Ομιλίες

Ομιλία Τάσου Κουράκη στη Βουλή στην συζήτηση κατά άρθρο του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας για τα Πειραματικά Σχολεία Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

11/05/2011

 

Συνέχιση της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων «Θεσμικό πλαίσιο των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» και λοιπές διατάξεις».
Στη χθεσινή συνεδρίαση συζητήθηκε και ψηφίστηκε η αρχή του νομοσχεδίου. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθούν τα άρθρα και οι τροπολογίες ως μία ενότητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Παρακαλώ τον Ειδικό Αγορητή του ΣΥΡΙΖΑ και Αντιπρόεδρο της Βουλής, τον κ. Αναστάσιο Κουράκη, να λάβει το λόγο.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κανονικά σήμερα η Βουλή θα έπρεπε να είναι στους δρόμους, συμμετέχοντας στη μεγαλειώδη γενική απεργία. Είναι λυπηρό που το Προεδρείο της Βουλής δεν δέχτηκε να μην γίνει η Ολομέλεια σήμερα, εκλαμβάνοντας τη μεγάλη αυτή κινητοποίηση μονομερώς, ως μία αντικυβερνητική διαδήλωση.
Στην πραγματικότητα, είναι μία κραυγή αγωνίας όλων των εργαζομένων και των ανέργων από όλους τους πολιτικούς χώρους, μία αγωνία όχι μόνο για να βγει η χώρα από την κρίση, ακολουθώντας μια διαφορετική πορεία, αλλά να βγει με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να μην αφήσει πίσω ερείπια. Ο δρόμος που ακολουθείται αυτήν τη στιγμή είναι δρόμος προς την καταστροφή. Το αντιλαμβάνονται και αυτοί που στηρίζουν την Κυβέρνηση και αυτοί που είναι αντίθετοι.
Εμείς θα μείνουμε, γιατί θέλουμε να υποστηρίξουμε ορισμένα δικαιώματα στον τομέα της εκπαίδευσης και των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Όσον αφορά στις τροπολογίες που έχουμε καταθέσει, υπάρχει μία τροπολογία για το προσωπικό του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, το οποίο καταθέτει τις εισφορές του. Υπάρχει ένα αρχείο. Το αρχείο αυτό εκτιμούμε ότι πρέπει να μεταφερθεί στο Υπουργείο Παιδείας. Η τροπολογία η οποία καταθέτουμε αφορά το προσωπικό του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων, τόσο αυτό που υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου όσο και αυτό που έχει μεταταγεί σε άλλες υπηρεσίες, αλλά δεν έχει συνταξιοδοτηθεί και που κατέβαλε εισφορές σύμφωνα με το νόμο τάδε, για εφάπαξ από την πρόσληψή του. Δικαιούται καταβολή αυτού του εφάπαξ με τη συνταξιοδότησή του κλπ. Πιστεύουμε ότι θα γίνει αποδεκτό.
Σχετικά με το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο υπάγεται στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, ξέρουμε ότι αποτελείται από ένα σύνολο κλάδων, ψυχολόγων, φυσικοθεραπευτών, κοινωνικών λειτουργών, παιδοψυχιάτρων και άλλων. Επιτελούν πάρα πολύ σημαντικό έργο και εκτιμούμε ότι δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ρυθμίσεις που να διασφαλίζουν την ισότιμη μετοχή τους μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Ενώ το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες, δεν τηρεί ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, όσον αφορά τη διαδικασία μονιμοποίησης και μοριοδότησής τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Για να μην κουράζω, διαβάζω μόνο την τελική τροπολογία-προσθήκη που λέει: «Το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό που υπηρετεί στην εκπαίδευση σε σχολικές μονάδες και ΚΕΔΔΥ αποτελεί συνέχεια των κλάδων των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχοντας τα ίδια δικαιώματα, τις ίδιες απολαβές και υποχρεώσεις, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς».
Νομίζω ότι είναι μια αδικία που πρέπει να αρθεί.
