ότι ο νόμος αυτός καταρρακώνει τις εργασιακές σχέσεις; Και βγάλατε έναν ύμνο για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Συμφωνούμε απολύτως, είναι πάρα πολύ σημαντικός θεσμός. Ήρθε στην ελληνική κοινωνία το 1998. Προφανώς αφορά ανθρώπους, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι μέλη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Πάρα πολύ ωραία. Είναι και μέσα στις φυλακές. Ακόμη πιο ωραία. Παρευρεθήκατε σε μία τελετή και τιμήσατε ένα πρόσωπο. Πολύ καλά κάνατε.
Κοιτάξτε τώρα την αντίφαση και θέλω να μου απαντήσετε επ’ αυτού: Στην αρχή του καλοκαιριού το Υπουργείο καλεί –ως οφείλει- τους μόνιμους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, να υποβάλουν αιτήσεις ανανέωσης των αποσπάσεων. Είναι μια πολύ συγκεκριμένη τακτική, μια πολύ καλή τακτική, γιατί αυτοί οι εκπαιδευτικοί έχουν μια πολύ συγκεκριμένη εμπειρία, έχουν προσόντα, έχουν ευαισθησία, δουλεύουν κάτω από δύσκολες συνθήκες, γνωρίζουν και αγαπούν το αντικείμενο. Δεν είναι εύκολο το σχολικό περιβάλλον των φυλακών. Συνήθως ικανοποιούνται οι αποσπάσεις σ’ αυτά τα σχολεία.
Τι κάνετε εσείς, που λέτε ότι είναι πολύ σημαντικός ο θεσμός; Στέλνετε μία αιφνιδιαστική προφορική εντολή της κυρίας Υπουργού στους διευθυντές-διευθύντριες των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας και τους καλείτε να αποφασίσουν για την απόσπαση μόνο δύο μόνιμων εκπαιδευτικών. Τους βάζετε να επιλέξουν, δηλαδή, ποιοι θα αποσπαστούν. Και για τους υπόλοιπους δεν γίνεται καμία απόσπαση. Μετά θα προσλάβουμε αυτούς με το μπλοκάκι.
Καταλαβαίνετε ότι με τον τρόπο αυτό έχουμε μία απόλυτη υποβάθμιση του θεσμού, καθώς εξειδικευμένο προσωπικό που ερχόταν με αποσπάσεις δεν θα έρθει αυτή τη χρονιά. Θα έχει μόνο δυο μόνιμους αποσπασμένους, που θα επιλέξει ο διευθυντής –πολύ δύσκολο καθήκον- και οι υπόλοιποι είναι με μπλοκάκι. Δηλαδή θα απομειωθεί το εκπαιδευτικό περιβάλλον των Σχολειών Δεύτερης Ευκαιρίας από ένα πάρα πολύ έμπειρο προσωπικό.
Οι αποσπασμένοι κοστίζουν παραπάνω; Όχι. Είναι εργαζόμενοι που καλύπτονται από τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού. Ζητάμε απλώς αυτοί να αποσπαστούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, όπως υπηρετούσαν μέχρι τώρα.
Εδώ έχουμε μία αποδόμηση του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας. Έχουμε τις αποφάσεις της ΟΛΜΕ, έχουμε το υπόμνημα των διευθυντών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας Αττικής και των αποφοίτων, που απευθύνουν έκκληση να μην τα υποβαθμίσετε περισσότερο.
Εμείς έχουμε την αντίληψη ότι τελικώς θα τα κλείσετε, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Σας λέω με συγκεκριμένα στοιχεία την υποβάθμιση που υφίστανται. Απομειώνετε το προσωπικό, αλλάζετε τις εργασιακές σχέσεις και επικαλείστε ένα νόμο που ψηφίσατε εσείς οι ίδιοι.
Όσον αφορά το τι πλειοψηφία εμείς θα επιδιώξουμε, δεν είναι του παρόντος. Αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν θα είναι αυτή η πολιτική που άλλα λέμε και άλλα κάνουμε στην πράξη.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαϊδου): Και εγώ σας ευχαριστώ.
Το λόγο έχει η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Φωτεινή Γεννηματά.
ΦΩΤΕΙΝΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ (Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Κύριε Κουράκη, θέλω να επαναλάβω ότι σε καμία περίπτωση ο στόχος μας δεν είναι να υποβαθμίσουμε τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Αντίθετα, επειδή ακριβώς αναγνωρίζουμε το πολύ σημαντικό τους έργο, η πρόθεσή μας είναι μέσα σ’ αυτές τις τόσο αντίξοες συνθήκες να διατηρηθούν, να ενισχυθούν και να συνεχίσουν να προσφέρουν αυτές τις τόσο σημαντικές υπηρεσίες.
Από εκεί και πέρα, γνωρίζετε πολύ καλά ότι έχουμε ιδιαίτερο πρόβλημα με τις προσλήψεις. Ξέρετε ότι έχουμε τον περιορισμό 1/10. Ξέρετε ότι υπάρχουν συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών. Ξέρετε, λοιπόν, ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορεί παρά η Υπουργός, όπως είπατε πριν, να έχει προτεραιότητα να στελεχωθεί το σύνολο των σχολικών μονάδων της χώρας και βεβαίως να στηρίξουμε και όλες τις άλλες εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα. Βεβαίως θα στηρίξουμε και τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας με όλες τις δυνάμεις που διαθέτουμε.
Θέλω να επαναλάβω ότι πάντα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ και πάντα τα προγράμματα του ΙΔΕΚΕ με συμβάσεις έργου λειτουργούσαν και δεν φέρνουμε σήμερα κάτι καινούργιο, κάτι παράνομο ή κάτι από το παράθυρο.
Θεωρώ ότι όλα τα υπόλοιπα είναι σε μια σφαίρα συνομωσίας και θεωρίας ότι προσπαθούμε όλα να τα διαλύσουμε και όλα να τα καταστρέψουμε. Νομίζω πως έχει απαντηθεί και έχει εξαντληθεί αυτό το θέμα. Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα άχαρο να επανέρχομαι διαρκώς για να προσπαθήσω να πείσω ότι δεν είμαστε κάτι άλλο.
Να σας ενημερώσω ότι όχι μόνο θεωρούμε σημαντικό θεσμό τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, αλλά αυτή τη στιγμή προχωράει ένα νέο πρόγραμμα για το Ψηφιακό Λύκειο –εξ αποστάσεως δηλαδή- Δεύτερης Ευκαιρίας για ανθρώπους που θέλουν να ολοκληρώσουν και το λύκειο. Γιατί τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αφορούν μόνο το γυμνάσιο και την υποχρεωτική εκπαίδευση. Ίσως γνωρίζετε ότι αυτό ήταν ένα πάγιο αίτημα των κοινωνικών εταίρων. Αυτό το πρόγραμμα ξεκινά πιλοτικά από την α’ λυκείου. Να σας πω ότι έχουμε απ’ όλη την Ελλάδα αιτήματα και ερωτήματα για το πότε αυτό το πρόγραμμα θα είναι έτοιμο και θα μπορέσει να υλοποιηθεί.
Μέσα, λοιπόν, σ’ αυτές τις δυσκολίες, κάτω από αντίξοες συνθήκες, με περιορισμούς στις προσλήψεις, χωρίς χρήματα, εμείς προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάθε ευρώ από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε πολλές ευκαιρίες και να δώσουμε ποιοτική εκπαίδευση, προσόντα, στους Έλληνες πολίτες που τα έχουν αυτή τη στιγμή πολύ μεγάλη ανάγκη.                                                                          

