Βουλή - Ερωτήσεις
«Προθέσεις και σχεδιασμοί για αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας (ΠΕ) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ)»
αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:2.8.2012/963 |
«Προθέσεις και σχεδιασμοί για αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας (ΠΕ) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ)»
Με πρόσφατα δημοσιεύματα και δηλώσεις υπηρεσιακών παραγόντων του Υπ. Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού δημοσιοποιήθηκε η πρόθεση του Υπ. Παιδείας να προβεί σε αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Δεδομένων ότι:
- οι σχεδιασμοί αυτοί τεκμηριώνονται με βάση ανακριβή, ανυπόστατατα και ψευδή στοιχεία που περιλαμβάνονται σε διεθνείς εκθέσεις φορέων όπως ο ΟΟΣΑ και υπηρεσίες της Ε.Ε., τους οποίους όμως τροφοδοτεί με ανάλογης αξιοπιστίας στοιχεία το ίδιο το Υπ. Παιδείας˙ ειδικότερα δε η σχετική Έκθεση του ΟΟΣΑ χαρακτηρίζεται από την ΟΛΜΕ ως Έκθεση «κατά παραγγελίαν από το Υπ. Παιδείας» που σκοπό έχει «να ενισχύσει την Κυβέρνηση και την Τρόικα στην προσπάθειά τους να λάβουν ακόμα πιο επώδυνες αποφάσεις για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς»˙
- τα κενά και οι ελλείψεις της δημόσιας εκπαίδευσης, ιδίως το τελευταίο διάστημα, στη χώρα μας έχουν επιβαρύνει αφόρητα τους/τις εκπαιδευτικούς, που καλούνται εκτός των άλλων να καλύψουν και ανάγκες γραμματειακής υποστήριξης των σχολείων, λόγω της έλλειψης διοικητικού και βοηθητικού προσωπικού, ενώ ταυτόχρονα οι αποδοχές τους έχουν υποστεί δυσβάσταχτη μείωση εξαιτίας των μνημονιακών πολιτικών που ακολουθεί με συνέπεια η κυβέρνηση˙
- οι πόροι που διατίθενται για την εκπαίδευση, εξαιτίας της ίδιας, μνημονιακής πολιτικής, έχουν συρρικνωθεί πολύ κάτω από το 3% επί του ΑΕΠ, φτάνοντας ήδη στο 2,69%, με αποτέλεσμα οι σχολικές μονάδες να μην μπορούν να καλύψουν ούτε τις στοιχειώδεις λειτουργικές δαπάνες τους, ενώ αναμένεται σύντομα να μειωθούν στο ποσοστό του 2,23%σύμφωνα με επίσημες προβλέψεις˙
- η ανεργία των νέων εκπαιδευτικών προβλέπεται ότι θα λάβει τεράστιες διαστάσεις με τον περαιτέρω περιορισμό των προσλήψεων μόνιμων και αναπληρωτών, οδηγώντας επιπλέον σε περαιτέρω γήρανση το σώμα των εκπαιδευτικών και αποστερώντας την εκπαίδευση από τη σημαντική και αναντικατάστατη προσφορά των νέων εκπαιδευτικών˙
- είναι ηθικά διαβλητή και παιδαγωγικά ανεπίτρεπτη η τακτική της πολιτείας να επιχειρεί να ενοχοποιήσει τους εκπαιδευτικούς για την αναποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης και να μειώσει το κύρος τους ενώπιον της εκπαιδευτικής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας˙
- οι εκπαιδευτικοί βάσει της κείμενης νομοθεσίας είναι υποχρεωμένοι/-ες να εργάζονται μέχρι 30 ώρες την εβδομάδα, συμπληρώνοντας με διοικητικό έργο το ωράριό τους, ενώ απασχολούνται επιπλέον αρκετές ώρες εκτός σχολείου τόσο για την προετοιμασία του μαθήματος, όσο και για την αξιολόγηση των εργασιών των μαθητών τους˙
- στην πραγματικότητα οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα έχουν εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο και ετήσιο συνολικό χρόνο εργασίας που αντιστοιχούν στους μέσους όρους των συναδέλφων τους στις χώρες της Ευρώπης
- στο χώρο των ιδιωτικών σχολείων η αύξηση του ωραρίου σε συνδυασμό με τη μείωση τμημάτων, λόγω της κρίσης, θα δώσει τη δυνατότητα στους σχολάρχες να συρρικνώσουν το προσωπικό τους και ταυτόχρονα να αυξήσουν ανέλπιστα τα κέρδη τους. Υπολογίζεται πως η αλλαγή στο ωράριο μπορεί να οδηγήσει σε απόλυση και από εκεί στην ανεργία ακόμη και το 1/5 των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Ύστερα από τα παραπάνω, και δεδομένου ότι οποιαδήποτε δυσμενής αλλαγή στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών θα έχει αρνητική επίδραση στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς, όπως εύστοχα έχει λεχθεί, οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι και συνθήκες μάθησης των μαθητριών και μαθητών,
ερωτάται ο κ. Υπουργός
- θα επιμείνει στην πρόθεσή του να προβεί σε αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών ΠΕ και ΔΕ;
- θα λάβει επιτέλους συγκεκριμένα μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών αντί να επιδεινώνει διαρκώς τους όρους και τις συνθήκες εργασίας τους;
- θα εξηγήσει πώς και γιατί τροφοδοτούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες με ανακριβή στοιχεία, που παραμορφώνουν την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, οι διεθνείς οργανισμοί που ασχολούνται με την εκπαίδευση;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αμανατίδης Ιωάννης
Βαμβακά Ευγενία (Τζένη)
Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Ευσταθία (Έφη)
Δριτσέλη Παναγιώτα
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Κουράκης Αναστάσιος (Τάσος)
Μαντάς Χρήστος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Πάντζας Γεώργιος
Τατσόπουλος Πέτρος
Φωτίου Θεανώ