Ομιλίες

Ομιλία Τάσου Κουράκη εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ-Ε.Κ.Μ.στη συζήτηση επί της αρχής, σ.ν. Υ. Παιδείας «Οργάνωση και λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και Εθ. Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άλλες διατάξεις»

15/01/2013

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο χώρο της παιδείας και της έρευνας εδώ και λίγα χρόνια έχουμε μία συνέχιση της κατεδάφισης και την προβολή ενός εφιαλτικού, άλογου –θα έλεγα- πεδίου εφαρμογής των νέων μνημονιακών συνθηκών.

Θα προσπαθήσω να καταδείξω και να αποδείξω με στοιχεία πως τεκμηριώνεται αυτό. Πιο μπροστά, όμως, θα ήθελα να πω ότι για εμάς η γνώση δεν είναι μόνο απαραίτητο στοιχείο μιας παραγωγικής διαδικασίας, είναι απαραίτητο εργαλείο για την ανάπτυξη, δηλαδή όχι μόνο του τι παράγεται, αλλά και πώς διανέμεται αλλά και ακόμη και το τι αντέχει η φύση και οι έλλογη ανθρωπότητα να αναπαραχθεί.

" height="1" width="1">Ακόμη θα έλεγα ότι στόχος μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ελευθεριακή και κριτική γνώση όπου μέσα από μια πολιτισμική, ιδεολογική και επιστημονική προσέγγιση εξοπλίζονται τα παιδιά, οι διδάσκοντες, όχι μόνο να γνωρίζουν, αλλά και να μετασχηματίζουν την πραγματικότητα προς την κατεύθυνση που υπαγορεύει η βαθύτερη επιδίωξη της ανθρώπινης ευτυχίας.

Πώς αυτό, όμως, ανταποκρίνεται και πώς αντιστοιχείται με τη σημερινή πραγματικότητα; Τα στοιχεία που δίνει η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία για τη δεκαετία 2001-2010 δείχνουν ότι έχουμε μια αύξηση της σχολικής διαρροής.

Συγκεκριμένα, ενώ το 2008 είχαμε τον αριθμό τριακόσιες σαράντα μία χιλιάδες περίπου στο σχολικό πληθυσμό στο Γυμνάσιο, την επόμενη χρονιά αυτός ο αριθμός έπεσε στις τριακόσιες τριάντα έξι και τη χρονιά 2010-2011 στις τριακόσιες τριάντα δύο εξαιτίας της φτωχοποίησης, της βίαιης ανατροπής των σταθερών δομών στο οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και εξαιτίας των ρυθμίσεων στο εκπαιδευτικό επίπεδο.

Σήμερα, επισκέφθηκε η ΟΛΜΕ τον Υφυπουργό Παιδείας και την υπεύθυνη για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Συζήτησαν αυτό που είχαμε βάλει και εμείς για τις περιοχές μετάθεσης, όπου οι εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε περιπλανώμενους και ελαστικά εργαζόμενους και ζήτησαν κάποιες διορθωτικές κινήσεις, αλλά δεν ξέρω την απάντηση του κυρίου Υπουργού.

Η κατάσταση, όμως, ήταν τραγική, όταν η ΟΛΜΕ ανέφερε τα κενά στα σχολεία, όπου αυτή τη στιγμή στο μέσο της χρονιάς, ανέρχονται σε δύο χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών.

Ο Υφυπουργός προφανώς και παραδέχθηκε την ύπαρξη, δεν ξέρουμε αν ο ίδιος το είπε ή όχι, σύμφωνα πάντως με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου είναι χίλια εξακόσια. Χίλιοι εξακόσιοι εκπαιδευτικοί λείπουν. Παιδιά στις αντίστοιχες τάξεις δεν κάνουν μάθημα. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα, την επόμενη χρονιά με τις συνταξιοδοτήσεις και τις μη προσλήψεις. Καταλαβαίνετε ότι οδεύουμε προς ένα εκπαιδευτικό σύστημα, όπου θα είναι εφιαλτικό τόσο για τους εκπαιδευτικούς με τις υποχρεωτικές μετακινήσεις και μεταθέσεις για τη συμπλήρωση του ωραρίου σε σχολεία σε μεγάλες αποστάσεις, όσο και για τους μαθητές με την αύξηση των μαθητών ανά τάξη.

