Ομιλίες

Ομιλία Τάσου Κουράκη στη βουλή 7-9-2010 στη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού».

07/09/2010

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ζ’ Αντιπρόεδρος της Βουλής):
 
Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, υποθέτω ότι όταν ετοιμάζατε το άρθρο 23 δεν φανταζόσασταν ότι θα τύχει τέτοιας υποδοχής από το ΛΑΟΣ.
            Ακριβέστερα, για να μην αδικώ και τους άλλους συναδέλφους του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού –γιατί δεν ξέρω πώς ταυτίζονται με τις απόψεις που μόλις εξέφρασε ο κ. Γεωργιάδης- αναφέρομαι στο «ιδεολογικό μανιφέστο» εναντίον των απεργιών και σ’ αυτό που είπε ότι δεν φανταζόταν ότι μία σοσιαλιστική Κυβέρνηση θα εξίσωνε τις απεργίες με τις φυσικές καταστροφές, θεωρώντας ότι οι απεργίες είναι κάτι εξαιρετικά κακό. Βέβαια μέσα από τους κοινωνικούς αγώνες και τις απεργίες προφανώς κάποιοι συμπολίτες μας ταλαιπωρούνται, αλλά αυτοί οι αγώνες των εργαζομένων είναι ο μόνος δρόμος που έχει ανοίξει για κοινωνική πρόοδο. Μέσα από τις απεργίες πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει τη δουλειά τους ή τη ζωή τους.
Βεβαίως πρέπει να θυμόμαστε μία κορυφαία στιγμή της απεργιακής κινητοποίησης επί κατοχής που μπόρεσε και ακύρωσε και ματαίωσε την πολιτική επιστράτευση που η κατοχική κυβέρνηση είχε σκοπό να κάνει. Βεβαίως και τότε ταλαιπωρήθηκε το κοινωνικό σύνολο. Ενδεχομένως σύμφωνα με την άποψη του κ. Γεωργιάδη δεν θα έπρεπε ούτε τότε να υπάρξει αυτή η μεγαλειώδης κινητοποίηση και θα έπρεπε να άφηναν την κατοχική κυβέρνηση να κάνει τη δουλειά της.
            Καταλαβαίνετε ότι κανένας δεν το περίμενε αυτό από μία Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, γιατί υπάρχουν και άνθρωποι μέσα στις δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ –συνδικαλιστές- που έχουν δώσει πολλούς αγώνες μαζί με τις δυνάμεις της Αριστεράς για κοινωνική δικαιοσύνη και για τα δικαιώματα των εργαζομένων. Κανένας δεν περίμενε ότι θα φτάνατε στο σημείο να έχετε τα εύσημα από το Λαϊκό Ορθόδοξο Συναγερμό όσον αφορά στην εξίσωση των απεργιών με τις φυσικές καταστροφές. Καταλαβαίνετε βέβαια ότι αυτά τα εύσημα θα σας συνοδεύουν για όλη την κατοπινή σας πορεία. Αναφέρομαι στην προσωπική πολιτική πορεία.
            Σχετικά με το νομοσχέδιο, στα θέματα της ΕΡΤ έχουμε πολλές ενστάσεις με τον συγκεντρωτισμό και τις υπερεξουσίες που συγκεντρώνει ο διευθύνων σύμβουλος, υπερεξουσίες που φθάνουν μέχρι την εξουσιοδότηση από το ΔΣ να ασκεί και άλλες, ακόμη μεγαλύτερες αρμοδιότητες.
            Θα σημειώσουμε ότι σύμφωνα με το νομοσχέδιο απαιτείται για τον διευθύνοντα σύμβουλο μόνο πανεπιστημιακό πτυχίο και πενταετής εμπειρία σε θέση ευθύνης στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, λες και η ΕΡΤ δεν έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα και ιδιαίτερη λειτουργία που απαιτεί εξειδίκευση στην τηλεόραση, την παραγωγή και τις νέες οπτικοακουστικές τεχνολογίες. Επίσης περιέργως δεν αναφέρεται καν ούτε σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, αλλά ούτε και σε άριστη γνώση τουλάχιστον μίας ξένης γλώσσας που απαιτείται και για τον τελευταίο στην ιεραρχία υπάλληλο.
            Σχετικά με την αναφορά για τα εννέα μέλη του ΔΣ ότι πρέπει να είναι πρόσωπα τα οποία λόγω των ειδικών γνώσεων και της πείρας τους μπορούν να συμβάλουν κλπ, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να προσδιοριστούν τα προσόντα τους τα οποία να συνάδουν με το ραδιοτηλεοπτικό αντικείμενο και τον πολιτιστικό, κοινωνικό, ενημερωτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα της δημόσιας ΕΡΤ.
