Ομιλίες

Τοποθέτηση Τάσου Κουράκη στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων στις 3-5-2011 και απάντηση υπουργού κα Διαμαντοπούλου

03/05/2011

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Ειδικός Αγορητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Κύριε Πρόεδρε, σχετικά με το πρώτο κεφάλαιο, εμείς εκτιμούμε, ως ΣΥ.ΡΙΖ.Α., ότι για πρώτη φορά στην εκπαιδευτική ιστορία, το νέο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που θεσμοθετείται με το παρόν σχέδιο νόμου, προτείνει να είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτήν την επιλογή, εκτιμούμε ότι, θα πρέπει να εξηγηθούν και στην Ολομέλεια, καθώς εάν δεν τεκμηριωθεί αναλυτικά, συνιστά, πέραν των άλλων, ασέβεια τουλάχιστον προς τα θεσμικά συμβουλευτικά όργανα της πολιτείας. Πλέον, οι αρμοδιότητες και οι λειτουργίες του νέου Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, κατά την αντίληψή μας, εμφανίζονται υποβαθμισμένες και άμεσα ελεγχόμενες από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία διορίζει χωρίς προκήρυξη και αξιοκρατικά κριτήρια τη διοίκησή του. Αυτό που θα θέλαμε εμείς είναι ένα Ινστιτούτο, που θα παράγει εκπαιδευτική πολιτική ως ανεξάρτητο όργανο με συμμετοχή και αιρετών μελών στο Δ.Σ. του, για τη θεωρητική τεκμηρίωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, την προστασία της εκάστοτε ηγεσίας του Υπουργείου από αστοχίες, τη διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας σχολείων, την υποβολή προτάσεων για τα προγράμματα σπουδών και τα σχολικά βιβλία, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και τις αναγκαίες έρευνες.........

Ακόμη, χαρακτηριστικό των επιδιώξεων των συντακτών του νομοσχεδίου είναι η εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών των προϊόντων, που θα παρέχει το Ινστιτούτο, καθώς προβλέπεται ότι πέρα από τις επιχορηγήσεις του από τον κρατικό προϋπολογισμό και τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, θα είναι και οι εισπράξεις από διάθεση ψηφιακών ή συμβατικών εκδόσεων, καθώς και έσοδα από τη σύνταξη εκθέσεων καταλληλότητας, εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για λογαριασμό τρίτων. Επίσης, από δωρεές, χορηγίες, κληροδοσίες - αυτά τα είπαμε και στην προηγούμενη συνεδρίαση της Επιτροπής.

Θεωρούμε ότι όλες αυτές οι ρυθμίσεις αποτέλεσαν σήμα κατατεθέν των νεοφιλελεύθερων εκπαιδευτικών πολιτικών σε άλλες χώρες, όπως η Βρετανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες, ιδιαίτερα τη δεκαετία του 80. Νομίζω ότι θα μπορούσαμε να βγάλουμε συμπεράσματα από αυτό.
Προφανώς το καταψηφίζουμε, αλλά θα ήθελα, εκμεταλλευόμενος την παρουσία της κυρίας Υπουργού και της κυρίας Υφυπουργού, ν’ αναφέρω, στο χρόνο που έχω, μια αστοχία σχετικά με το μάθημα της βιολογίας στο λύκειο. Όπως ξέρετε, υπάρχει μια κοινή ανακοίνωση της Ένωσης Βιοεπιστημόνων και της Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών Πληροφορικής, που μας εκπλήσσει. Τώρα, μιλάω, πέρα απ' όλα τα άλλα και σαν καθηγητής βιολογίας στην ιατρική σχολή. Έχετε δύο αλληλοαποκλειόμενα μαθήματα στο λύκειο, δηλαδή, την πληροφορική και τη βιολογία. Υπάρχει περίπτωση κάποιος που τελειώνει το λύκειο να έχει διδαχτεί το ένα μάθημα μόνο στην πρώτη λυκείου, στην υπόλοιπη κατεύθυνση να πάρει ή πληροφορική ή βιολογία. Διερωτώμαι πώς στέκεται το ψηφιακό σχολείο με έναν άνθρωπο, ο οποίος δεν θα έχει διδαχθεί καθόλου πληροφορική και πως στέκεται το σύγχρονο σχολείο μ’ έναν απόφοιτο και στα ζητήματα αγωγής υγείας και στα ζητήματα του περιβάλλοντος και στην κριτική του γνώση όσον αφορά τη βιοτεχνολογία. Ξέρουμε ότι είναι ο αιώνας της βιοτεχνολογίας. Θα μιλάς σε κάποιον για DNA και θα σου λέει «τι είναι αυτό το πράγμα»; Θα του λες «καλά, εσύ δεν το έμαθες στο σχολείο;» και θα σου λέει «εγώ έκανα πληροφορική».
Θέλω να πω ότι εμείς έχουμε καταθέσει και σχετική επίκαιρη ερώτηση - ελπίζω να συζητηθεί αυτή την εβδομάδα - με περισσότερες λεπτομέρειες. Επίσης, θα προσκομίσουμε, και θα ήθελα να το κάνετε και εσείς αυτό, σύγκριση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γαλλίας Φιλανδίας και Ελλάδας, όσον αφορά στη διδασκαλία της πληροφορικής και της βιολογίας. Επειδή, κυρία Υπουργέ, θεωρώ ότι είναι παρά πολύ σημαντικό, όχι μόνο εξαιτίας της ιδιότητας, που έχω, θα ήθελα να έχουμε μια πειστική απάντηση και κυρίως θα θέλαμε μια αναθεώρηση αυτής της αντίληψης, που θεωρώ ότι λήφθηκε αστόχαστα.
 