Ένα άλλο ζήτημα, το οποίο πρέπει να αναλάβετε προσωπικά, κύριε Υπουργέ, να το δείτε, είναι οι διώξεις, οι απολύσεις, η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών, όταν χωρίς να έχουν δικαστεί ακόμα, μόνο με την παραπομπή τους στο Πειθαρχικό, τίθενται σε διαθεσιμότητα. Αυτό καταλαβαίνετε ότι έχει τρομακτικές επιπτώσεις για το ελεύθερο φρόνημα των εκπαιδευτικών να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Μπορεί ο οποιοσδήποτε να κατηγορήσει έναν εκπαιδευτικό για οτιδήποτε και με το που θα κινηθεί μία πειθαρχική διαδικασία, να τεθεί σε διαθεσιμότητα.

 Καταλαβαίνετε ότι εδώ δεν θίγεται μόνο, όπως είπα, το ελεύθερο φρόνημα στο ζήτημα της εκπαιδευτικής διαδικασίας απέναντι στα παιδιά, αλλά είναι και θέμα δημοκρατίας. Οποιαδήποτε συμμετοχή σε συνδικαλιστικούς και άλλους αγώνες, καταλαβαίνετε ότι μπαίνει σε σκληρή δοκιμασία.

Σήμερα που μιλάμε, πριν από μία ώρα, μου τηλεφώνησε ένας διευθυντής σχολείου εδώ στην Αττική που τον πιέζουν να δώσει ονόματα μαθητών που συμμετείχαν στις καταλήψεις. Ο καθηγητής εξακολουθεί να ανθίσταται -ο διευθυντής ακριβέστερα- του έχουν κάνει τη ζωή μαύρη και καταλαβαίνετε ότι θέλουν να μεταβάλλουν έναν εκπαιδευτικό με κύρος σε χαφιέ, κοινό χαφιέ, για να μη χρησιμοποιήσω άλλη λέξη.

Σχετικά με το νομοσχέδιο που συζητούμε, συνάδελφοι από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, θα αναπτύξουν τα κύρια σημεία που είναι δύο υπεροργανισμοί που είναι στην απόλυτη εξουσία του Υπουργού να διορίζει τα διοικητικά συμβούλια, αλλά θα έλεγα ότι ο κύριος λόγος για τον οποίο αυτό το νομοσχέδιο δεν μπορεί να ψηφιστεί, είναι το άρθρο που αφορά την ειδική αγωγή.

Καλούμε, κύριε Υπουργέ, να αποσύρετε αυτό το άρθρο. Δεν μιλάμε ότι θα το καταψηφίσουμε, δεν είναι αυτό το θέμα μας. Καταλαβαίνω την κατεύθυνση και μπορώ να αναγνωρίσω αν θέλετε σπέρματα επιστημονικότητας όσον αφορά τη μείωση του αριθμού των ειδικών σχολείων, ότι τα παιδιά με αναπηρίες πρέπει σύμφωνα και με τη δική μας αντίληψη να φοιτούν σε γενικά σχολεία, αλλά αυτή τη στιγμή, αν εφαρμοστεί αυτό, με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και θα χειροτερεύσει στα γενικά σχολεία, με την έλλειψη υποδομών, με την έλλειψη αιθουσών, με το μεγάλο αριθμό των μαθητών, με τη μείωση του διδακτικού προσωπικού, αυτά τα παιδιά θα πεταχτούν στον Καιάδα. Είναι τελείως άκαιρο και ανεπίκαιρο να συζητούμε αυτό το νομοσχέδιο με αυτή τη δομή –αναφέρομαι σ' αυτό το άρθρο- σήμερα. Γι’ αυτό ζητούμε να το αποσύρετε.