            Θα σημειώσουμε ότι από την όλη διοικητική δομή για ένα τόσο σημαντικό κομμάτι όπως είναι αυτό της κρατικής ραδιοτηλεόρασης, απουσιάζει τελείως το στοιχείο του κοινωνικού ελέγχου. Εκτιμούμε ότι για ένα δημόσιο και κοινωνικό αγαθό για το οποίο οι πολίτες πληρώνουν, δεν είναι δυνατό να μην μπορούν να εκφράσουν καμία γνώμη και όλα να γίνονται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Αυτό τεκμηριώνεται στα άρθρα 1 και 2 κυρίως με την αντικατάσταση των άρθρων του ν. 1730/1987 στον οποίο για παράδειγμα προβλεπόταν η συμμετοχή της ΑΣΚΕ, δηλαδή της Αντιπροσωπευτικής Συνέλευσης Κοινωνικού Ελέγχου σε κρίσιμες λειτουργίες όπως είναι η συγκρότηση του προϋπολογισμού της ΕΡΤ κλπ. Βεβαίως γνωρίζουμε ότι η ΑΣΚΕ δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια με ευθύνη των κυβερνήσεων που υπήρξαν.
Το άρθρο 11 του νομοσχεδίου αφορά στους εβδομήντα εργαζόμενους με σύμβαση εργασίας μιας ημέρας. Θεωρούμε ότι τους αδικεί κατάφωρα καθώς οι εν λόγω εργαζόμενοι προσφέρουν -εδώ και εννιά χρόνια το μέγιστο και έξι χρόνια το ελάχιστο- τις υπηρεσίες τους στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού μαζί με τους λοιπούς εργαζόμενους, μόνιμους και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Αυτοί οι εργαζόμενοι έχουν αποκτήσει εξειδίκευση, γνώση και εμπειρία στο εργασιακό αντικείμενο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και θεωρούμε ότι ταλαιπωρούνται κοντά στα δέκα χρόνια από τις αντεργατικές «ευρεσιτεχνίες» του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας καθώς αναγκάζονται να εργάζονται σ’ ένα «αιχμαλωσιακό» καθεστώς «ομηρίας». Θα καταθέσουμε σχετική με το θέμα αυτό τροπολογία και θα μιλήσουμε διεξοδικότερα γι’ αυτό αύριο το πρωί.
            Ένα άλλο σημείο το οποίο θεωρούμε ότι πρέπει να επισημανθεί είναι αυτό των αρχαιολόγων. Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι αδιανόητο να αντιμετωπίζεται αυτό το θέμα με τον τρόπο που προβλέπεται, μάλιστα –θα έλεγα- μ’ έναν τρόπο εμπαιγμού, καθώς θεωρείται ότι αν δουλέψουν μέχρι είκοσι τέσσερις μήνες, μετά δεν επιτρέπεται να εργαστούν με την ίδια ειδικότητα στον ίδιο φορέα. Θα θυμίσουμε ότι είχατε φέρει διάταξη που αποκαθιστούσε τη δικαιοσύνη στο σημείο αυτό προς όφελος των ιδίων αλλά και του πολιτισμού. Ακυρώνετε μία διάταξη, δηλαδή αίρετε μία προηγούμενη διάταξη στο νομοσχέδιο όπως είχε κατατεθεί στην αρχική του μορφή. Μ’ αυτή που επαναφέρετε τώρα θα έλεγα ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία αποδυναμώνεται από ένα έμπειρο και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και στερείτε το δικαίωμα εργασίας σε εκατοντάδες ανθρώπους, καθώς ο μόνος φορέας όπου μπορούν να δουλέψουν αυτοί οι εργαζόμενοι είναι το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού.
Η αναγκαιότητα της εξαίρεσης του προσωπικού αυτού που εργάζεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού από το εικοσιτετράμηνο έχει αναγνωριστεί –και το γνωρίζετε καλύτερα από μας- από πολλούς παράγοντες όπως φορείς της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, πανεπιστημιακούς και Βουλευτές όλων των παρατάξεων. Θα θυμίσουμε ότι οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κ.κ. Δαμανάκη, Σκραφνάκη, Στρατάκης, Κεγκέρογλου και Μερεντίτη με ερωτήσεις έθεσαν αυτό το ζήτημα στον εκάστοτε Υπουργό Πολιτισμού ζητώντας την εξαίρεσή αυτού του προσωπικού από το εικοσιτετράμηνο. Θα θέλαμε αυτοί οι Βουλευτές -αλλά και άλλοι που είναι στην Αίθουσα αυτή- να επιμείνουν στην αρχική τους τοποθέτηση.