Σχετικά με τα κέντρα πρόληψης, έχουμε καταθέσει μια εκτενή τροπολογία. Θεωρούμε ότι αυτό που συμβαίνει είναι ότι με το νόμο αυτό γίνονται μη κυβερνητικές οργανώσεις και μάλιστα εβδομήντα ένα ξεχωριστές. Στο πλαίσιο των κρατικών πολιτικών για τις εξαρτήσεις, ο πυλώνας της πρόληψης –γιατί οι άλλοι δύο αφορούν τη θεραπεία και την κοινωνική επανένταξη- αντιμετωπίζει πρόβλημα βιωσιμότητας.
Καταθέτουμε, λοιπόν, μία πλήρη τροπολογία, όπου η βασική φιλοσοφία είναι ότι τα ανωτέρω κέντρα επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους, πέραν της χρήσης των εξαρτησιογόνων ουσιών, στην πρόληψη των εν γένει εξαρτήσεων, διαδίκτυο, τζόγος, κλπ υπό συγκεκριμένους όρους, έτσι, ώστε μέσα από αποδεδειγμένες κατά περίπτωση δράσεις η δραστηριότητά τους να έχει ως σκοπό, αποτέλεσμα και συνέπεια την περαιτέρω ισχυροποίηση της ψυχοκοινωνικής υγείας. Μετονομάζονται σε κέντρα πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας.
Στο σημείο αυτό καταθέτουμε, επίσης και τα όργανα που θα μπορούν να διοικούν αυτά τα κέντρα πρόληψης.
Σχετικά με τα πειραματικά σχολεία, νομίζω ότι τονίστηκε σε όλους τους τόνους ότι αυτή η σύγχυση του πρότυπου και του πειραματικού δεν είναι προς το καλό της εκπαίδευσης. Τα πειραματικά σχολεία έχουν επιδόσεις οι οποίες είναι πολύ καλύτερες και από τα ιδιωτικά σχολεία και από τα πρότυπα. Δεν μπορούν να καταργηθούν, δεν πρέπει να καταργηθούν. Είναι απολύτως αντιεπιστημονικό ο τρόπος εισαγωγής να γίνεται δια κληρώσεως, έτσι ώστε να μπορούν να εφαρμόζονται τα επιστημονικά δεδομένα που προκύπτουν.
Από όλες τις πτέρυγες της Βουλής ακόμη και από τη Νέα Δημοκρατία η οποία είναι και υπέρ των προτύπων, ελέχθη καθαρά ότι οι απαντήσεις που δίνετε μέχρι στιγμής, κυρία Υπουργέ, γι’ αυτό το ζήτημα δεν είναι πειστικές. Θα ήθελα, χωρίς να μακρηγορώ, να πάμε, εάν είναι δυνατόν και θεωρώ ότι το δικαιούμεθα -όποια και εάν είναι η απάντηση, δεν έχει σημασία- στα αιτήματα τα οποία καταθέσαμε χθες. Βέβαια, προφανώς δεν είχατε χρόνο, ήταν και η ώρα περασμένη.
Ζητήσαμε την ανάρτηση του καταλόγου των υπό διορισμό μελών ΔΕΠ στο site του Υπουργείου. Θα ήμασταν πάρα πολύ ευτυχείς, μα πάρα πολύ ευτυχείς     -και το εννοώ απολύτως- εάν αυτή τη δουλειά την κάνατε εσείς και όχι εμείς, γιατί εμείς έχουμε ζητήσει κατάθεση εγγράφων και επί του καταλόγου αυτού, που φαντάζομαι ότι το Υπουργείο θα μας τον δώσει και μετά θα τον αναρτήσουμε στην ιστοσελίδα μας. Όμως, πρέπει να γίνει θεσμικά. Πρέπει, δηλαδή, να αναρτηθεί, ώστε ο καθένας να παρακολουθεί τη διαφάνεια και το πώς προχωρούν οι διαγωνισμοί και εάν θέλετε, με ποιο αιτιολογικό, εάν γίνονται παραβιάσεις του καταλόγου.