Αυτός είναι ένας από τους ισχυρότερους λόγους, για να έχουμε τη θέση καταψήφισης του νομοσχεδίου.

Όταν εμείς μιλάμε για κατεδάφιση και μετατροπή του αγαθού της δημόσιας εκπαίδευσης σε επιχειρηματικό, εμπορικό προϊόν, το τεκμηριώνουμε – κι αν ανατρέξουμε στη χθεσινή βραδιά θα το δούμε- με το άρθρο 31, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε πανεπιστήμια, σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.λπ. να ιδρύουν σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κολέγια –όπου επειδή έχουν την αρμοδιότητα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων ουσιαστικά μιλάμε και για τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή τα πανεπιστήμια μας- και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Καταλαβαίνουμε ότι εδώ μιλάμε για μια άκρατη εμπορευματοποίηση και εφαρμογή ενός νεοφιλελεύθερου μοντέλου που δεν τολμούν ακόμα άλλες χώρες να εφαρμόσουν.

Όταν καλούνται τα πανεπιστήμια να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα, χρησιμοποιώντας το 40% των κονδυλίων από το Τμήμα Ερευνών, καταλαβαίνετε ότι κατεδαφίζεται η έρευνα, όταν κονδύλια που προορίζονται για ερευνητικές εργασίες, δηλαδή για παραγωγή νέας γνώσης, διοχετεύονται για να πληρωθούν ανελαστικές δαπάνες των πανεπιστημίων.

Όταν –και σας το είπα και στην Επιτροπή- θέλετε να συνδέσετε το όνομά σας, κύριε Υπουργέ, με τη δυνατότητα να καλύπτονται τα εκπαιδευτικά κενά από υποψήφιους διδάκτορες –είναι και διδάκτορες, βέβαια- οι οποίοι θα προσλαμβάνονται ως υπότροφοι με εργασία ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου κι όταν αυτό έρχεται να αντικαταστήσει την αποψίλωση των πανεπιστημίων από διδακτικό προσωπικό, καταλαβαίνετε ότι εκφυλίζεται η πανεπιστημιακή γνώση.

 Τότε, βεβαίως, είναι αναγκαίο να μπει η διά βίου μάθηση, η οποία στην πραγματικότητα θα οδηγεί σε μια επανακατάρτιση με λειψό πανεπιστημιακό εξοπλισμό, είσοδο στην αγορά εργασίας, ξεπέρασμα της γνώσης αυτής μετά από λίγα χρόνια με τα νέα δεδομένα, επανακατάρτιση κ.ο.κ..

Θα σας έλεγα ότι η παράγραφος 16 που μας μοιράσατε μπορεί –και πρέπει- να απαλειφθεί.

Ένα ζήτημα, το οποίο θα ήθελα να αναφέρω –και θα ήθελα διάψευση, κύριε Υπουργέ- και το οποίο δεν τολμώ να πιστέψω ότι επί των ημερών σας θα συμβεί είναι η φήμη που κυκλοφόρησε για την μετακίνηση των παιδαγωγικών τμημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λαμία.

Το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας είναι ένα πλήρως οργανωμένο πανεπιστήμιο που λειτουργεί πάνω από δυο δεκαετίες. Σε αυτό το Πανεπιστήμιο λειτουργούν Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής και Δημοτικής Εκπαίδευσης. Είναι το μοναδικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής πανεπιστημιακού επιπέδου ανάλογης ειδίκευσης σε όλη την Ελλάδα. Ακούγεται βάσιμα –δεν είναι φήμες και θέλω να ακούσω διάψευση- ότι θα μετακινηθεί στη Λαμία.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Δεν υπάρχει περίπτωση.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ: Χαίρομαι πάρα πολύ πραγματικά. Δεν θα συνεχίσω με το θέμα αυτό, αφού υπάρχει διάψευση επισήμως του Υπουργού ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Πραγματικά, χαίρομαι γι’ αυτή σας τη δήλωση.