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Ετέθη από τον κ. Κουράκη το θέμα του γενικού Λυκείου και βεβαίως, μετά τη διαβούλευση, θα συζητηθεί και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, οπότε θα έχουμε όλα τα περιθώρια να το εξετάσουμε.
 Θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι στο θέμα των ωρών και του συνδυασμού των μαθημάτων, επειδή ως χώρα έχουμε το μεγαλύτερο αριθμό μαθημάτων - 40 μαθήματα στο Λύκειο - ενώ η Γαλλία έχει 20 και η Φιλανδία 23, έχουμε το μεγαλύτερο αριθμό διδακτικών ωρών στο Λύκειο και τα χειρότερα αποτελέσματα, δηλαδή έχουμε πάρα πολλούς καθηγητές, πάρα πολλές ώρες, πάρα πολλά μαθήματα, ενώ το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που πρέπει. Μετά από συζήτηση που έγινε επί μήνες και αφού ελήφθησαν υπόψη και τα προγράμματα άλλων χωρών και των συγκεκριμένων, προσπαθήσαμε να συνδυάσουμε τις βασικές γνώσεις - δηλαδή, την παιδεία που πρέπει να έχει ο νέος των 18 ετών - και τη δυνατότητα σχετικής εμβάθυνσης και εξειδίκευσης, ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί η επιλογή του στο σχολείο. Στο μεν θέμα της Πληροφορικής, στην Τρίτη Γυμνασίου, τα παιδιά θα έχουν την πιστοποίηση της δυνατότητας χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Επίσης, νομίζω ότι όλοι κατανοούμε πως τα παιδιά που φοιτούν στο Λύκειο σήμερα, γνωρίζουν τα θέματα Πληροφορικής καλύτερα από τους καθηγητές τους. Δεν υπάρχει μάθημα Πληροφορικής, αλλά είναι μια οριζόντια δεξιότητα, που θα χρησιμοποιείται παντού, οι εργασίες τους θα δίνονται στο διαδίκτυο, το οποίο θα χρησιμοποιείται οριζόντια σε όλα τα μαθήματα και τα παιδιά που θα θέλουν να κάνουν ειδικές σπουδές, θα κατευθυνθούν στην επιστήμη της Πληροφορικής.
 Όσον αφορά στη Βιολογία, είναι η πρώτη φορά που μπαίνει ως υποχρεωτικό μάθημα δύο ωρών στην Πρώτη Λυκείου, προκειμένου να υπάρχουν όλες οι βασικές γνώσεις και μετά δίνεται η δυνατότητα επιλογών. Πρέπει να αναφέρω ότι σημασία έχει να συμφωνήσουμε - και δεν υπάρχει κανένας δογματισμός - στο πώς θα είναι το Λύκειο και αυτός είναι ο πυρήνας του προβλήματος του εκπαιδευτικού συστήματος. Βεβαίως, έχουμε ζητήματα με τις Ενώσεις Καθηγητών Φιλολογίας, Βιολογίας, Πληροφορικής, Θεολογίας, Φυσικής Αγωγής και τα λοιπά, μιας και δεν υπάρχει καμία επιμέρους επιστημονική Ένωση που να μην διεκδικεί - για πολλούς λόγους - περισσότερες ώρες διδασκαλίας στο συγκεκριμένο μάθημα της.
ΧΡΥΣΗ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Με συγχωρείτε, θα ανοίξουμε και το θέμα του «Νέου Λυκείου»;
ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Όχι, απλώς έδωσα μια πρώτη απάντηση στον κ. Κουράκη.