 www.youtube.com/watch

Καταργείται το Γυμνάσιο στο Πλατύ (περιφερειακή ενότητα Ημαθίας).

25/07/2011
Προς: 
την κα Υπουργό -Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

Καταργείται το Γυμνάσιο στο Πλατύ (περιφερειακή ενότητα Ημαθίας).
 

Σύμφωνα με το ΦΕΚ 1575 που εκδόθηκε στις 27 Ιουνίου 2011 καταργείται το Γυμνάσιο στο Πλατύ στην περιφερειακή ενότητα Ημαθίας. Πρόκειται για τη μοναδική σχολική μονάδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η οποία καταργείται στην περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας.

 

Επίκαιρη Ερώτηση: Εμπαίζει εκπαιδευτικούς και κοινωνία η κυβέρνηση αθετώντας επίσημες δεσμεύσεις της

21/06/2010
Προς: 
την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:964/21.6.2010

 

Πρωτοφανής αποκλεισμός των παιδιών των μεταναστών που ήδη σπουδάζουν, από τις σχολικές εξετάσεις.

26/03/2010
Προς: 
την κα Υπουργό Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:8193/26.3.2010

 

Πρωτοφανής αποκλεισμός των παιδιών των μεταναστών που ήδη σπουδάζουν, από τις σχολικές εξετάσεις.

Syndicate content