Θα ήθελα, όμως, επειδή θα συζητηθεί μια τροπολογία που κατέθεσαν Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας –νομίζω και του ΠΑΣΟΚ- σχετικά με διορισμό ιεροδιδασκάλων στη Θράκη, να πω τη θέση μας.

Η θέση μας είναι, καταρχήν, ότι ο όρος ιεροδιδάσκαλος –έτσι όπως ορίζεται, τουλάχιστον, στην τροπολογία, αλλά και παλαιότερα- στην πραγματικότητα αναφέρεται σε δασκάλους του Κορανίου στα τεμένη. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, τι κάνει; Αναφέρεται σε θρησκευτικούς λειτουργούς, δηλαδή όπως είναι οι ιερείς στην ορθόδοξη Εκκλησία.

Αυτοί, λοιπόν, σύμφωνα με την τροπολογία, μπορούν να διδάσκουν θρησκευτικά, δηλαδή το Κοράνι, στα σχολεία με απόφαση των διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα τυπικά τους προσόντα δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των θέσεων, γιατί επιτρέπεται να προσλαμβάνονται άτομα χωρίς πτυχίο ανώτατης ισλαμικής θεολογικής σχολής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, κύριε Υπουργέ, επιτρέπεται να προσλαμβάνονται και χωρίς πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης.

Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να υπάρχει ένας διαχωρισμός ανάμεσα στο θρησκευτικό λειτουργό και στον εκπαιδευτικό και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εμπλέκονται οι δύο λειτουργίες. Βέβαια, η πάγια θέση μας είναι η αντικατάσταση του μαθήματος των θρησκευτικών από μάθημα θρησκειολογίας όπου καθηγητές, οι οποίοι προσλαμβάνονται με διαδικασίες ΑΣΕΠ, να διδάσκουν σε όλους τους μαθητές το μάθημα που εμβαθύνει σε όλες τις θρησκείες και βεβαίως, όπως είπα, αυτό να διδάσκεται αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς. Αυτά, σχετικά με τους εκπαιδευτικούς, το θέμα δηλαδή που μας αφορά.

Όσον αφορά το ζήτημα της επιλογής των ιμάμηδων, εμείς εκτιμούμε ότι αυτό θα πρέπει να είναι διαδικασία της ίδιας της κοινότητας, να αναδεικνύει δηλαδή η ίδια η κοινότητα τους ιερείς της και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παρέμβει το ελληνικό κράτος. Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να περάσει αυτή η τροπολογία. Θα πρέπει να το δούμε πολύ ψύχραιμα το θέμα και –σας λέω- στη βάση του διαχωρισμού. Είναι άλλο η εκπαιδευτική διαδικασία και άλλο ο θρησκευτικός λειτουργός.

Δεν είδα αν στις τροπολογίες που φέρατε σήμερα έχετε λάβει μέριμνα για τους ΙΔΑΧ. Έχουμε καταθέσει εμείς τροπολογία, δεν ξέρω, αλλά φαντάζομαι ότι θα έπρεπε να πείτε κάτι επ’ αυτού. Καταλαβαίνετε ότι οι ΙΔΑΧ είναι, όπως είπαμε, δύο μεγάλες κατηγορίες. Η μία είναι αυτοί που έχουν διδακτορικό και η άλλη είναι αυτοί που δεν έχουν.

Θεωρούμε ότι με το μη διορισμό διδακτικού προσωπικού, με τη μεγάλη συνεισφορά αυτών των εκπαιδευτικών, δηλαδή του προσωπικού αυτού, με το μη διορισμό –κακώς- των οκτακοσίων μελών ΔΕΠ, τα οποία έχουν εκλεγεί και περιμένουν διορισμό, αυτές οι δύο κατηγορίες μέσα από διαδικασία κρίσεων, με αποφάσεις των σχολών, θα πρέπει να περάσουν από διαδικασία κρίσης και να ενταχθούν σε αντίστοιχες κατηγορίες. Νομίζουμε ότι οφείλετε μία απάντηση επ’ αυτού.

