Βουλή - Ερωτήσεις

Καμιά πρόνοια για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Νέο Μνημονιακό Σχολείο.

25/11/2011
Προς: 
την κ. Υπουργό Παιδείας, Δια βίου μάθησης και Θρησκευμάτων
Ερώτηση

αριθμός πρωτοκόλλου κατάθεσης:1945/25.11.2011
 
 
Καμιά πρόνοια για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Νέο Μνημονιακό Σχολείο.
 
            Την κατάργηση όλων των υποστηρικτικών προς τους μαθητές με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπηρεσιών προβλέπει το προσχέδιο νόμου για την οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Διοίκησης της εκπαίδευσης με τον τίτλο « Πρώτα ο μαθητής, Πρώτα η Σχολική Μονάδα, Νέα Διοίκηση για το Νέο Σχολείο» του ΥΠΔΒΜΘ. Είναι φανερό ότι  η ειδική αγωγή και οι απαραίτητες δομές για την λειτουργία της δεν αφορούν το συντάκτη του νομοσχεδίου, αντίθετα αποφασίζει να αποδομήσει ό,τι υπάρχει, συμπεριλαμβάνοντας και τη μοναδική, εντός του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, διαγνωστική και υποστηρικτική δομή που αφορά το σύνολο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το ΚΕΔΔΥ (Κ.Δ.Α.Υ.).
Ειδικότερα:
Οι υπηρεσίες διάγνωσης, υποστήριξης, αξιολόγησης, ψυχολογικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και ένταξης μαθητών, αρμοδιότητες που μέχρι σήμερα ανήκουν στα ΚΕΔΔΥ και ασκούνται με αρχή τη διεπιστημονική προσέγγιση στην αξιολόγηση και υποστήριξη και βέβαια την οργανωμένη υποδοχή αιτημάτων γονέων για αξιολόγηση σε συνεργασία με τα σχολεία, τώρα ‘σακουλιάζονται’ και εντάσσονται στο Γραφείο Εκπαιδευτικής Υποστήριξης της κάθε περιφερικής ενότητας, μαζί με μία σειρά αρμοδιοτήτων που αφορούν κυρίως τη γενική αγωγή.
Στα καθήκοντα του Διευθυντή αλλά και των υπευθύνων που θα επιλεγούν για τα διάφορα τμήματα, δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά στην πρόβλεψη και στο σχεδιασμό υποστήριξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία, ενώ ως απαραίτητο προσόν για τον σχολικό σύμβουλο που θα προΐσταται του τμήματος στήριξης εκπαιδευτικού έργου αναφέρεται μόνο η διοικητική κατάρτιση.
 Το προσωπικού των ΚΕΔΔΥ μεταφέρεται στις Διευθύνσεις εκπαίδευσης, χωρίς σαφή αναφορά στην αυτοδίκαιη μεταφορά των οργανικών θέσεων του προσωπικού των ΚΕΔΔΥ στον τομέα αξιολόγησης, υποστήριξης κτλ του Γραφείου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης.
 
Επειδή η συρρίκνωση – κατάργηση των ΚΕΔΔΥ αφήνει εντελώς απροστάτευτους όλους τους μαθητές με μαθησιακά προβλήματα (δυσλεξία, διάσπαση προσοχής κλπ), μαθητές που αποτελούν μεγάλο ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού (τουλάχιστον 10% κατά μέσον όρο σε κάθε σχολείο) και οι οποίοι, όπως η εμπειρία των προηγούμενων χρόνων έχει δείξει, με τη συνδρομή των υπηρεσιών του ειδικευμένου προσωπικού των ΚΕΔΔΥ θα μπορούσαν να ενταχθούν άριστα και απολύτως ισότιμα στο σχολικό πρόγραμμα, ενώ χωρίς αυτήν οδηγούνται με μαθηματική ακρίβεια στη σχολική αποτυχία ακόμη και διαρροή,
Επειδή με τέτοιες πρακτικές το «πρώτα ο μαθητής» μεταβάλλεται για μία ακόμη φορά στο «πρώτα ο μαθητής θα την πληρώσει αλλά και η οικογένειά του» και μάλιστα σε μια περίοδο που σημειώνονται τραγικές αλλαγές στις ανάγκες του σημερινού μαθητικού πληθυσμού, εξ αιτίας των ψυχοκοινωνικών και οικονομικών αλλαγών στην ελληνική κοινωνία (μεγάλη αύξηση των μαθητών με αυτισμό που φοιτούν στα γενικά σχολεία, ανάλογη αύξηση των μαθητών με σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς και ψυχικές νόσους, ακριβώς εξαιτίας της συρρίκνωσης των δημόσιων εκπαιδευτικών και διαγνωστικών δομών ειδικής αγωγής),
Επειδή εντέλει η συρρίκνωση των υπηρεσιών δημόσιας παιδείας όχι μόνον δεν εξοικονομεί πόρους αλλά επιπλέον διογκώνει τις κοινωνικές ανισότητες, δημιουργώντας στρατιές λειτουργικά αναλφάβητων παιδιών (και στη συνέχεια πολιτών), φτιάχνοντας ένα σχολείο για όσους «μπορούν»,
 
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
1.       Γιατί δεν υπάρχει καμία σαφής αναφορά σε όλο το νομοσχέδιο στην ειδική αγωγή, στα προγράμματα εκπαίδευσης, στο σχεδιασμό και στην οργάνωση απαραίτητων υπηρεσιών για το μαθητικό πληθυσμό με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρία;
2.       Σε τι εξυπηρετεί η κατάργηση των ΚΕΔΔΥ και η συνεπαγόμενη αποδόμησή τους ως υπηρεσίες;
3.       Ποια θα είναι η κατάληξη των χιλιάδων προσωπικών φακέλων μαθητών που έχουν αξιολογηθεί από τα Κ.Δ.Α.Υ. και τα ΚΕΔΔΥ καθώς και των αιτήσεων που εκκρεμούν για αξιολόγηση και πως θα αντιμετωπιστούν τα σοβαρότατα προβλήματα που  θα δημιουργηθούν σε μαθητές, οικογένειες και σχολεία λόγω και της έλλειψης διεπιστημονικής προσέγγισης αλλά της αναρμοδιότητας των οργάνων που θα είναι επικεφαλής αυτού του νέου σχήματος;
 
4.       Γιατί δεν μεταφέρεται αυτούσια η υφιστάμενη δομή του ΚΕ.Δ.Δ.Υ στην διάδοχη υπηρεσία, ώστε να διασφαλιστεί και η λειτουργία των προγραμμάτων στήριξης (διάγνωση, τμήματα ένταξης στα σχολεία κλπ) και οι οργανικές θέσεις των εργαζομένων; Ποια θα είναι η τύχη των 800 και πλέον αναπληρωτών, που 6 χρόνια τώρα στηρίζουν το θεσμό;
 
 
Οι ερωτώντες βουλευτές
Βασίλης Μουλόπουλος

Τάσος Κουράκης