Το δεύτερο στο οποίο, επίσης, θα ήθελα μία απάντηση -χαίρομαι να μην ισχύει, όπως το έχει αντιληφθεί η Ομοσπονδία Τυφλών- είναι όσον αφορά τα βιβλία τα οποία δίνονται στους τυφλούς μαθητές. Θα είναι μόνο σε ηλεκτρονική μορφή, όπως ισχυρίζονται τουλάχιστον οι τυφλοί και τα άτομα με προβλήματα όρασης. Να υπάρχει μία διαβεβαίωση ότι βεβαίως και θα δίνονται τα βιβλία με τη γραφή Braille για το καλό των ίδιων των παιδιών με αυτό το πρόβλημα της αναπηρίας.
Ακόμη, θα έλεγα ότι σχετικά με τους διαφορετικούς τύπους απολυτηρίων επίσης απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής έχει εκφραστεί μία αγωνία ότι θα έχουμε δύο τύπους απολυτηρίων. Αυτό που ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης προηγουμένως σχετικά με το έγγραφο της ΟΙΕΛΕ, αυτό που λέει, πέρα απ’ όλα τ’ άλλα, είναι ότι έχουν καταγγελθεί περιπτώσεις κακές, όπου δόθηκαν πλαστά -με την έννοια της βαθμολογίας που σου δίνει το δικαίωμα να έχεις ένα απολυτήριο σε ιδιωτικά σχολεία όχι με αδιάβλητο τρόπο, το οποίο ρίχνει το επίπεδο του απολυτηρίου- και αυτό που ζητούν είναι να υπάρχουν αδιάβλητες εξετάσεις. Οι ίδιοι ζητούν οι εξετάσεις των παιδιών που φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία να μη γίνονται μέσα στα ιδιωτικά σχολεία, αλλά να γίνονται σε δημόσιους χώρους, έτσι ώστε να διασφαλίζεται και το έγκυρο και το αδιάβλητο και αυτό που λένε και αυτοί είναι ότι δεν μπορεί να υπάρχουν δύο τύποι απολυτηρίου. Όταν έχουμε διαφορετικές εξετάσεις διαφορετικής βαρύτητας, προκύπτουν διαφορετικοί τύποι, άρα στην αγορά εργασίας. Δεν μου αρέσει η έκφραση, αλλά στην εργασία, στην κοινωνία δεν θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση.
Επομένως, αυτό που λέμε εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι πρέπει να υπάρχουν αδιάβλητες εξετάσεις σε όλη την επικράτεια, όπου όλα τα παιδιά να παίρνουν ένα απολυτήριο και μετά όσα θέλουν να προχωρήσουν με κάποιες διαδικασίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να μπορούν να το κάνουν. Να είναι, όμως, μία άλλη διαδικασία και να μη συνιστά απολυτήριο.
Τέλος, για τις μεταγραφές το μόνο επιχείρημα που μπορώ να πω τώρα       -γιατί είναι μία ολόκληρη συζήτηση πώς θα έπρεπε να γίνονται οι μεταγραφές- είναι ότι εγώ καταλαβαίνω ότι σε πάρα πολλά σημεία τα οποία θέλετε να διορθώσετε μπορεί να έχετε και δίκιο και πραγματικά να το δούμε, αλλά όχι τώρα. Δεν είναι δυνατόν ανθρώπους οι οποίοι έχουν κάνει τον προγραμματισμό τους να έρχεστε και να τους χτυπάτε με αυτό τον τρόπο.
Εγώ θα έλεγα, υπηρετώντας σύμφωνα με τη δική σας αντίληψη το ορθό, ότι μία ευελιξία στο σημείο αυτό βοηθά τη συνέχεια της πολιτείας. Δεν μπορεί τον Αύγουστο να ψηφίζουμε κάποιους κανόνες για μεταγραφές και τώρα να τους αλλάζουμε. Σκεφθείτε, λοιπόν, όχι μόνο την κατάσταση των γονιών, αλλά και την κατάσταση των παιδιών που συμμετέχουν στις εξετάσεις με κομμένα τα φτερά, έχοντας κάνει έναν άλλον προγραμματισμό και τώρα έρχεστε εσείς και κάνετε έναν άλλον προγραμματισμό.
Νομίζω ότι θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με όλη τη δυνατή ευαισθησία, πέρα από τα επιχειρήματα του δημογραφικού, τα οποία βεβαίως είναι πάρα πολύ ουσιαστικά και ισχυρά, αλλά και για λόγους δικαιοσύνης.
Σας ευχαριστώ.