Δελτία Τύπου

Δήλωση του υποψήφιου περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και υπεύθυνου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ για ζητήματα παιδείας, βουλευτή Τάσου Κουράκη με αφορμή τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ημερομηνία: 
27/09/2010

Δήλωση του υποψήφιου περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και υπεύθυνου της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ για ζητήματα παιδείας, βουλευτή Τάσου Κουράκη με αφορμή τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 
Χθες στους Δελφούς, ο Πρωθυπουργός και η Υπουργός Παιδείας παρουσίασαν και επισήμως την απόφασή τους να προχωρήσουν στη διάλυση του δημόσιου ελληνικού πανεπιστημίου και στην εκχώρησή του, σε τιμή ευκαιρίας, στα ποικίλα επιχειρηματικά συμφέροντα. 
Η κυβέρνηση εισάγοντας θεσμούς, όπως το Συμβούλιο Διοίκησης, ακυρώνει στην πράξη την αυτοτέλεια των ανώτατων ιδρυμάτων, αφού οι νέοι τεχνοκράτες και μάνατζερ θα ελέγχουν τη διοίκηση, τον προϋπολογισμό και τον στρατηγικό σχεδιασμό των πανεπιστημίων.
Η υποτιθέμενη αξιολόγηση στόχο έχει να μετρήσει την «απόδοση» των πανεπιστημίων, όχι με ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια, αλλά με αγοραίους όρους. Ο απολογισμός του «τζίρου» τους, ταυτόχρονα με τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και την πρόβλεψη για έναν «Καλλικράτη» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα οδηγήσει τα ιδρύματα –κάτω από την ασφυκτική πίεση της οικονομικής επιβίωσης τους –σε αναζήτηση   ποικίλων «χορηγών» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα της ακαδημαϊκής διδασκαλίας και της επιστημονικής έρευνας.  
Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα θα χρηματοδοτούνται με την κάρτα ή το κουπόνι του φοιτητή, γεγονός που θα αναγκάσει τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ να εγγράφουν φοιτητές πέρα από τις αντικειμενικές δυνατότητες τους, προκειμένου να καλύπτουν τις οικονομικές τους ανάγκες με προφανές επακόλουθο την υποβάθμιση του επιπέδου των παρεχόμενων σπουδών.
Η πρόταση για εισαγωγή των φοιτητών σε Σχολές και όχι σε Τμήματα, σε συνδυασμό με μία λογική συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων υπονομεύει την αντιστοιχία των πτυχίων με συγκεκριμένες επιστήμες και ενισχύει την ανορθολογικότητα των σπουδών. Στη θέση της συμπαγούς και δομημένης επιστημονικής γνώσης προκρίνεται η λογική της ατομικής συνάθροισης προσόντων και δεξιοτήτων. Ειδικότερα, η σύνδεση της Δια Βίου Μάθησης με τα Ανώτατα Ιδρύματα, που για την κ. Υπουργό συνιστά ένα από τα «εκ των ων ουκ άνευ» διακύβευμα, εξισώνει την παροχή υπηρεσιών κατάρτισης με την πανεπιστημιακή διδασκαλία και ανοίγει το δρόμο για το πέρασμα από τις κερδοσκοπικές επιχειρήσεις των κολεγίων στην απόκτηση ενός πτυχίου ΑΕΙ.
Με λίγα λόγια, το σύνολο των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων καταλύει το αυτοδιοίκητο των ελληνικών πανεπιστημίων. Στο όνομα της «ριζικής μεταρρύθμισης» προωθεί τη διάλυση των προγραμμάτων σπουδών, εισάγει τη λογική της μείωσης των δημόσιων πόρων και ανοίγει το δρόμο για την επιβολή διδάκτρων. Μετακυλύει στα ίδια τα ΑΕΙ την υποχρέωση εύρεσης της απαραίτητης χρηματοδότησης και τα οδηγεί στην ομηρία των τεχνοκρατών, των μάνατζερ, των επιχειρηματιών.
Τόσο η πανεπιστημιακή και φοιτητική κοινότητα, όσο και η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της έχουν υποχρέωση να προασπιστούν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση, να αγωνιστούν για τη διασφάλιση των τελευταίων νησίδων παραγωγής και προαγωγής της γνώσης, λέγοντας ένα σθεναρό «όχι» στο ξεπούλημα του πανεπιστημίου και στη μετατροπή του σε ανταγωνιστική επιχείρηση.
 
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