Επίσης, έχουμε καταθέσει τροπολογία και για τις θέσεις των μελών του Ιδιωτικού Διδακτικού Προσωπικού του ΕΕΔΙΠ και του εργαστηριακού προσωπικού των ΤΕΙ αντιστοίχως. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, όπως και για το ΕΤΕΠ, θα μιλήσουμε αύριο αναλυτικά και θα πρέπει να ικανοποιήσετε αυτό το αίτημα.

Επίσης, θα ήθελα μια τοποθέτησή σας –και έρχομαι στις τροπολογίες, γιατί θέλω να κάνω μια προετοιμασία σχετικά με την αυριανή συζήτηση, κύριε Υπουργέ- σχετικά με την τροπολογία που κατέθεσε ο κ. Τζαμτζής, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς στα Γιαννιτσά. Νομίζω ότι δεν έχουμε κανένα δικαίωμα ως Βουλή ομοφώνως να μην πάρουμε μία θέση και να απαλλάξουμε από περιπέτειες, δυσχερέστατες και δυσμενέστατες, εκπαιδευτικούς που απλά πήραν το μέρος των παιδιών.

Μία θέση που νομίζω ότι έχουμε το χρόνο να τη δούμε μέχρι αύριο είναι για όλους εκείνους τους συναδέλφους στα πανεπιστήμια που έχει οριστεί εκλεκτορικό σώμα δεκαπέντε μελών με απόφαση της Συγκλήτου. Συνεχίζεται η διαδικασία και εκτιμούμε ότι πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία με το ίδιο καθεστώς, με το ίδιο εκλεκτορικό σώμα και όχι να μπουν στο εκλεκτορικό σώμα του νέου νόμου. Έχει δηλαδή γίνει τριμελής επιτροπή, έχει γίνει η εισηγητική έκθεση, έχει βρεθεί το εκλεκτορικό σώμα και πρόκειται απλώς να συνέλθει. Είναι τελείως άδικο, θα έλεγα, να τους πούμε «θα πάτε σε ένα εκλεκτορικό σώμα νέας κοπής», αν μπορώ να το πω έτσι.

Σχετικά με τη θέση μας για τους σχολικούς συμβούλους που προέρχονται από την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως είπα και στην Επιτροπή, επιμένουμε στη θέση μας ότι δεν πρέπει να υπάρξουν. Είδα ότι υπάρχουν και σχετικές τροπολογίες από τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας. Δεν πρέπει να δεχτούμε αυτή τη θέση. Είναι λάθος.

Όπως είπα και στην Επιτροπή, η θέση μας –όσον αφορά καθηγητές που έχουν διδάξει χρόνια στη πληροφορική στα ιδιωτικά σχολεία- είναι ότι πρέπει να υπάρχει η ίδια ρύθμιση με τους συναδέλφους τους που διδάσκουν στα δημόσια σχολεία και πρέπει να υπάρχει μια εξίσωση, όσον αφορά την κατοχύρωση της δυνατότητας να διδάσκουν πληροφορική. Είχατε υποσχεθεί στην Επιτροπή ότι θα μπορούσαμε να προσθέσουμε ότι εφεξής θα διδάσκεται το μάθημα της πληροφορικής μόνο από τους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Θα ήθελα να πω και άλλα και σχετικά με τις μεταγραφές. Επίσης, περιμένω να δω αν υπάρχουν αλλαγές γύρω από το σχέδιο που έχετε καταθέσει, γιατί και εμείς αλλά και άλλοι συνάδελφοι στη Βουλή έχουμε κάνει σοβαρές προτάσεις βελτίωσης γύρω από το θέμα των μεταγραφών.

Σε κάθε περίπτωση και για την τοποθέτηση των δυο υπεροργανισμών και με τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστούν τα πανεπιστημιακά πράγματα, αλλά κυρίως για το θέμα της ειδικής αγωγής, η τοποθέτησή μας είναι αρνητική. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η συζήτηση σήμερα και αύριο θα οδηγήσει σε πολύ πιο σώφρονες πράξεις γιατί η κατεδάφιση της δημόσιας εκπαίδευσης δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.

Σας ευχαριστώ.