            Θα σημειώσουμε –όπως είπα προηγουμένως- ότι το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού έχει παραδεχθεί επανειλημμένα τα προβλήματα δυσλειτουργίας που παρατηρούνται στην Αρχαιολογική Υπηρεσία με την εκδίωξη που θα υπάρξει αυτού του έμπειρου προσωπικού, γι’ αυτό και τον Ιούνιο του 2010, δηλαδή μόλις πριν από λίγους μήνες, κατέθεσα στη Βουλή σημείωμα του πολυνομοσχεδίου το οποίο εμπεριείχε άρθρο που εξαιρούσε μέρος ειδικοτήτων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τον περιορισμό του εικοσιτετραμήνου.
            Όπως όμως διαπιστώνουμε όλοι μας, στο παρόν σχέδιο νόμου δεν υπάρχει αναφορά για την εξαίρεση από το εικοσιτετράμηνο και δικαίως κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι όλο αυτό το πήγαινε-έλα –εμπαιγμό το χαρακτήρισα προηγουμένως- ήταν για να μην κινητοποιηθούν στην τουριστική σεζόν και μόλις πέρασε η τουριστική σεζόν, αποσύρθηκε. Νομίζω ότι αυτό προσβάλλει πέρα απ’ όλα τα άλλα και τη λειτουργία του Κοινοβουλίου.
            Έτσι λοιπόν εργαζόμενοι με αγάπη και πάθος για τη δουλειά τους, άνθρωποι με πολυετείς σπουδές, με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους και με πολυετή εμπειρία, ανάμεσά τους και οικογενειάρχες με περισσότερα από είκοσι χρόνια προϋπηρεσία, δεν μπορούν να εργαστούν ξανά πουθενά. Αυτά που η Κυβέρνηση τους δίνει πλέον ως μόνες λύσεις είναι ή να αλλάξουν επάγγελμα ή να αλλάξουν χώρα ή φυσικά να διεκδικήσουν δυναμικά το δικαίωμά τους να είναι αρχαιολόγοι. Ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει απολύτως το αίτημα αυτό και με σχετική τροποποίηση θα ζητήσουμε απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής να στηρίξουν αυτή την τροπολογία.
            Στο άρθρο 19 –το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό- προτείνεται η μετασκευή του Διεθνούς Κέντρου της Ραδιοτηλεόρασης -του οποίου σημαντικό μέρος αλλάζει χρήση- σε εμπορικό και επιχειρηματικό συγκρότημα, ενώ για εμπορικές και επιχειρηματικές χρήσεις προβλέπεται πλέον και κομμάτι έκθεσης που προοριζόταν για δύο μουσεία. Διαφωνούμε και με τις δύο προτάσεις.
            Με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 21 θεσμοθετείται η μεταβίβαση της «Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ» στην «ΕΤΑ ΑΕ», δηλαδή σε μια εταιρεία η οποία έχει οδηγήσει σε εκποίηση, εμπορευματοποίηση και «τσιμεντοποίηση» πολλές και μεγάλες εκτάσεις φυσικού πλούτου της χώρας. Όπως μάλιστα βλέπουμε στην παράγραφο 4, η ΕΤΑ δημόσια δεν υπάγεται στις διατάξεις που αφορούν τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, γεγονός που εντείνει τις ενστάσεις μας για το σχέδιο νόμου. Πρόκειται για μία αντίληψη της Κυβέρνησης με την οποία διαφωνούμε, δηλαδή μ’ αυτή της μεταφοράς θεμάτων αθλητισμού στον τουρισμό, όπως φάνηκε και με τη νέα δομή του σχετικού Υπουργείου, μία μεταφορά που βλέπει τον αθλητισμό ως τουριστικό προϊόν, ως προϊόν οικονομικής εκμετάλλευσης.
Θα κλείσω όπως άρχισα. Το άρθρο 13 νομίζω, κύριε Υπουργέ, πρέπει να αλλάξει απολύτως δομή και φιλοσοφία. Μας ενοχλεί κυρίως η φιλοσοφία για την ταύτιση, όπως είπα και την ευθεία επίθεση στο κοινωνικό δικαίωμα των απεργιών.
Γι’ αυτούς και τους λόγους που εξήγησα προηγουμένως θα έρθουμε αναλυτικά στη συζήτηση κατ’ άρθρο. Ορισμένα από τα άρθρα θα τα ψηφίσουμε και θα εξηγήσουμε αύριο. Θα καταθέσουμε και τις σχετικές τροπολογίες.
Πάντως επί της αρχής καταψηφίζουμε και θα το δούμε αναλυτικότερα για τα άρθρα αύριο το πρωί.